בני 18-19 נאשמים בסחיטה באיומים ובאונס: בשל גילם, העונש ירוכך?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
עורך דין פלילי שרון נהרי - על עבירות חמורות בקרב צעירים שאינם קטינים

שני צעירים בני 19 ו-18 נאשמים בעבירות אינוס נערה קטינה בת 15, אותה הם סחטו באמצעות אפליקציית אינסטגרם, כך פורסם לאחרונה באתר ynet. לפי כתב האישום, הכיר הנאשם בן ה-19 את הנערה באמצעות האפליקציה וסחט ממנה מעשים מיניים, לרבות מעשים מיניים עבור חברו הנאשם, שהציג את עצמו כמי שמקושר לגופים ביטחוניים ואיים על הקטינה שיפיץ סרטונים אינטימיים שלה. על פי כתב האישום, הנערה נעתרה לכך בלית ברירה ותועדה במהלך המעשים המיניים.

על פי האישום, הנאשם בן ה-18 איים על הנערה ושלח לה הודעות עם פרטים אישיים שלה ושל אמה כדי להוכיח שהוא קשור לגופי ביטחון. לאחר שליחת אותן הודעות, התקשר הנאשם השני למתלוננת וטען שהוא כביכול מאוים על ידי הנאשם האחר, שהבהיר כי אם המתלוננת לא תבצע עמו מעשים מיניים, הוא יסבך אותה. בעקבות האיומים ומצג השווא שהוצא למתלוננת, היא שיתפה פעולה עם המעשים, וגם כשהתלוננה על כאבים, הנאשם המשיך במעשיו ותיעד אותם בצילום בטלפון הנייד. לאחר קיום היחסים טען הנאשם בן ה-19 כי הוא מאוכזב ממנה שכן דרישת הנאשם האחר לא מולאה במלואה, ולכן לא ירפה ממנה.

ניתוח המקרה

במקרה המתואר הפעילו שני הנאשמים לחץ בדמות סחיטה באיומים על קטינה בת 15.5 שאם לא תקיים איתם יחסי מין, הם יפיצו סרטונים אינטימיים שלה. עקב כך ומתוך חשש של הנערה, היא הסכימה בלית ברירה. מה שמפעיל את עבירת האינוס מתחלק כאן לשניים: ראשית כאשר האקט המיני בוצע מכוח פחד וחשש וכתוצאה מסחיטה באיומים, ולכן אין הסכמה מדעת של הקטינה לקיום יחסי מין. כלומר, אין הסכמה חופשית.

שנית, גם אם יטענו להסכמתה של הקטינה, עדיין יחול סעיף האינוס, מאחר שהשניים שיקרו לגבי זהותם ובמרמה ובאיומים השיגו לכאורה הסכמתה לאקט המיני שבוצע בה. בנוסף, על פי הדברים המוצגים בכתבה, הרי שהנערה בכל מקרה לא נתנה הסכמתה מאחר שטענה בפני הנאשם את גילה וביקשה להפסיק, וזה לא פסק. בנוסף, מאחר שהנערה קטינה מתחת לגיל 16, הרי שמדובר בנסיבה מחמירה המעמידה את העונש ברף הגבוה (עד 20 שנות מאסר).

מהניסיון בתור עורך דין פלילי, בית המשפט עושה הבחנה בין קטינים ובגירים, גם בעבירות חמורות כגון אינוס. בגירים צעירים בין הגילאים 18-21 נחשבים 'בגיר-צעיר' וככל שהנאשם קרוב לגיל 18, הרי שהוא נחשב על סף קטינות, ולכן בית המשפט הבין כי ההבחנה האוטומטית בין בגיר לקטין דווקא בקו התפר של גיל 18 לא תמיד נכונה. זו הסיבה שבגינה, במקרים מסוימים ובנסיבות מתאימות, מוכן בית המשפט לנהוג יותר בסלחנות וברכות כנגד בגיר צעיר.

אולם, חשוב להדגיש שאין על בית המשפט חובה לנהוג כך. במקרה הנדון הרי שבגיר בן 18 ומעלה אמור להבין את השלכות מעשיו ובמיוחד כשמדובר בצעיר נורמטיבי. ייתכן שבעת גזירת העונש, אם אותו נאשם יורשע ויעבור הליך טיפולי, נתונים אלו יילקחו בחשבון בעת קביעת עונשו ויקלו במעט על חומרתו.

מדיניות הענישה

כל אחד מהאישומים המופיע בכתב האישום דורש הוכחה ועל כן יש להוכיח כל עבירה בנפרד – למשל: סחיטה באיומים, הפצת סרטון מיני ואינוס. בהנחה שהנאשם או שני הנאשמים יורשעו בכל העבירות האלה, הרי שייגזר עליהם ככל הנראה עונש כולל שישקף את חומרת המעשה והנסיבות. לא ניתן לדעת כיצד יתפתח התיק, גם בתור עו"ד פלילי בעל ניסיון בייצוג בתיקי אונס. על עו"ד פלילי מטעם הנאשמים לבדוק את חומר החקירה בדקדקנות ולעמוד על כל עבירה ונסיבותיה בנפרד – סחיטה באיומים, פגיעה בפרטיות, אינוס וכדומה.

לפרטים נוספים / לקביעת ייעוץ – צרו קשר: 03-6969080

עדכונים נוספים