דינו של שוטר שהורשע בפלילים חמור יותר מדינו של אזרח פשוט?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

[vc_row bg_type="no_bg"][vc_column width="1/2"][vc_single_image image="5544" img_size="full"][/vc_column][vc_column width="1/2"][vc_column_text]שוטר בן 45 נעצר בחשד לעבירות מין במספר קטינות, כולל בילדה בת שש, זאת לאחר שבעבר כבר הוגשה נגדו תלונה במשטרה על עבירות דומות, אך התיק נסגר בשל היעדר ראיות, והוא חזר לשירות.

אז מה בעצם אומר החוק כשזה נוגע לשוטרים? אמנם על פי עקרון השוויון הכול שווים בפני החוק ומשכך, על החוק להיאכף בצורה שוויונית לבלי משוא פנים. יחד עם זאת, אין השוויון הרמטי ומוחלט שכן, עצם תפקידו כשוטר לא מאפשר התעלמות ממספר אספקטים שמעצם תפקידו.

נזכיר, שוויון הוא שוויון בין שווים ואי שוויון בין שונים. ננסה לעמוד ללהלן על נקודות אלו אולם תחילה, חשוב להבחין: שוטר אינו אלא תפקיד המבוצע בידי הפרט, לכן, יש להבחין בין עבירות המבוצעות בתפקיד ("עבירות שוטרים"), לבין עבירות המבוצעות במנותק מתפקידו כשוטר, כמו במקרה המדובר.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][vc_empty_space height="24"][vc_column_text]כך או כך, כאשר שוטר מבצע עבירה, בעת מילוי תפקידו או לאו, מדובר במעשה חמור יותר מאשר עבירה שבוצעה על ידי אזרח פשוט, שכן מדובר באיש מרות המשמש כיד השלטון. בנוסף, אותו שוטר מייצג את המשטרה כולה, וכמי שמייצג את הגוף ומשסרח, הוכתם ולו במעט הגוף האמור.

החקירהpris

סעיף 49ט לפקודת המשטרה מורה כי חקירת שוטר החשוד בפלילים, כמו השוטר במקרה המדובר החשוד בעבירות מין, לא תיעשה בידי המשטרה כי אם בידי המחלקה לחקירת שוטרים המהווה אגף בתוך פרקליטות המדינה. מטבעם של דברים, היקף כוח האדם ובהתאם, הספק הטיפול ומשכו, מטבע הדברים, אינו יכול להידמות לזריזות הביצוע ויכולתה המעובה של המשטרה, כך למשל, למן הגשת תלונה ועד לביצוע חקירה.

כן נציין דבר אופן החקירה על כל הכרוך בה, באשר בהיותו, ככלל, מודע ומורגל בנעשה, ככל הנראה, נדרשת מיומנות ודרך ביצוע מסוימת יותר מזו הנהוגה בחקירה משטרתית וזאת, בהתאם לתפקיד השוטר על נסיבות החשד כנגדו. מכל מקום, מעבר לדברים אלו, בהתייחס לשלב החקירה, לא ניתן לעמוד על שוני פורמלי בין הפרט לשוטר, החשודים בפלילים.

הענישה

בכל הנוגע לענישת השוטר למול הפרט, אין שוני פורמלי ומחייב – רב ויקר הוא ערך השוויון בין נאשמים.

בכל הנוגע לענישת השוטר למול הפרט, נאמר תחילה כי אין שוני פורמלי ומחייב וככלל, מלאכת הענישה אינדיבידואלית היא ולעולם יונקת מן נסיבותיו הייחודיות של המקרה המסוים וכן, נסיבות הנאשם המסוים ואלו, נעדרות מסמרות וחוקיות נוקשה. נוסף לזאת, במסגרת מלאכת הענישה, כלל הוא זה לפיו, רב ויקר הוא ערך השוויון בין נאשמים, אף באספקלריה נרחבת שבהשוואה לנאשמים בעבירות דומות ולא אך רק באותה מסכת עבריינית.

שני כללים אלו, מורים מחד, לחוסן האינדיבידואלית ומנגד, נדרש, בכללות מכך, שוויון בין נאשמים, כאשר שוויון זה נדרש להיעשות אף כלפי הנאשם השוטר למול אישום דומה בידי נאשמים שאין מטה לחמם בלבוש המדים הכחולים.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][vc_column_text]

לסיכום

מן הפרסום המובא עולה כי תלונות קודמות לחשד הפלילים האמור, הוגשו אך נסגרו מחוסר ראיות. בהינתן זאת, נשוב להוראות המשטרה דלעיל בדבר השוטר החשוד ולפיהן, סמכות פיטורי השוטר החשוד שטרם הורשע, הן בעבירה אחוזת קלון והן בעבירה אחוזת חומרה שביחס לתפקידו – אלו כאלו, מחייבות כי הודה השוטר בביצוע המעשה או לחילופין, כי קיימות ראיות בלתי תלויות וחד משמעיות לביצוע השוטר המיוחס לו.

או אז, דומה השוטר כמי שאמנם עודו בגדר חשוד, אולם בנסיבות ראייתיות אלו, ברי כי סטאטוס זה, איבד מכוחו המהותי ולו בכל הנוגע להמשך תפקידו. זאת ועוד, מורות הוראות המשטרה כי שוטר החשוד בעבירה בת קלון כאמור, אשר לא פוטר – יושעה מתפקידו.עו"ד פלילי שרון נהרי - על שחרור פדופילים

בראי דברים אלו, ניתן בהחלט להבין מדוע שב השוטר לתפקידו באשר ככל ותלונות קודמות נסגרו בעילת חוסר ראיות, ברי לנו כי אין המדובר, אותה עת, בקיומה של הודאת השוטר או שמא תשתית ראייתית בלתי תלויה וחד משמעית.

מנגד, באשר לחובת השעייתו עת הוגשו התלונות – הרי שהגם שאין בידנו לידע האם היה בשעתו בתלונות אלו כדי לתייגו בגדר חשוד, הרי שממילא אין בידנו המידע באם אכן הושעה אך מכל מקום, אי פיטוריו או שמא החזרתו לתפקיד, נוכח עילת הסגירה האמורה אותה עת – נכונה הייתה ובהחלט בדין יסודה.

העובדה כי לימים, הוגשו תלונות נוספות ואלו, בשונה מקודמיהן, העמידו עננת החשד כנגדו עד לכדי מעצרו, אינן מלמדות כהוא זה כי העובדה שנותר בתפקידו אותה עת כאמור, שגויה הייתה.

פערי תוצאות התלונות, תלויות הן בראיות הקיימות אז והיום, ומכל מקום יאמר, ככל ונאמר כי יש בפערי תוצאות החקירה הללו כדי להקים חשש למשגה וכשל הטעון בדק, הרי שממילא, אין הוא נוגע ליישום סמכות פיטוריו השוטר והשעייתו, כי אם למלאכת חקירתו ועומקה גופא.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][dt_gap height="25"][dt_call_to_action content_size="normal" line="true" animation="shake"]

לפרטים נוספים / לקביעת ייעוץ – צרו קשר: 03-6969080 או השאירו את פרטיכם:

[contact-form-7 id="3967" title="טופס אנכי הנעה לפעולה"][/dt_call_to_action][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][/vc_column][/vc_row]

עדכונים נוספים