עבירות אלימות במשפחה

Sharon Nahari - Domestic Violent Offenses

בתי המשפט במדינת ישראל מייחסים חשיבות רבה לענישה חמורה כלפי מי שהורשע בעבירות אלימות במשפחה וזאת במטרה לייצר הרתעה. אם הוגש נגדכם כתב אישום שעיקרו בעבירת אלימות במשפחה לא מן הנמנע הוא שאתם עומדים בפני מאסר בפועל – רק מעורבותו של עורך דין פלילי ומנוסה שילווה אתכם לכל אורכו של התהליך עשויה לבלום כתב אישום חמור ושהות מאחורי סורג ובריח.

ההרתעה מעל הכל

עבירות האלימות במשפחה הן מהעבירות החמורות ביותר הקיימות כיום בספר החוקים וזאת משום החשיבות הרבה שאותה מייחסים הרשות המחוקקת והשופטת כאחד לענישה חמורה ביחס למי שמעז להרים יד על קרובי משפחתו. יתרה מכך, עבירת האלימות במשפחה נחשבת לתקיפה בנסיבות מחמירות ומכאן שבצדה יהיה כמעט תמיד מאסר בפועל.

עם זאת, ובאם נתייחס לשם המחשה לתקיפתה של בת זוג הרי שבמקרים רבים תלונה מסוג זה מובילה למעצר הבעל עוד לפני הגשתו של כתב אישום פלילי – ולאחריו.

חשוב לזכור כי גם אם המתלוננת חוזרת בה מתלונתה, הרי שברוב המקרים תיק החקירה אינו נסגר, היות ולעיתים החזרה מהתלונה נתפסת כתוצר של התנהגות הבעל האלים – ומכאן שיש שופטים שייראו בכך בבחינת נסיבה מחמירה.

הסנגור ינסה לשכנע את בית המשפט לשלוח את מרשו לתסקיר מבחן

באם הוגש נגד מאן דהוא כתב אישום באשמת עבירה של תקיפת בת זוג או כל תקיפה אחרת שנכנסת תחת ההגדרה של עבירת האלימות המשפחה, הרי שהדבר הראשון שיהיה על הסנגור לעשות הוא לבקש מבית המשפט לשלוח את הנאשם לקבלת תסקיר שירות מבחן כבר בהליך המעצר או השחרור בערבות. מטרתו של תסקיר המבחן היא לעמוד על מסוכנתו של הנאשם ולבחון מהם תנאי השחרור המתאימים לו ביותר. לעתים קרובות, ימליץ שירות המבחן להפנות את הנאשם להליך של טיפול מקדים לגברים אלימים עוד בטרם יחל ההליך העיקרי.

יתרה מכך, במידה ונאשם יגיע להליך גזירת דינו כאשר הוא כבר נמצא בעיצומו של הליך טיפולי, הרי שהדבר עשוי להגביר את הסיכוי שבית המשפט יבחן אפיק של ענישה שיקומית על פני הענישה ההרתעתית. כמו כן, ניתן לבקש מבית המשפט לשלוח את הנאשם לקבלת תסקיר שירות המבחן לאחר הודאתו בעובדות כתב האישום ולפני מתן גזר דין.  לאחר קבלתו של התסקיר הסופי משירות המבחן, יבחן בית המשפט במתכונת של כל מקרה לגופו, האם יהיה זה ראוי להימנע מהרשעה.

בבואו לבחון את הסוגיה ייתן בית המשפט את הדעת על מגוון רחב של שיקולים ובהם האם מדובר בעבירה ראשונה או יחידה, חומרת העבירה ונסיבות ביצועה ואף סבירות החזרה על אותה העבירה. המטרה העיקרית שתעמוד לנגד עיניו של הסניגור תהיה להוכיח לבית המשפט כי גם אם אכן נעברה העבירה, הרי שמדובר על לא יותר מטעות רגעית בשיקול הדעת כפי שאכן קורה במרביתם המוחלט של המקרים.

משרד עורכי דין שרון נהרי מתמחה בייצוג נאשמים וחשודים בעבירות אלימות במשפחה. צוות המשרד יקדיש לכל אחד ואחת מלקוחותינו את כל המשאבים העומדים לרשותנו על מנת לבחון באופן מעמיק ויסודי את מכלול הנסיבות בתיק ולגבש בהקדם האפשרי את אסטרטגיית ההגנה היעילה והנכונה ביותר – כזו שתמזער את הנזק המשפטי שיגרם לכם, אם בכלל, למינימום האפשרי.