עבירות מחשב – מהי מגמת הענישה של בתי המשפט?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
עו"ד פלילי שרון נהרי - עבירות מחשב (Gualberto107)

חוק המחשבים משנת 1995 הגדיר מספר עבירות מחשב, בעקבות העלייה שחלה בשנים האחרונות בשימוש במחשבים ובטכנולוגיה המאפשרים ביצוע עבירות בהקשר זה. בשורות הבאות נציג בקצרה את עבירות המחשב הנפוצות, ואת מגמת הענישה הרווחת בבתי המשפט בארץ לגבי עבירות אלה.

עבירות מחשב

העבירות בחוק המחשבים הן עבירות שבהן המעשה הפלילי מכוון לפגוע במחשב או ברשת מחשבים – כך למשל שיבוש או הפרעה לחומר מחשב, העברה או אחסון של מידע כוזב במחשב, חדירה שלא כדין למחשב והפצה של וירוס מחשבים. עבירות אלה כוללות מרכיבים מיוחדים וייחודיים, המצריכים טיפול באמצעות עו"ד לעבירות פלילים המנוסה בתחום זה.

מגמת הענישה של בתי המשפט

עו"ד פלילי שרון נהרי - עבירות מחשב (Gualberto107)פסיקות בתי המשפט התייחסו בשורה ארוכה של מקרים לחומרתן של עבירות מחשב, המצדיקות החמרה בענישה של עברייני מחשב לצורך הרתעתם והרתעת עבריינים פוטנציאליים נוספים. פסק הדין הידוע ביותר בתחום הינו זה בעניינו של ה"אנלייזר" אהוד טננבאום. בית המשפט מצא לנכון להטיל במקרה זה עונש מאסר של שנה וחצי בפועל, תוך שהוא מדגיש את החומרה של העבירות, התוצאות הקשות שלהן אל מול הקלות היחסית שבביצוען, והצורך להפנים בציבור את המשמעות האמיתית של עבירות מסוכנות אלה.

ואכן, בתי המשפט מדגישים שוב ושוב את החשיבות הקיימת כיום למאגרי המידע הממוחשבים, שבלעדיהם מערכות רבות תשותקנה ויופרע מהלך החיים התקין של האזרחים. כמו כן, שמים בתי המשפט את הדגש על התרחבות התופעה של עבירות מחשבים בעולם כיום, מתוך הנחה כי עבריינים פוטנציאליים רבים, כמו למשל האקרים צעירים – יימנעו מלהסתבך בעבירות אלה בהתחשב במחיר העונשי שצמוד להן.

לנוכח מגמת החמרה ברורה זו, חיוני עבור כל נחקר אשר נחשד בעבירות מחשבים, להיעזר בשירותיו של עו"ד פלילי מקצועי ומיומן, ורצוי עו"ד לעבירות פלילים ספציפיות אלה. חשוב להדגיש כי זכותו של כל נחקר להיוועץ עם סניגור מטעמו בשלבי החקירה, וכאשר מדובר בעבירות שעלולות להסתיים בהרשעה חמורה שבצידה גם עונשים חמורים – החשיבות של היוועצות זו גוברת שבעתיים. מעבר לליווי בשלבי החקירה, עו"ד פלילי ממשיך בייצוג גם לאחר העמדה לדין, על מנת לסייע לנאשם להשיג זיכוי או עונש קל ככל האפשר.

עדכונים נוספים