שימוע לשוטרים החשודים בשימוש לא חוקי בטייזר: מתי מותר השימוש בו?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
עורך דין פלילי שרון נהרי - הכותרת מ"וואלה"

באתר "וואלה" פורסמה לאחרונה כתבה על שימוע פלילי שנערך לשני שוטרים מתחנת ראש העין, לאחר אירוע שבו עצרו שני גנבים. החשודים נתפסו כשעליהם תכשיטים ואקדח ואחד מהם הגיש תלונה ולפיה חושמל באמצעות אקדח טייזר, על אף שהיה לאחר מעצר, כשהוא אזוק.

על פי התלונה שהגיש החשוד, הוא וחברו נעצרו ונאזקו והוכנסו לניידת המשטרה כאשר ידיהם מאחורי גבם – ובדרך לתחנת המשטרה חושמל אחד מהם בטייזר כמה פעמים ללא סיבה כלשהי, ומבלי לגלות התנגדות. מהחקירה של המחלקה לחקירות שוטרים עולה כי גם לאחר שהשניים הובאו לתחנה, שני השוטרים התנהלו באופן לא חוקי, כשאחד מהם קילל את המתלונן והכה אותו בפניו.

עורך דין פלילי שרון נהרי - הכותרת מ"וואלה"בשימוע הפלילי שנערך לשוטרים, נטען שאחד מהם מילא דו"ח פעולה כוזב ולפיו לא היה שימוש בכוח חריג בשעת המעצר כלפי המתלונן. שני רופאים שבדקו את המתלונן, אישרו כי הוא נפצע לאחר שימוש בטייזר, מה שמתיישב עם עיקרי התלונה.

עורך דין פלילי מטעם אחד השוטרים טען שהתלונה הכוזבת הייתה דווקא זו שהוגשה על ידי החשוד. לטענתו, הגשת התלונה בוצעה לאחר שהשוטר תפס את האקדח והתכשיטים שנגנבו על ידי המתלונן ובנוסף עם ההגעה לתחנה בוצע חיפוש על גוף המתלונן בפני כמה קצינים ולא זוהה סימן חבלה מטייזר. עורך הדין הפלילי הסביר כי הסימנים המתוארים, נראו רק לאחר שחזור המעשה שבוצע כמה שעות מאוחר יותר, אותו ערך המתלונן ללא נוכחות השוטר החשוד.

מתי מותר להשתמש בטייזר?

שימוש באקדח הטייזר כאמצעי ריסון בידי המשטרה, הפך לשמיש לאחרונה. בעקבות כך, פרסמה המשטרה נהלים לשימוש בו. כל שוטר המשתמש באקדח טייזר חייב לעבור הכשרה והסמכה לשימוש בו. ניתן להשתמש באקדח באחד מהמצבים הבאים: כסמכות נלווית לביצוע מעצר, לצורך הגנה עצמית, או כאמצעי לריסון עצורים. יש לשים לב כי בכל אחד מהמקרים, השימוש בטייזר ייעשה רק אם לשוטר אין דרך אחרת להשיג את המטרה ורק אם התנהגות העצור, או מי שכנגדו רוצים לבצע מעצר, היא חריגה ודורשת ריסון באמצעי זה.

לפני כל שימוש באקדח טייזר, מחויב השוטר להזהיר את האדם כנגדו ייעשה השימוש כי הוא עומד להפעיל כנגדו את הטייזר. אם התנהגות האדם הופסקה, לא ייעשה שימוש באקדח. ככלל, מותר להשתמש בטייזר כנגד אדם באירוע ספציפי 3 פעמים בלבד ולפני כל שימוש ישנה חובת אזהרה. בהתייחס למקרה המתואר בכתבה, לא ניתן להשתמש בטייזר כנגד אדם כשהוא כבור באזיקים, אלא אם השימוש נעשה לצורך הגנה עצמית – וחובת ההוכחה הנה על השוטר.

כמו כן הנהלים מסייגים ואוסרים את השימוש בטייזר במקרים כגון: אדם חולה במחלת לב או אפילפסיה וכדומה, אדם בנהיגה, אדם העומד במקום גבוה או מדרגות ועלול ליפול כתוצאה מהשימוש ועוד. כמו כן, אסור לכוון את הטייזר לאזורים רגישים כגון ראש, פנים, מפשעה וכדומה. חשוב לציין שבתוך אקדח הטייזר ישנו מנגנון המתעד כל הפעלה ושימוש בו.

המשמעות הפלילית של העבירות בהן חשודים השוטרים

שימוש באמצעי כוח כנגד אדם שלא כדין הנו בגדר תקיפה, ולכן שוטר שמשתמש בטייזר שלא כדין עלול לעמוד לדין בגין תקיפה יחד עם עבירות הפרת אמונים וכדומה. כמו כן, שימוש שלא כדין בטייזר יחשוף את השוטר לענישה משמעותית. במקרה המדובר, מייחסים לשוטר עבירות שהן מסוג פשע – תקיפה הגורמת לחבלה של ממש, ככל הנראה יחד עם עבירות נוספות.

אישומים אלו מבוססים על ממצאים רפואיים אשר בחנו את המתלונן וקבעו כי על גופו נראו סימנים התואמים לשימוש בטייזר כנגדו. יחד עם ממצאים אלו, ישנה התלונה שהגיש המתלונן במח"ש. יש לציין כי במקרה זה קיימת חשיבות לעדויות של עדים נוספים אם היו במקום. במקרה הנ"ל, השימוש בטייזר הנו בגדר שימוש חריג ושלא כדין בשל העובדה כי המתלונן היה כבול באזיקים ובניידת ועל כן רק באם עולה הצורך של השוטר לשימוש בטייזר להגנה עצמית בשל סכנה ממשית לחייו או לשלומו (כפי שמוגדרת הגנה עצמית בחקיקה) הרי שהשימוש יהיה כדין.

האם החשוד נוכח בשימוע?

שימוע פלילי לפני הגשת כתב אישום, בדרך כלל נערך ללא החשוד ובאופן שבו הפרקליטות (ובמקרה זה, מח"ש) מקיימת את השימוע באופן פרונטלי מול עורכי דין פליליים המייצגים את החשוד. השימוע מתנהל באופן מקצועי ובו דנים הן בראיות והן בהשלכות המשפטיות העולות מחומר הראיות בתיק. שימוע שבו נדרשת נוכחות של החשוד הנו חריג בהחלט ונעשה במקרים שבהם ישנה חשיבות עניינית לנוכחותו, לצורך שמיעת דברים הנמסרים ממנו באופן אישי. בכל מקרה, במצב ה'נורמלי', עו"ד פלילי המייצג את החשוד יהיה זה שנוכח בשימוע וישמיע את הטענות.

עדכונים נוספים