אזרחים תוקפים שוהים זרים – כיצד החוק מתייחס לכך?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

בחודשים האחרונים, עולים וגוברים הקולות כנגד השוהים הבלתי חוקיים והמסתננים מאפריקה, אשר מצדם – טוענים להיותם פליטים מבקשי מקלט. ככל שגברו הקולות כך גם המקרים האלימים כנגד קהילת הזרים, ובכללם נרשמו מקרי תקיפה, הצתות, פריצות לעסקים וביזה.

יותר מכך, חלק מהמבצעים תעדו עצמם תוך כדי מעשה והתפארו על כך ברחבי המדיה החברתית. אך האם הם באמת אמורים להרגיש בטוחים רק מפני שקורבנותיהם הם מסתננים ולא אזרחים מן השורה?

החוק איננו מבדיל

legal-1143114_640 (1)בעיני החוק, תקיפה הינה עבירה פלילית – יהא אשר יהיה הקורבן. על כן, עצם היותם של הקורבנות במקרה זה – מסתננים ועובדים זרים, איננה פוטרת את התוקפים מידיו של החוק. יתר על כן, לא יקשה על התביעה במקרים שכאלו, להוכיח כי הפגיעה בהם נעשתה על רקע גזעני / של שנאת זרים, ובמסגרת שיקול הדעת המאוד רחב שיש לבית המשפט בשלב הענישה – ניתן לשקול לחומרה את העובדה שפשע נעשה על רקע גזעני.

אגב, גם הקביעה השרירותית של הבוזזים שהעסקים אינם חוקיים ממילא ולכן החוק איננו תקף לגביהם, איננה מבוססת. העובדה שעסק עובד באופן לא חוקי ו/או ללא רישיון אינה רלוונטית כאשר דנים במי שבזז או התפרץ לעסק שפועל ללא רישיון או ללא רשות להעסיק עובד זר. השאלה היא אינה אם העסקים האלה שווים בעיני החוק, אלא השאלה היא האם אדם שמבצע עבירה כלפי עסק שעובד באופן חוקי שווה לאדם שמבצע עבירה כלפי עסק שעובד באופן בלתי חוקי. במקרה זה התשובה היא כן.

נוכחותו של המתלונן

אחת הטענות שנשמעו לאחר מקרי התקיפה, גרסו שבמידה והקורבנות יגורשו מהארץ לפני המשפט או לחלופין – יתחבאו ולא יגיעו להעיד, התוקפים יצאו ללא פגע. ובכן, בהחלט תיתכן אפשרות תיאורטית לשפוט אדם בגין תקיפה כאשר המתלונן אינו יכול להעיד. ניתן להרשיע על סמך ראיות קבילות אחרות. למשל עדים שזיהו את התוקף במהלך התקיפה או ממצאים מדעיים אחרים הקשורים לתקיפה. אם למשל המתלונן נדגם ונמצאו עליו ממצאים גנטיים של התוקף (DNA), תיתכן הרשעה אם אין לנאשם הסבר סביר להימצאות אותו ממצא גנטי שלו על המותקף. מקרים אלה הם נדירים, אולם תיתכן אפשרות שכזו.

כמו כן, יתכן והמסתננים המיועדים לגירוש אשר הותקפו, יעוכבו בישראל בחסות המדינה, לצורך עדותם בבית המשפט.

לסיכום, זכרו כי על פי החוק, עבירות פליליות הן כאלו מתוקף ביצוען עצמו ואף ללא קשר לזהות הקורבן עצמו. על כן, מעבר לעובדה שאין אנו מעודדים אלימות משום צורה שהיא, גם החוק רואה את מקרי התקיפה והביזה כנגד קהילות הזרים, כעברה פלילית לכל דבר.

עדכונים נוספים