אחד מכל חמישה אזרחים ייחקר במשטרה במהלך חייו: איך מתמודדים עם תיק פתוח?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

[vc_row bg_type="no_bg"][vc_column width="1/2"][vc_single_image image="5500" img_size="full"][/vc_column][vc_column width="1/2"][vc_column_text]א', אדם נורמטיבי ושומר חוק, לא דמיין בחלומותיו הגרועים שיום אחד ימצא עצמו בתא המעצר שבתחנת המשטרה. הכל החל כאשר א', איש עסקים מתחום הנדל"ן המתגורר באזור השרון, פתח בהליכי גירושין מאשתו.

לאחר שנעצר במפתיע, התברר כי אשתו לשעבר טענה בפני השוטרים כי איים עליה, וכי הוא מעורב בעבירות של מרמה והלבנת הון, אשר לצדן עונשי מאסר הנעים בין 3 ל-10 שנים.

א' פנה למשרדנו, ובסיוע חוקרים פרטיים שבדקו את הנושא – הושגו הקלטות שהוכיחו כי האישה תכננה לשקר, במטרה לקבל נתח גדול יותר מהרכוש המשותף. לאחר שהוכח כי אשתו שיקרה בעדותה, א' שוחרר.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][vc_column_text]

הודעות הווטסאפ חשפו את האמת

במקרה אחר, ג', איש הייטק מתל אביב, הכיר בחורה בזמן בילוי. השניים שתו אלכוהול ולאחר מכן קיימו יחסי מין בביתו. משלא היה מעוניין להמשיך בקשר עמה – החליטה זו להתלונן כי אנס אותה.

"למרות הטענות הקשות, הצלחנו להשיג את הודעות ה'ווטסאפ' שהבחורה שלחה לחשוד, והצביעו על כך שלא היה אונס", מספר עו"ד שרון נהרי, מומחה לתחום הפלילי. "אלא שמערכת היחסים בין השניים לא התקדמה כפי שקיוותה, ולכן החליטה לטעון כי יחסי המין התקיימו ללא הסכמה".

לדברי נהרי, "מנסיוני כעורך דין פלילי, לא מספיק לדעת על בוריים את החוקים ואת הפסיקה. יצירתיות היא גורם קריטי עבור לקוח החשוד בעבירה פלילית. במקרים רבים, חשיבה יצירתית של משרד עורכי הדין יכולה להפוך את הקערה על פיה".[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][vc_empty_space height="10"][vc_column_text]

איך אפשר לסגור תיק פלילי?

אם מקרים אלה נשמעים לכם רחוקים מהמציאות, אתם טועים. "אחד מתוך חמישה אזרחים ימצא את עצמו בחדר החקירות במשטרה במהלך חייו – גם אם הוא אזרח שומר חוק שמעולם לא ביצע עבירה פלילית – וייפתח נגדו תיק פלילי", אומר עו"ד נהרי.

"לאחר החקירה, ישנה תקופת המתנה בת כמה חודשים, עד שמתקבלת החלטה אם להגיש כתב אישום, או לסגור את התיק. זו תקופה מייסרת של אי ודאות, כי עתידו של אותו אדם מונח על הכף. במהלך תקופה זו, משרדנו מלווה את החשוד, עומד בקשר מול היחידה החוקרת ועובד מולה לקבלת חומרי החקירה, הגעה לשימוע וסגירת התיק".

"יש כמה דרכים להגיע לסגירת תיק, ולשכנע את הרשות התובעת שלא להגיש כתב אישום", מסביר עו"ד נהרי. "יש עילות הקבועות בחוק לסגירת תיק פלילי, כמו חוסר עניין לציבור, חוסר ראיות מספיקות או העדר אשמה. גם אם תיק נסגר בסופו של יום בעילה של חוסר עניין לציבור או חוסר בראיות מספיקות, גם אז ניתן לערור על החלטה זו ולדרוש לשנות את עילת הסגירה כך שתהיה 'העדר אשמה', בתקופת זמן של 30 ימים ממועד קבלת ההחלטה".

האם ניתן להגיש בקשה לסגירת תיק גם אם יש מספיק ראיות להגשת כתב אישום?

ההחלטה על עילת הסגירה תתקבל ידי הפרקליט או התובע, לאחר בחינת חומר החקירה שאספה המשטרה. בנקודה זו, ישנה חשיבות עליונה להתעמק בראיות, להביא בפני אותו גורם סמכותי את גרסת החשוד לצד נתוניו האישיים, נסיבות חייו, תוך הפנייה לחוק ולפסיקה הרלוונטית, במטרה לשכנע את מקבל ההחלטות להימנע מהגשת כתב אישום. פנייה זו היא למעשה "בקשה לסגירת תיק".

"לאחרונה, נוספה עוד אפשרות לסגירת תיק החקירה לפני הגשת כתב אישום, שנקראת 'הסדר מותנה'", מסביר עו"ד נהרי. "מדובר בסעיף המאפשר לרשות התובעת – הפרקליטות או התביעה המשטרתית – לסגור תיק פלילי נגד אדם, גם אם יש מספיק ראיות להגשת כתב אישום נגדו".

"הסדר מותנה": כשהתביעה מוותרת על כתב האישום

אולם בכדי לבקש סגירת תיק בהסדר מותנה, יש לעמוד בכמה קריטריונים הקבועים בחוק: "להסדר מותנה אפשר להגיע רק כשמדובר בעבירות שלא נחשבות חמורות כמו עבירות מסוג פשע. בהסדר כזה, התביעה מכריזה כי אם החשוד נוטל אחריות ומודה במעשיו, וכן חותם על כמה התחייבויות, היא מוותרת על כתב אישום. התחייבות כזו יכולה להיות להימנע ממעשים דומים בעתיד, לשלם פיצוי לנפגע העבירה, לשלם קנס למדינה או אפילו להשתתף בהליך טיפולי או שיקומי".

דוגמאות למקרים בהם נעשה שימוש בסעיף זה, נפוצות כשמדובר בעבירות כלכליות, שוחד, מרמה בהיקפים גדולים, וכמו כן בעבירות מין מסוימות, תקיפה ועוד.

"גם כאשר אדם נעצר ונחקר בחשדות חמורים, והעתיד נראה שחור – יש דרכים לפעול ולנסות לסגור את התיק הפתוח במשטרה על מנת להסיר את האיום של הגשת כתב אישום", מסכם עו"ד נהרי.

משרד עו"ד שרון נהרי, מתמחה בפלילים, חקירות, שימועים וסגירת תיקים במשטרה. [/vc_column_text][/vc_column][vc_column][/vc_column][vc_column][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][dt_gap height="25"][dt_call_to_action content_size="normal" line="true" animation="shake"]

לפרטים נוספים / לקביעת ייעוץ – צרו קשר: 03-6969080 או השאירו את פרטיכם:

[contact-form-7 id="3967" title="טופס אנכי הנעה לפעולה"][/dt_call_to_action][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][/vc_column][/vc_row]

עדכונים נוספים