אי הפללה למשתמשים לצריכה עצמית בסם הקנאביס?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
קנאביס לשימוש עצמי

בכתבה שפורסמה לאחרונה באתר וואלה, צוין כי שרת המשפטים איילת שקד בוחנת אופציה של קנסות למשתמשי סמים קלים במקום רישום פלילי. האופציה מהווה למעשה אלטרנטיבה למנגנון של אי ההפללה על שימוש עצמי בסמים קלים. יחד עם זאת, הצעת חוק חדשה עומדת על הפרק ומבקשת לבטל את האלמנט הפלילי.

הסרת האיום הפלילי לשימוש העצמי בסם הקנאביס

sdsdבזמן בו במשך שנה נפתחים אלפי תיקים פלילים בגין החזקה ושימוש לצריכה עצמית בסם הקנאביס ומוגשים אלפי כתבי אישום, התגבשה הצעת חוק חדשה שמטרתה להסיר את האיום הפלילי לשימוש העצמי בסם הקנאביס.

במשרד עו"ד פלילי שרון נהרי מסבירים כי שימוש לצריכה עצמית בסם הקנביס, או בלשון הסלנג הידועה "שימוש עצמי", מוגדר בחוק למי שמחזיק בסם בכמות של עד 15 גרם. רבים נוטים לחשוב כי "שימוש עצמי" משמעותו שמותר על פי חוק להחזיק בסם, אלא שטעות בידם. פקודת הסמים המסוכנים מגדירה החזקה ושימוש עצמי בסם כעבירה פלילית שלצידה עונש של עד 3 שנות מאסר.

בשנים האחרונות נמנעה התביעה בנסיבות מסוימות מלהגיש כתבי אישום בגין שימוש עצמי בסם, במיוחד כאשר לחשוד אין עבר פלילי או עבר הקשור בסם.

מעבירת החזקת סם לצריכה עצמית לעבירת קנס

הצעת החוק החדשה מבקשת לבטל את האלמנט הפלילי בעבור מי שייתפס עם סם הקנאביס בכמות לצריכה עצמית והינו מעל גיל 21 שנים. על פי ההצעה לא יפתח לאדם זה תיק במשטרה ולא יוגש אישום בגין ההחזקה. באשר למי שטרם מלאו לו 21 שנים, הרי שהחוק יישאר על כנו ואלו יהיו חשופים להליך פלילי, רישום ותיק חקירה.

עוד מבקשת הצעת החוק להפוך את עבירת החזקת סם לצריכה עצמית לעבירת קנס, אשר יהיה בין 300 ₪ למי שייתפס בביתו ועד 1500 ₪ למי שייתפס עם הסם בציבור. הצעת החוק טרם עברה אישור הכנסת ועודנה חשופה לשינויים רבים.

חשוב להבהיר כי כיום החזקה ושימוש בסם לצריכה עצמית הינם עבירה פלילית ולכן, באם נקראת לחקירה או נתפסת ע"י המשטרה, חשוב להיוועץ בעורך דין פלילי בהקדם האפשרי על מנת לבחון את האפשרויות הרבות העומדות בפניך.

עדכונים נוספים