האם ניתן להרשיע ראש ארגון פשיעה ביחס למה שקורה בתוך הארגון?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

בעת האחרונה עולה לכותרות המלחמה בארגוני הפשיעה ובראשיהם, החל ברמת החקירות שמנהלת המשטרה ועד להליכים המשפטיים שננקטים כנגד הפעילים. למראית עין, על 'ראשי הארגונים' שהם בדרך כלל הדמויות המתוקשרות יותר בפרשות השונות, מוטלת אחריות גדולה יותר ועליהם לשאת בעונשים כבדים.

כבר בשלב זה נדגיש כי הפרקליטות עדיין לא הצליחה להגיע לכך שבית המשפט יכריז על ארגון פשיעה בישראל כארגון פשיעה על פי החוק, ועל כן הכינוי 'ראש ארגון פשע' הוא כינוי מוכר בסלנג, אך לא באופן משפטי. על מנת להרשיעו במעשי אחרים, יש להוכיח כי ידו הייתה בכל, בדרך של מבצע בצוותא.

באמצעות עורך דין פלילי ניתן להיעזר במצב החוקי הקיים בישראל ולהעמיד סייגים מהותיים בפני גישת 'האחריות הגדולה' לכאורה, של ראשי הארגונים.

בעיית אחריותו של ראש ארגון הפשיעה

כאמור, בעזרת עורך דין פלילי או עורך דין לעבירות אלימות יכולים ראשי ארגוני פשיעה להסתייע בתנאים הקיימים כיום במערכת המשפט בישראל. אמנם, הגישה הרווחת היא שככל שדרגת הפיקוד בארגון גבוהה יותר כך גדלה האחריות לנעשה בו, ואולם על פי החוק הישראלי לא ניתן כיום לייחס אחריות שמבצעים פעילים בארגון למי שעומד בראשו. יתר על כן, על פי דיווחים בערוצי התקשורת השונים, הארגונים בנויים בצורה היררכית וממודרת ביותר, כך שבסופו של יום ראש הארגון יהיה מוגן מפני ידיעה או האשמות במעשים שביצעו חייליו.

צפו בעו"ד פלילי שרון נהרי מתראיין בערוץ 2 בעקבות פרשה 512:

בעיית ארגון הפשיעה

בחוק הישראלי קיימת הגדרה, לפיה ארגון פשיעה מורכב ממספר בני אדם מאוגדים או לא מאוגדים, הפועלים יחדיו באופן שיטתי, מתמשך ומאורגן לצורך ביצוע עבירות מסוגים מסוימים. בעיקרון, ההתארגנות תיחשב בתור ארגון פשיעה בין אם הרכב חבריו משתנה או קבוע, בין אם הם מכירים זה את זה או שלא, בין אם העבירות נעשות בישראל או בחו"ל, ובין אם נעשות מטעמו גם פעילויות חוקיות.

ואולם, למרות הגדרות אלה כאמור, הפרקליטות טרם הצליחה להוביל עד כה להכרזת ארגון פשיעה על התארגנות כלשהי בישראל מטעם בית המשפט. על כן, כאשר עורך דין פלילי מדבר על אדם מסוים בתור ראש ארגון פשע, לא מדובר בהגדרה משפטית אלא במטבע לשון בלבד.

פתרון חלקי לבעיות המשפטיות

לקשיים שלעיל נותן החוק מענה חלקי. כלומר, לא ניתן לחייב את ראש הארגון בכל העבירות שבוצעו על ידי חבריו, אך הוא גם לא יוצא נקי. זאת מאחר שקיימות מספר עבירות עליהן מושתים עונשים כבדים ביותר, הקשורות לניהול ארגון פשיעה. לדוגמא, קיים עונש של 10 שנות מאסר על עמידה בראש הארגון או לחילופין כיוון או ארגון הפעילות באופן ישיר או עקיף, וכן מימון או קבלת מימון לפעילויות הארגון, החלטה על חלוקת הכספים בו ומתן שירות וייעוץ.

יתר על כן, אם בוצעו על ידי חברי הארגון עבירות שהעונש עליהן הנו 20 שנות מאסר, הרי שהענישה על העבירות המתוארות לעיל תעלה גם היא ל-20 שנים. כלומר, ייתכנו מקרים בהם יורשע ראש הארגון גם במעשי אחרים, אך לשם כך נחוץ להוכיח כי ידו הייתה בכל.

עדכונים נוספים