הגבול בין הגנה עצמית לעבירה פלילית – ניתוח מקרה החקלאי היורה

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

[vc_row bg_type="no_bg"][vc_column width="1/2"][vc_single_image image="4846" img_size="full"][/vc_column][vc_column width="1/2"][vc_column_text]דיון ציבורי ער נוהל לאחרונה בעקבות ניסיון גניבה של משאית במושב בית אלעזרי על ידי שלושה פלסטינים, במהלכו ירה נהג המשאית למוות באחד מהם. כזכור, הנהג נעצר לאחר המעשה ושוחרר למעצר בית אחרי שהסביר כי ירה בעקבות שחש סכנה לחייו.

בחקירה הוא סיפר לשוטרים שהבחין בשלושה חשודים שמנסים לגנוב את המשאית ויצא לעברם. לטענתו, אחד מהם איים עליו במוט ברזל ובתגובה הוא ירה באוויר במטרה להרחיק אותם, וכתוצאה מהירי אחד מהם נפגע ומת. במשטרה איתרו ועצרו את שני החשודים האחרים והביאו אותם לדיון בבית משפט השלום. נציג המשטרה שנטל חלק בדיוק הסביר כי הירי בוצע מכיוון שהנהג חש מאוים. לאחר מספר ימים המליצה המשטרה לסגור את התיק על פי הקביעה הזו ולא להגיש כתב אישום כנגד החקלאי. הפרקליטות צפויה לקבל את ההמלצה.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][vc_column_text]

בין הגנה עצמית לעבירה פלילית

הגנה עצמית היא מונח משפטי המתאר מצב בו אדם עושה שימוש בכוח על מנת למנוע איום ממשי כלפי עצמו, רכושו, או כלפי אחר בקרבתו. טענה זו נטענת על ידי הנאשם או עו"ד פלילי המייצג אותו. המדד לבחון אם המעשה שנעשה הנו 'הגנה עצמית' דורש בחינה של מספר משתנים. ראשית חייב להיות איום ממשי ומיידי כלפי אותו אדם לפגיעה בגופו או ברכושו. שנית, נבדקת הפרופורציונליות של התגובה לאיום.

לא כל מעשה ייחשב להגנה עצמית ובעצם הפסיקה לא פעם שללה את טענת ההגנה עצמית. כך לדוגמא, במקרה שאירע לא מזמן בתיקו של היילו יונתן אשר הורשע בהריגת אדם שאנס אותו – טענת ההגנה העצמית נדחתה מאחר שלא הייתה פרופורציונלית וניתן היה להימנע מפגיעה באנס. מקום שבו נראה כי הפעולה היא הלכה למעשה 'לקיחת החוק לידיים' ולא מניעה נחוצה של פגיעה ממשית באותו הרגע – הטענה תיפול ולא תחזיק.

במקרה החקלאי היורה, הרי שנבדקה גרסתו לפיה הופיעו מולו שלושה אנשים בשעת בוקר מוקדמת כשבידיהם חפצים, ומשהבחינו בו התקדמו לעברו – סיטואציה המצדיקה נקיטת פעולה של הגנה עצמית על גופו ורכושו. כאן חשוב להדגיש כי אילו הסכנה הייתה לרכושו בלבד והחשודים לא היו פונים לקראתו, לא בהכרח הייתה מקבלת הפרקליטות את טענת ההגנה עצמית.

אם היה מוגש כתב אישום פלילי, הוא ככל הנראה היה מוגש בגין עבירת ההריגה, שכן אין בה רכיבי תכנון וכוונה של עבירת רצח. עורך דין פלילי יכול היה לטעון במקרה זה את טענת ההגנה העצמית בפני בית המשפט, כדי שזה יכריע בה. לחלופין הוא יכול היה לטעון לראיות אשר מפחיתות מחומרת העבירה, או לטענות הגנה נוספות, והכל בהתאם לחומר הראיות שהיה מוצג בתיק ונבחן על ידו.

במקרה המתואר, החלטת הפרקליטות הראויה והנכונה היא להימנע מהגשת כתב אישום פלילי, שכן הקריטריונים לטענת ההגנה עצמית מתקיימים ביתר שאת בנסיבות הנ"ל.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][dt_gap height="25"][dt_call_to_action content_size="normal" line="true" animation="shake"]

לפרטים נוספים / לקביעת ייעוץ – צרו קשר: 03-6969080 או השאירו את פרטיכם:

[contact-form-7 id="3967" title="טופס אנכי הנעה לפעולה"][/dt_call_to_action][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][/vc_column][/vc_row]

עדכונים נוספים