הצעת החוק לאי הפללת משתמשי קנאביס: איך תתמודד מערכת המשפט?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
משתמשי קנאביס

[vc_row bg_type="no_bg"][vc_column width="1/2"][vc_single_image image="5072" img_size="full" alignment="center"][/vc_column][vc_column width="1/2"][vc_column_text]בשנים האחרונות, בעקבות שיח הולך ומתפתח בעניין הלגליזציה לשימוש בסמים "קלים" בהגדרתם, דהיינו השימוש בקנאביס על צורתיו: מריחואנה וחשיש, הועלו מספר הצעות חוק העוסקות באי הפללת המשתמשים וכן שונתה מדיניות האכיפה בפועל של רשויות התביעה.

לפני מספר חודשים עלתה הצעת חוק דומה אשר נפלה בהצבעה בכנסת. בימים האחרונים הועלתה הצעה חדשה אשר מטפלת בין היתר בקשיים שהועלו באישור הצעת החוק הקודמת.

במה דברים אמורים: הצעת החוק החדשה דורשת לנקוט צעדים טיפוליים ולא פלילים כנגד משתמשי קנאביס.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][vc_column_text]חשוב להדגיש תחילה, כי הצעת החוק איננה מבטלת את פקודת הסמים המסוכנים אשר מגדירה את האיסור לשימוש בסמים אף אם הם בכמות קטנה, כלומר, לשימוש עצמי. שימוש עצמי כיום אסור לפי סעיף 7(ג) לפקודה אשר מגדיר שימוש עצמי כעבירה פלילית שדינה עד 3 שנות מאסר.

שימוש עצמי מוגדר כיום כהחזקת סם מסוג קנאביס עד 15 גרם בלבד.

משמעות הצעת החוק

הצעת החוק משנה את התפיסה הקיימת, ודורשת כי המחזיק בסם הקנאביס עד 25 גרם, במרחב הפרטי (בביתו למשל) והעושה בו שימוש עצמי שאיננו למטרת רווח (לא סחר, גידול והספקה) לא יטופל על ידי המערכת הפלילית – דהיינו לא יופנה לחקירה במשטרה אשר תגרור הגשת כתב אישום כנגדו והליך משפטי פלילי, אלא יישלח להתייצב בפני ועדה הכפופה למשרד הבריאות לטיפול בהתמכרות.

אדם אשר ייתפס במרחב הציבורי או אדם אשר ייתפס כשברשותו מעל 25 גרם, יטופל בהתאם להוראות החוק, דהיינו בהליך פלילי.

הצעת החוק הנוכחית באה לטפל בבעיית ההתמכרות מתוך רצון להימנע מהכתמת עברם של משתמשים ללא עבר פלילי ברישום פלילי ובהרשעה.

הפגיעה האפשרית בחיי המשתמשים הבגירים והקטינים כיום

הנתונים הסטטיסטיים שהוצגו, יחד עם הצעת החוק, הראו עלייה בקרב המשתמשים בקנאביס לשימוש עצמי ללא עבר פלילי אשר עקב הטיפול בהליך משפטי נשאו רישום פלילי שמשמעותו פגיעה קשה בהמשך ניהול חייהם ובמימוש הפוטנציאל התעסוקתי שלהם.

בהתאם להצעה קודמת, ההליך המשפטי אשר ננקט כנגד קטינים מתחת לגיל 18 יישאר ללא שינוי זאת מאחר שמערכת המשפט הפלילי לקטינים ממילא נוקטת בהליכים טיפוליים ובמרבית המקרים נמנעת מהרשעה אשר תפגע בעתידו של הקטין, לרבות גיוסו לצה"ל ויציאתו לעולם התעסוקה מאוחר יותר לכשיתבגר.

כאן חשוב לציין כי בשנים האחרונות, עקב הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, נמנעה התביעה מהגשת כתבי אישום כנגד מי שנתפס כשברשותו כמות סם של עד 15 גרם (לשימוש עצמי) והוא ללא עבר פלילי ולא נחקר בעבר בחשד לביצוע עבירת סם. ואולם, יחד עם זאת, כמות כתבי האישום כנגד בגירים ללא עבר, לא קטנה באופן דרמטי בשנים האחרונות. תהיה זו טעות לטעון כי הצעת החוק מכשירה את השימוש בסם הקנאביס. אין זו כוונתה, אלא הצעה זו כל רצונה הוא להקטין את כמות המשתמשים בביתם מנשיאת כתם בדמות רישום פלילי והגברת המניעה בשימוש בסם בעקבות נקיטתם של הליכים טיפוליים העוסקים בבעיית ההתמכרות.

במבט לעתיד

טרם הובהר לחלוטין, כיצד תתמודד המערכת המשפטית ומה יעלה בגורלם של אלו אשר ייתפסו בשימוש במרחב הציבורי או כשברשותם מעל 25 גרם אשר יטופלו בהליך פלילי, ומה יהיה מעמדה של הנחיית היועמ"ש כיום כנגד אלו אשר נתפסים כשברשותם סם לשימוש עצמי, ואין להם עבר פלילי.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][dt_gap height="25"][dt_call_to_action content_size="normal" line="true" animation="shake"]

לפרטים נוספים / לקביעת ייעוץ – צרו קשר: 03-6969080 או השאירו את פרטיכם:

[contact-form-7 id="3967" title="טופס אנכי הנעה לפעולה"][/dt_call_to_action][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][/vc_column][/vc_row]

עדכונים נוספים