יחסי תלות בין מבצע לקורבן עבירות מין: מה הדין?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

באתר nrg פורסם לאחרונה על מעצרו של רב מאופקים החשוד בביצוע מעשים מגונים ומעשי סדום בצעירות שפנו אליו, תוך כדי שהוא מנצל את מעמדו בקהילה. על פי החשד, התעלל הרב בצעירות וניצל אותן במשך מספר שנים, כבר בתקופה שאלה היו קטינות.

על פי הכתבה וככל הנראה, הגיעו נשים ונערות רבות אל הרב על מנת להתייעץ עמו באשר לסוגיות בחייהן האישיים, מה שגרם לניצול חולשתן לכאורה. בין הרב לבין הנשים והנערות נוצרו יחסי תלות וכשהמצב הנפשי של אותן קורבנות היה מעורער, הוא ביצע בהן את עבירות המין לכאורה. עורך דין פלילי מטעם הסנגוריה הציבורית טען כי הרב מכחיש את החשדות המיוחסים לו.

האם לתפקידו של הרב קיימת השפעה על הגדרת העבירה?

בעבירות אלימות ישנה משמעות למצב המתלונן, ולעובדה אם הוא חסר ישע או לא. במקרה זה, יצירת יחסי התלות עם הרב, מקורה במתן שירות ייעוץ באמצעות שיחות פנים אל פנים החוזרות בתדירות מתוקף תפקידו של הרב כמי שמנחה אנשים במצוקותיהם. החקיקה הגדירה זאת בסעיף 347א (1) לחוק העונשין תחת הכותרת "יחסי מין בין מטפל נפשי למטופל". אין המדובר בחסרות ישע, וזהו סעיף אחר בחוק העונשין.

החוק קובע באופן נרחב פרשנות למונחים "טיפול נפשי" ומטפל נפשי אשר בתוכן נכנס מקרה זה, שכן במסגרת החוק, מתן ייעוץ או ניהול שיחות באופן מתמשך בדרך של מפגש לאדם הסובל ממצוקה נפשית או בעיה אחרת שמקורה רגשי או נפשי, ייכנס תחת ההגדרה. כמו כן, הגדת מטפל נפשי רחבה אף היא וכוללת מי שעוסק במתן טיפול נפשי מכוח תפקידו. במקרה דנן, הפרקליטות תנסה להוכיח כי מתוקף תפקידו של הרב במתן ייעוץ לקהילתו, הכולל נושאים שמקורם נפשי או רגשי והתעסקות במצוקותיהם של הבאים אליו בדרך של מפגשים, הם חלק מתפקידו של הרב בקהילתו ועל כן נכנס הוא בהגדרה.

גיל הנערות והשפעתו

גילן של הנערות בהכרח מהווה נסיבה חשובה מאין כמותה. החוק מבדיל בין עבירות מין בקטין שטרם מלאו לו 14 שנה, קטין שמלאו לו 14 שנה, קטין שטרם מלאו לו 16 שנה וכן קטין שהנו מעל גיל 16 וטרם בן 18. המדרג אותו יצרה החקיקה מטרתו להביא לידי ביטוי את יכולתו של אותו קטין ליתן הסכמה למעשי המין, תוך הבנה כי קטין בין הגילאים 16 ל-18 מבין את הנעשה ויכול במקרים מסוימים ליתן הסכמה. כמובן שביצוע מעשה מין בקטין מתחת לגיל 14 מהווה עבירה חמורה ביותר אשר העונש לצידה רב פי כמה מהעונש לצידן של עבירות דומות באדם בוגר יותר. גילו של הקורבן בהכרח מהווה נסיבה מחמירה אשר בכוחה להשפיע על העונש בצידה של העבירה.

התפקיד של עו"ד פלילי

תפקידו של עורך דין פלילי במקרה זה חשוב כבר מהשלב הראשון במתן ייעוץ לפני החקירה במשטרה וגיבוש גרסת החשוד, באופן שיידע לשמור על זכויותיו בחקירה ולהימנע מהפללה עצמית. בנוסף, על עו"ד פלילי לתת ייעוץ נכון אשר לא יגרום לנחקר להזיק לעצמו בהמשך, לדוגמא באם קוימו יחסי מין עם המתלוננת בהסכמה על אף גילה הצעיר, יהיה זה במקרים רבים לא נכון מצד החשוד להכחיש מכל וכל את קיומם של היחסים.

לאחר מכן, עם הגשת האישום, אם יוגש, תפקידו של עורך דין פלילי יהיה בבחינת חומר הראיות ובבחינת הראיות המהוות בסיס בידי המדינה להוכחת הנסיבות היוצרות את האישום. במקרה זה לדוגמא, בחינתן של הנסיבות המחמירות: האם באמת היו יחסי תלות היוצרים נסיבה מחמירה? האם המדובר ביחסים בהסכמה? מי יזם את היחסים? מה היו הנסיבות לביצועה של העבירה? ועוד.

עדכונים נוספים