כשהמשפט הפלילי פוגש דיני משפחה: עו"ד שרון נהרי ועו"ד אביבית מוסקוביץ בראיון משותף

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

"טיפלנו בעבר במקרה שבו האישה התלוננה נגד הבעל בהליך גירושין, כשטענה שהוא מסתיר כספים, ועוד כספים שלא דיווחו עליהם (כסף שחור)", אומר עו"ד פלילי שרון נהרי, במסגרת ראיון משותף שקיים עם עורכת הדין אביבית מוסקוביץ, בעלת משרד מוביל העוסק בדיני משפחה.

"האישה איימה על הבעל כי אם לא יגמור את הליך הגירושין לטעמה, היא תתלונן על כך. לאחר שמשרדנו נכנס לתמונה, הבעל הקליט את האישה ואנו החלנו בהגשת תלונה על סחיטה באיומים של האישה והצלחנו להפוך את הקערה על פיה – התיק נגד הבעל נסגר בעוד האישה הוזמנה לחקירה".

לעתים קרובות, תיקים המתנהלים בבתי משפט לענייני משפחה מלווים באמוציות רבות ונחשבים לטעונים למדי. בעקבות זאת, במקרים רבים אחד הצדדים יוצא מכליו ועומד לדין על הפרת צו הגנה, תקיפה או איומים.

אלא שלא רק במקרים של אלימות עשויים אנשים נורמטיביים, המעורבים בדיני משפחה, למצוא את עצמם מואשמים בפלילים במסגרת אותו מאבק משפחתי פנימי.

אלימות במשפחה: עבירה פלילית בכל מצב? 

"עבירות אלימות במשפחה הן מגוונות", ציינה עורכת דין אביבית מוסקוביץ'. "יש עבירות איומים, הפרת הסדרי ראיה, אלימות, הטרדה, עבירות מין ועוד, כשבמקרים מסוימים החקירה יכולה להסתיים ללא אישום. הדבר תלוי בגרסת החשוד ובראיות, ואף באם יש ראיות מספיקות. לא פעם משרדנו מצליח לסגור תיקים במשטרה ללא כתב אישום".

"אלימות במשפחה תמיד תיחשב כעבירה פלילית", מסביר עו"ד שרון נהרי. "יחד עם זאת, במקרים מסוימים ובנסיבות מסוימות, ניתן להביא לסגירת התיק מעילה כזו או אחרת".

עורך דין פלילי שרון נהרי המשיך: "המשפט הפלילי מתייחס לעבירות מין ואלימות בתוך המשפחה בחומרה יתרה. הסעיפים בדיני העונשין אף הוחמרו מבחינת הענישה, כאשר מדובר בבן זוג או בן משפחה, במיוחד בעבירות אלימות ומין. יחד עם זאת, המשפט הפלילי והחקירות ובמיוחד בתי המשפט, נזהרים כפליים בשקילתם האם להרשיע נאשם בעבירות מהסוג הזה, כאשר התשתית הראייתית מבוססת על עדות בן הזוג השני בלבד".

באילו מקרים תיקי גירושין הופכים לתיקים פליליים?

"לא פעם אנו נתקלים בתיק שהחל כתיק גירושין והגיע לזירה המשטרתית והפלילית", מציינת עורכת דין אביבית מוסקוביץ'. "לא פעם האישה משתמשת בטקטיקה של לפתוח תיק במשטרה נגד הבעל, על איומים, תקי

עבירות מין - עו"ד פלילי שרון נהרי

פה, עבירות מין השגת גבול ועוד, והכול כדי להרחיקו מהבית, כדי לקבל יתרון בתיק הגירושין על מנת להפעיל עליו לחץ, כדי להגיע לסיום הגירושין ולפשרה".

גם עורך דין נהרי סבור כי "תיקים שמתחילים בגירושין הופכים לתיקים פליליים במקרה שהאישה או הבעל מגישים תלונה במשטרה על איומים, תקיפה, תקיפת קטין ועוד".

"לא פעם חקירה במשטרה מתחילה בתור חקירת עדים ללא אזהרה", המשיכה עורכת דין מוסקוביץ'. "רק לאחר מספר חקירות ובאמצע תיק הגירושין, יכול הבורר המשטרתי להפוך את החקירה לחקירה תחת אזהרה, כשאז העד הופך לחשוד".

משטרת ישראל היא הגוף החוקר במדינת ישראל", אומר עורך דין נהרי. "כאשר הבעל או האישה מגיעים להגיש תלונה במשטרה, החוקר יבחן האם מדובר בבני זוג או מוכרים בציבור, כשרק אז העבירה נכנסת לקטגוריה של אלימות במשפחה. לאחר גביית העדות של האישה, התיק עובר לפרקליטות. בזמן זה יש לחשוד זכות לפנות לפרקליטות ולבקש שימוע או בקשה לסגור את התיק מטיעונים שונים".

הדוגמה של עורכת דין מוסקוביץ

"למשרדנו הגיע איש היי-טק ללא עבר פלילי", אמרה עורכת דין אביבית מוסקוביץ'. "הוא היה נראה בחור נאה וחרוץ. הוא טען כי אשתו הגישה נגדו תביעת גירושין, ומיד לאחר מכן הגישה תלונה במשטרה על כך שאיים ותקף אותה ואת הילדים. במהלך החקירה הצגנו לחוקרים ולאחר מכן בביהמ"ש, הקלטות וסרטונים שהיו לחשוד, המפריכים את טענותיה. זאת ועוד, הצלחנו לגייס עד ראיה, שכן, אובייקטיבי, אשר סתר את טענות והזמנים שהאישה תיארה במשטרה, ובכך נסגר נגדו התיק במשטרה".

עדכונים נוספים