מה צריך לדעת לפני חקירה בחשד להלבנת הון?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
עורך דין פלילי שרון נהרי - חקירה בחשד להלבנת הון

הלבנת הון היא אחת מתוך עבירות צווארון לבן רבות שהגדיר המחוקק. אדם העובר עבירה זו מסווה או מסייע להסוואה של מקור הכסף ויעדו, כך שהכסף המדובר הופך ל'הון שחור'. מדי שנה נחקרים רבים בחשד להלבנת הון: אלו מתמודדים עם חיפוש מסמכים הקושרים אותם אל העבירות לכאורה, נעצרים ונחקרים במשטרה.

במטרה להילחם בהון השחור מבצעות רשויות האכיפה ובראשן משטרת ישראל חקירות באשר לעבירות הלבנת הון – חלקן גלויות וחלקן סמויות. במקרים לא מעטים, אדם עלול להיחקר במשטרה על לא עוול בכפו בחשד לביצוע עבירת הלבנת הון או מעורבות בעבירה שכזו. כבר נתקלנו בעבר, כמו כל עורך דין פלילי, במקרים שבהם היחס כלפי הנחקרים היה בעייתי, זכויותיהם לא נשמרו וכיו"ב. לכן, הנה כמה פרטים שמומלץ לדעת לפני חקירה בחשד להלבנת הון.

חיפוש בביתו של חשוד

עורך דין פלילי שרון נהרי - חקירה בחשד להלבנת הון
עורך דין פלילי שרון נהרי – חקירה בחשד להלבנת הון

זהו אחד הצעדים הראשונים שבדרך כלל נוקטים חוקרים מרשות המיסים, אך עליכם לדעת כי בלי צו חיפוש, לאדם המבקש לערוך חיפוש בבית אסור לבצע את החיפוש.

אם יש בידי האדם צו חיפוש, דאגו לקרוא אותו. במקרה שבו מדובר בחיפוש חומר המצוי במחשב, על מבצע החיפוש להציג בפניכם צו ייעודי לחיפוש במחשב.

עוד עליכם לדעת כי בזמן החיפוש, יש צורך בשני עדים שיהיו נוכחים בבית. אי הימצאותם לא מאפשר ביצוע החיפוש.

אם כל התנאים המתוארים מתקיימים, עליכם לוודא שבסיום, ודאו שהחוקר רשם את כל החפצים והמסמכים שהוא לקח בצורה מפורטת ומעביר אליכם עותק.

טיפים ונושאים חשובים שעליכם לדעת

אל תיכנסו ללחץ – הקפידו לשמור על קור רוח מקסימלי בעת החיפוש והחקירה. התנהלות מתוך פניקה ולחץ עלולה לגרום לפליטת תשובות שאינן במקומן או לעורר חשדות נוספים.

התייעצו עם עורך דין פלילי – זכות ההיוועצות שמורה לנחקר בעבירות צווארון לבן, כמו הלבנת הון. הקפידו להשתמש בזכות זו והיוועצו עם עו"ד פלילי כדי לגבש את גרסתכם בחקירה.

הכל מתועד – כאשר אתם בחקירה, עליכם לדעת שכל מילה שאתם והחוקר אומרים, עשויה להיות בעלת משמעות. הקפידו לא לומר דברים שלא לצורך גם בזמן ההפסקה מהחקירה.

מתן תשובות לחוקרים – נניח שאינכם זוכרים את התשובה לשאלה שנשאלתם. מוטב לציין שאינכם זוכרים מאשר להשיב תשובה מהמותן. אם אתם חשים ברע, נתונים בבלבול ובלחץ או בחולשה כלשהי, ציינו זאת בפני החוקרים ועדכנו אותם שאינכם יכולים להשיב. כאשר אתם עונים, השתדלו לספק לחוקרים תשובות קצרות וממוקדות המשיבות על מה שנשאלתם בלבד. בסיום גביית העדות מכם, עוד לפני שאתם חותמים עליה, דרשו לקרוא אותה, ואם היא לא משקפת את מה שמסרתם באופן טוב, בקשו מהחוקר לתקן אותה.

השיחה עם עורך הדין – אם מימשתם את זכותכם והתייעצתם עם עורך דין פלילי, ייתכן כי תישאלו לגבי שיחה זו בחקירה. תוכן השיחה אמור להיות חסוי ולכן אינכם חייבים לענות לשאלות הנוגעות לתוכנה.

עדכונים נוספים