עבירות מחשב בעידן האינטרנט: איומים, הסתה, מין וסחיטה

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

בשנים האחרונות אנו נתקלים יותר ויותר בעבירות פליליות המתבצעות דרך המחשב והאינטרנט. מגוון רחב של עבירות עבר שינוי באופן הביצוע, כך שישנן עבירות המתבצעות דרך המחשב ומאופיינות בעיקר בריחוק המבצע מהקורבן, בסודיות הביצוע ולעתים בקושי להתחקות אחר המבצע ואופן פעולתו.

עבירות מחש בעידן המודרני (Ambro)

עיקר העבירות המתבצעות דרך המחשב כיום הנן איומים והסתה באמצעות פרסומים שונים במדיה וברשתות החברתיות, סחיטה ועבירות מין מגוונות.

איומים והסתה

כיום בעידן הרשתות החברתיות, רבים מוצאים דרכן אמצעי ל"ביטוי עצמי" דרך פרסומים מעל דפי האינטרנט. הגבול שבין חופש הביטוי לבין פרסום המגלם בתוכו עבירה פלילית הנו דק, כפי שראינו בגל ההקצנה האחרון, שעיקרו היה עימות בין האוכלוסייה היהודית בישראל לבין האוכלוסייה הערבית. אשר על כן, מצב בו אדם מפנה אמרות שיש בהן להוות איום על חייו או רכושו של אדם אחר מעל דפי האינטרנט כחלק מניסוח "סטטוס" או "טוקבק"  יהווה עבירה פלילית.

עבירות מין וסחיטה

עבירות מין המתבצעות דרך המחשב ובשימוש האינטרנט גדלו והתרחבו בשנים האחרונות. מדובר בעבירות כגון מעשים מגונים המופנות כלפי קטינים בעיקר, המתבצעות באמצעות שיחות צ'אט ו-וידאו. עבירות דומות שמתבצעות לעתים גוררות עבירות של סחיטה באיומים באופן שבו המבצע מחייב את הקורבן לבצע בעצמו מעשים מיניים או כאשר מחזיק הוא בתמונות או בסרטוני וידאו בעלי תוכן מיני של הקורבן ומאיים כי יפיץ אותם באמצעות הרשתות החברתיות. כמו כן יש לציין עבירות של החזקת חומר תועבה והחזקת חומר פורנוגרפי של קטינים.

עבירות אלה נחשבות לעבירות החמורות המתבצעות באמצעות המחשב והאינטרנט ועלולות לגרור אחריהן כתבי אישום חמורים אשר לצידם ענישה מחמירה של מספר חודשי מאסר מאחורי סורג ובריח.

חשוב לציין כי כל עבירת מין המתבצעת דרך מחשב אשר קורבנה הוא קטין, נחשבת לחמורה אף יותר.

החזקת חומר תועבה (ס' 214 לחוק העונשין) היא עבירת עוון – ביסודה היא מדברת על החזקתם של חומרים פורנוגרפיים במחשב. בדרך כלל, עבירה זו נחשבת לעבירה המתווספת למגוון עבירות נוספות חמורות יותר, ואולם הפצתו של חומר פורנוגרפי תהווה עבירה חמורה יותר.

יש לשים לב כי העבירה של החזקת חומר תועבה מייחדת סעיף להחזקתו של חומר תועבה ובו דמות של קטין – בעבירה זו, מספיק כי אדם החזיק ביודעין חומרים פורנוגרפיים אשר בהן דמותו של קטין. היא אינה דורשת להתהוותה בהפצה או בצפייה בפועל בחומרים. בצידה של עבירה זו עונש שנה מאסר.

עבירות מחשב - עו"ד פליליכאן חשוב להדגיש כי חופש הביטוי מאפשר צפייה בתכנים פורנוגרפיים בפלטפורמות המיועדות לכך, כגון אתרים או סרטים שהכניסה אליהן מוגבלת לבני 18 ומעלה. מכאן שלעתים הגבול שבין מעשה מותר למעשה המהווה עבירה פלילית מיטשטש, ועל כן יש חשיבות רבה להיוועץ בעורך דין פלילי ולקבל סיוע משפטי מקצועי באם אדם מועמד לדין או נחשד בביצוע עבירות מחשב.

כך למשל, ישנו הבדל בין החזקה של חומר תועבה ובו דמות קטין בתום לב או באקראי, המהווים הגנה מפני האישום ובין החזקה מכוונת של חומרים אלו. כמו כן, לא כל שיתוף בחומר פורנוגרפי יהווה פרסום והפצה ויש חשיבות רבה לבחון כל מקרה לעומק. הדבר ניתן לביצוע באמצעות עורך דין פלילי אשר יעמוד על דקויות המקרה, בניסיון להימנע מהגשת כתב אישום.

לאור ריבוין של עבירות המתבצעות באמצעות המחשב, הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הצעת חוק לתיקון חוק סדר דין פלילי (סמכויות אכיפה-חיפוש, המצאה, תפיסה, ותיקונים שונים) ובה פרק נרחב על סמכויות חיפוש ותפיסה הנוגעות במחשב. נשים לב, כי כבר היום בעבירות המתבצעות דרך המחשב למשטרה סמכות לתפוס את המחשב ולבצע חיפוש מקיף בקבציו.

ייצוג על ידי עו"ד שרון נהרי במקרים אלו

לאחרונה, טיפל עו"ד פלילי שרון נהרי ומשרדו במספר מקרים בהם ייצגו נאשמים בהתחזות לקטין או לקטינה בצ'אט על מנת לייצור קשרים מיניים עם קטינים באמצעות הצ'אט. אלו הואשמו בעבירות מין חמורות אשר בוצעו באמצעות האינטרנט בכך שגרמו לקטינים לבצע בעצמם מעשים מיניים, בעודם מוקלטים בוודיאו. עו"ד פלילי נהרי, לאחר בדיקה מדוקדקת של האישומים והמעשים המיוחסים לנאשמים, הצליח להפחית את חומרת העבירות ולמזער את האישומים כנגדם.

כמו כן, עסק עו"ד נהרי במספר תיקים בהם ייצג נאשמים בהפצת חומר תועבה ובהחזקתו. בתיקים אלו עמד על המשמעות וההבחנה שבין שיתוף אשר איננו מהווה עבירה ובין הפצה.

עדכונים נוספים