העלמת מס במיליונים: מהו עונשו הצפוי של הרב?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
צילום מסך - הכתבה מכלכליסט - עורך דין פלילי

באתר "כלכליסט" פורסם לאחרונה על כתב אישום פלילי כנגד הרב אברהם ישראל פרויליך מירושלים, בחשד שניהל עסק למכירת עתיקות בישראל ובעולם במשך מספר שנים, וזאת מבלי שדיווח על ההכנסה שלו בחלק מהתקופה, תוך שהוא מצהיר שאין לו הכנסות.

צילום מסך - הכתבה מכלכליסט - עורך דין פליליבכתב האישום נכתב כי בין 2000 ל-2010, הוא ניהל עסק ששמו "יודאיקה ירושלים" מדירה שכתובתה היא כתובת הישיבה שהוא מנהל. כתב האישום מפרט כי עד שנת 2005 הועלמו על ידו סכומים שאינם ידועים ומ-2005 ועד 2010 הוא העלים סכום גבוה מ-3 מיליון דולר, לא הוציא חשבוניות על עסקאות ולא ניהל ספרים, שילם לעובדיו את שכרם במזומן והחזיק כספים שעליהם לא דיווח בבנקים בחו"ל. למעשה, הוא לא שילם מס הכנסה או מע"מ בשנים אלה.

העבירות העולות מתוך הכתבה הן "עבירות צווארון לבן", ואלה כוללות בתוכן עבירות על פי פקודת מס הכנסה וחוק המע"מ, העלמת הון, אי דיווח, אי רישום בפנקסי חשבונות וכדומה. כל העבירות מצויות בפקודת מס ההכנסה בסעיף 220 – הסעיף מונה שישה מקרים שונים של עבירות מס.

כמו בכל תיק פלילי שמקבל לידיו עורך דין פלילי, עליו לבחון את חומר הראיות תחילה ואת אופי החקירה שנוהלה. בתיקים אלו יכול להיות שתעלינה טענות מקדמיות שונות או טענות הגנה מן הצדק, כגון שיהוי בהגשת אישום, חלוף הזמן וכדומה. חשוב לציין כי גם כאשר למראית עין, כפי שמובא בכתבה, ישנם נתונים מוצקים כנגד הנאשם, המערכת הפלילית מתבססת על ראיות וטיבן של ראיות, וזוהי הבחינה שיבצע גם עו"ד פלילי.

האם ניתן לבטל כתב אישום במקרים אלו?

ביטול כתב אישום בעבירות מסוג זה נחשב לנדיר. ישנה אפשרות להימנע מכתב אישום בעבירות מס והיא האופציה לתשלום החוב לרשויות המס ומע"מ, מה שמכונה "כופר". בנוסף, ניתן אף בהליך להגיע להסדר התשלום מול הרשויות, תוך ניהול משא ומתן ולקדם הגעה להסדר טיעון מקל בתיק. כאן חשוב לציין כי הפליליות של ביצוע העבירות מצויה אף אם שולם החוב לרשויות, כיוון שזו נעוצה במרמה של אי הדיווח ולאו דווקא רק באי התשלום. בתי המשפט של היום נוטים להחמיר בענישה בעבירות כגון אלה, והעונש עלול אף להגיע למספר שנות מאסר מאחורי סורג ובריח.

עדכונים נוספים