באילו עבירות אין לחשוד זכות לשימוע פלילי?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

מדי כמה ימים אנו שומעים בכותרות באמצעי התקשורת על קיומו של שימוע פלילי לפני הגשת כתב אישום. כך למשל, בפרשת הרב יונה מצגר החשוד בעבירות צווארון לבן וכך גם במקרה שחזר לאחרונה לכותרות – מותו של הנער אלון רונן ז"ל בן ה-15 כתוצאה מקריסת סל במגרש בית ספר. ב-ynet פורסם בשבועות האחרונים על הכוונה להגיש כתב אישום כנגד מנהלת בית הספר ומספר מעובדי העירייה בגין רשלנות, בכפוף לשימוע פלילי שייערך להם. האם כל חשוד זכאי לשימוע זה?

בשנים האחרונות נראים מספר שינויים בהתנהלותה של מערכת המשפט, ואחד החשובים בהם הוא הקפדה יתרה על זכות שימוע פלילי. מדובר בהליך מהותי העשוי להקל מאוד על חשודים ואף להוביל לסגירת ההליכים המשפטיים נגדם, בנסיבות מסוימות. יחד עם זאת, לא כל עבירה מזכה באפשרות לשימוע, ועל כן אם הואשמתם בעבירה פלילית מומלץ להתייעץ במהירות עם עורך דין פלילי בקיא בתחום.

מהי הזכות לשימוע פלילי?

icons-842877_640בחוק סדר הדין הפלילי משנת 1982 קיים סעיף 60 א' העוסק בזכות שימוע פלילי. לפי סעיף זה שתוקן לאחרונה ניתן לפנות אל התביעה או הפרקליטות בתוך כחודש מרגע שהתקבלה הודעה, ולנסות לשכנע כי אין להגיש כתב אישום בגין אותה עבירה. זוהי הדרך שבה מגן החוק על זכויות האדם, באפשרו לחשוד להשמיע את טיעוניו בדרך הוגנת.

במקרים רבים עשוי השימוע להועיל לחשוד ולמנוע את הפיכתו לנאשם במשפט פלילי, ויתרה מכך – אי הקפדה על זכות זו מטעם הרשויות עשויה בהחלט לעמוד לטובתו של נאשם במהלך משפט. מאידך, חשוב לציין שהצגה בלתי נכונה ונבונה של הטיעונים בשימוע עלולה להזיק. על כן, אין לבצע את ההליך ללא סיוע של עורך דין פלילי המכיר היטב את ההתנהלות מול התביעה או הפרקליטות.

זכות השימוע – לא תמיד תקפה!

החוק מבדיל בין שלושה סוגים של עבירות פליליות ורק באחת מהן קיימת זכות שימוע פלילי. מדובר בעבירות מסוג פשע, אשר העונש המינימלי בגינן עומד על 3 שנות מאסר והעונש המקסימלי על מאסר עולם. לעומת זאת, קיימים שני סוגים של עבירות פליליות שאינן מזכות בשימוע – עבירות מסוג חטא ומסוג עוון.

עבירות מסוג חטא

עבירות חטא שאינן מזכות בשימוע הן אלו שהעונש המקסימלי עליהן הוא לכל היותר 3 חודשי מאסר. כמו כן, לעתים קרובות עבירות אלו מערבות קנסות, והן מוגדרות מסוג חטא אם הקנס המוטל עליהן אינו עולה על הסכום המקסימלי שמוגדר לעבירות קנס. מדובר למשל בעבירות חנייה או עבירות תעבורה המערבות היבט פלילי, אך הנן קלות יחסית.

עבירות מסוג עוון

אלה הן עבירות שאינן מזכות בשימוע פלילי, ומצויות בטווח שבין עבירות פשע לחטא. כלומר, עבירות עוון הן אלה שהענישה עליהן נעה בין 3 חודשים ל-3 שנים, אך לא למעלה מכך. דוגמאות לעבירות עוון מתחום האלימות הן תקיפת סתם שהעונש עליה עומד על שנתיים מאסר, או פציעה ותקיפה הגורמת חבלה ממשית, שהענישה עליהן עומדת על 3 שנות מאסר.

עדכונים נוספים