בן 20 נאשם בביצוע עבירות מין בקטינות – על שיקולי השיקום

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

צעיר בן 20 מגבעתיים נאשם בשורת עבירות מין ובהן בעילת קטינה שטרם מלאו לה 14, מעשה מגונה בקטינה תוך שימוש בכוח ומעשה סדום בקטינה. כתבה בנושא פורסמה באתר "וואלה". הנאשם הודה בחקירתו במשטרה שקיים יחסי מין עם הקטינות שהתלוננו והודה שצילם אותן. כמו כן, הוא מחזיק ברשותו תמונות של קטינות בעירום, אותן לטענתו הוא לא אנס.

כתב אישום פלילי שהוגש כנגד הצעיר, מפרט כיצד ביצע עבירות מין ב-6 קטינות, כולן בין הגילאים 16-12. לדברי הפרקליטות, מדובר ניצול התמימות והפגיעות של הנערות שאותן הכיר במרכז תל אביב או באמצעות רשת האינטרנט. הפגישות בין הנאשם לקטינות נערכו בביתו או בדיזנגוף סנטר, ובהן הוא קיים איתן יחסי מין על אף שידע מה גילן. במקרים אחרים, נעשה שימוש בכוח לשם מעשי סדום בקטינה, חרף תחינותיה להפסיק. יתרה מזאת, הנאשם נהג לדרוש מהקטינות לצלם עצמן עירומות ולהעביר אליו את התמונות, או שצילם אותן בעצמו – והפיץ את החומר ללא הסכמתן.

balance-154516_640בחקירת המשטרה, כשנשאל מדוע הוא מבצע עבירות מין אלה ובייחוד עם קטינות, הוא השיב שהוא מודע לכך שהדבר אסור, אך לא העריך את ההשלכות. בפעם אחרת הוא טען כי הוא "חייב להפסיק להכיר קטינות". מבחינה משפטית, הודאה זו בחקירה מצד הנאשם ועדויות של מקורביו אליו לפיהן הוא מודה בביצוע העבירה, כפי שנכתב בכתבה, מספיקות על מנת להרשיע את הנאשם בעבירות מין.

עבירות מין בהן הקורבן הוא קטינה

חשוב לשים לב שהנאשם במקרה זה לא הודה בביצוע אונס, אלא טען שהמעשים בוצעו בהסכמה. לגבי קטינות מתחת לגיל 14, אין חשיבות להסכמת הקטינה והמעשים ייחשבו כאונס. באשר לקטינות מעל גיל 14 שטרם מלאו להן 16 שנה, העבירה היא על אף ההסכמה בשל גילן הצעיר ודי להוכיח כי הוא ידע את גילן. להבדיל, כאשר אין הודאת נאשם וישנה ראיה יחידה והיא עדות של המתלוננת אשר גילה מתחת ל-14, דורש בית המשפט סיוע ראייתי לאותה העדות ולא ניתן להרשיע על סמך אותה עדות יחידה. אולם במקרה זה, עדות זו יחד עם עדות חברי הנאשם, מספיקות.

העונש הצפוי על עבירות אלה יכול שיסתכם במספר חודשים או שנים של מאסר מאחורי סורג ובריח. לא ברור מהכתבה כמה סעיפי אישום ישנם, אולם עולה כי הנאשם מואשם במספר עבירות חמורות כגון מעשה סדום, אינוס ומעשה מגונה בכוח. על עבירת האינוס ישנו עונש מינימלי של 4 שנות מאסר, ולכן אם יורשע בעבירה זו ירצה עונש מאסר ממושך.

אינטרס השיקום מול אינטרס הענישה

מדברי הנאשם, עולה כי דפוס ההתנהגות שלו היה שיטתי והוא הציג את עצמו כ"מכור" למעשים אלו. נאשם אשר מודה ומשתלב בהליך טיפולי המניב תוצאות משמעותיות וטובות, יכול לטעון בשלב הטיעונים לעונש להתחשבות והקלה בעונשו בשל אותו הליך טיפולי. כמובן שההמלצה הגורפת במקרים אלו היא להיעזר בשירותי עורך דין פלילי כדי להציג את הטענה. תיקון 113 לחוק העונשין הוסיף את סעיף 40ד אשר נותן ביטוי משמעותי להליכי שיקום אותם עובר נאשם.

במצב בו מדובר בצעיר בן 20 ולא בקטין, אם הוא יורשע בביצוע עבירות האינוס כאמור, הוא לא יוכל להתחמק ממאסר בפועל, גם אם יחל בהליך טיפולי. הליך טיפולי בעבירות מין אותו עובר נאשם בגיר טרם התקבל על ידי בית המשפט ככזה המועדף על האינטרס האישי – וזאת בשונה ממקרים שבהם הנאשם קטין. ואולם, הליך טיפולי מוצלח יוכל לסייע לנאשם בגזירת עונשו ובקביעת עונש מינימום, הכל בהנחה כי יורשע בביצוע עבירות האינוס. באשר לשאר העבירות כגון מעשה מגונה: הליך טיפולי מוצלח בהחלט יוכל לסייע לנאשם להימנע מעונש מאסר במקרים מיוחדים וחריגים.

עדכונים נוספים