הטרדה מינית – להתמודד עם תלונה מבלי להגיע להליך פלילי

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

הטרדה מינית יכולה לבוא לידי ביטוי במספר אופנים וכלפי כל אדם. החוק למניעת הטרדה מינית- תשנ"ח-1998, מגדיר חמש צורות התנהגות העולות כדי הטרדה מינית:

  1. סחיטה באיומים כלפי אדם – כשהמעשה שהאדם הנסחט נדרש לעשותו הוא בעל אופי מיני.
  2. הצעות חוזרות בעלות אופי מיני שהופנו לאדם שהראה למטריד כי אינו מעוניין בהצעות (אם הופנו ההצעות תוך ניצול יחסי מרות, למשל במקום העבודה, לא נדרש כי המוטרד יראה למטריד שאיננו מעוניין בהצעה).
  3. התייחסויות חוזרות המופנות לאדם, המתמקדות במיניותו – כשאותו אדם הראה למטריד שהוא לא מעוניין בהתייחסויות האמורות.
  4. התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למיניותו, לרבות נטייתו המינית – גם אם מדובר בהתייחסות חד פעמית.
  5. מעשה מגונה – כל מעשה העולה כדי מעשה מגונה, כמוגדר בחוק העונשין.

עורך דין פלילי שרון נהריהעונש העומד לצידן של עבירות הטרדה מינית נע בין שנתיים מאסר ועד ארבע שנים, בהתאם לנסיבות המעשה. ההתיישנות החלה על העבירות היא בת שבע שנים. נוסף על העובדה כי הטרדה מינית מהווה עבירה פלילית היא מהווה אף עוולה אזרחית, משמע שניתן לתבוע אזרחית את המטריד.

במקרים רבים, תלונה על הטרדה מינית איננה מוגשת במשטרה, אלא ראשיתה בהליך אזרחי. משכך, חשוב כבר בשלב הזה לקבל ייעוץ משפטי גם מטעם עורך דין פלילי על מנת לנקוט את כל האמצעים להסדיר את התלונה, מבלי שזו תיגרר למשפט פלילי. הסכנות בהתפתחות התלונה בפן הפלילי רבות וידועות. כך למשל, תגרור תלונה לחקירה במשטרה, להגשת כתב אישום פלילי, להליך משפטי מורכב ולענישה שעלולה להסתיים במאסר בפועל.

למעשה, אף למתלוננת (או למתלונן) העדפה לסיים ולהסדיר את התלונה בפן האזרחי במסגרת הסדר, זאת מכיוון שבפן זה ההליך מתנהל מולה ולא אל מול המדינה. היא לא נדרשת להעיד בפני בית המשפט, וניתן להסדיר פיצויים לטובתה.

משרד עו"ד פלילי שרון נהרי ייצג מספר פעמים אדם אשר נגדו הוגשו תלונות בגין הטרדה מינית. כבר למן ההתחלה ועם הגשת התלונה על ידי המתלוננת באמצעות עורך דינה האזרחי, פנה אל משרד עו"ד פלילי נהרי אותו ה"חשוד". תוך הבנת הנסיבות לתלונה ותוך בחינה מעמיקה של העומד למולו, הן בהליך אזרחי והן בהליך פלילי, הוחלט כי הצדדים ישבו למשא ומתן אזרחי, במהלכו הגיעו להסדר משביע רצון.

היתרון בהגעה להסדר אזרחי עבור ה"חשוד" נעוץ במספר פרמטרים עיקריים:

  1. ניתן למנוע גלגולה של התלונה למשטרה, שכן אם תגיע אליה, היא תטופל בפן הפלילי. בעיקר כאשר מדובר בהטרדה מינית במקום העבודה – שם ראשית נבדקת התלונה ורק לאחר מכן ישנה סמכות להגישה כתלונה פלילית במשטרה.
  2. הימנעות מהליך פלילי, על כל המשתמע מכך – חקירות, ניהול משפט, ענישה מחמירה וסיכון לעונש מאסר.
  3. לא נדרשת הודאה בעבירה במסגרת בית משפט. להודאה במסגרת הליך פלילי משפטי משמעויות רבות והשלכות בעיקר על הנאשם.
  4. הימנעות מרישום פלילי בעבירת הטרדה מינית.

היתרון בהגעה להסדר כגון זה עבור המתלונן/ת אף הוא משמעותי. משרד עורך דין פלילי שרון נהרי ייצג לא אחת את המתלונן/ת בהליכים אלו אל מול ה"מטריד".

בהגעה להסדר עם ה"מטריד", למתלונן/ת האפשרות להשפיע על אופיו, להבדיל מהליך פלילי, שם ניהול המשא ומתן וההליך הוא בין נאשם למדינה וישנה רק התחשבות בהתאם לנסיבות בדעת המתלונן/ת. בהליך האזרחי המתלונן/ת הנם לב ההליך ויש חשיבות למעורבותם.

כמו כן, יתרון נוסף משמעותי הוא הימנעות מהצורך להעיד בבית המשפט. לא פעם מתן עדות הוא אקט רגשי מאוד, אינטימי וחושפני המעלה רגשות, חששות ופחדים אצל המתלונן/ת, אשר נדרש "לחוות" שוב את רגעי ההטרדה. במובנים רבים, הגעה להסדר מחוץ לכותלי בית המשפט היא משמעותית עבור המתלונן/ת בפן הרגשי והנפשי.

לפיכך, אם נחשפת להטרדה מינית או אם הוגשה נגדך תלונה במקום העבודה או החל הליך אזרחי, ישנה חשיבות רבה לפנייה לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי, העוסק באופן יומיומי במשפט הפלילי, על מנת שיפרוש מולך את התמונה כולה ויסייע לך להימנע מהליך פלילי.

עדכונים נוספים