שתילי מריחואנה וכסף מזומן: האם הנאשם "סוחר סמים"?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
כותרת הכתבה - עורך דין פלילי שרון נהרי

אדם בן 54, נשוי ואב לשלושה ילדים הסובל מסוכרת וממחלת לב, נאשם בגידול סמים ובסחר בסמים, לאחר שנתפס כשהוא מפעיל מעבדת סמים גדולה בווילה בכפר ורבורג. בנו של החשוד, בן 22, טען בכתבה שפורסמה באתר חדשות 2 כי הוא ומשפחתו לא ידעו דבר בנושא. עוד הוא הסביר כי צמחי הסם שגודלו בווילה היו לשימוש עצמי בלבד, בעקבות מחלת האב.

אלא שבפרקליטות בחרו להגיש כתב אישום חמור בעבירות סמים רבות, בהן ייצור סמים, הכנת סמים והפקתם. בווילה הגדולה, כפי שתואר בכתב האישום, נמצאו למעלה מ-400 שתילי מריחואנה שמשקלם כ-50 ק"ג ואמצעים רבים שמאפשרים הפעלת מעבדת סמים. כמו כן, בבית המשפחה שנמצא בקריית מלאכי, נמצאו 160 אלף ש"ח במזומן.

כותרת הכתבה - עורך דין פלילי שרון נהריעורך דין פלילי מטעם הנאשם טען בתגובה כי מרשו לא היה קשור לעולם הפלילי מאז ומעולם וכי בשל מצבו הרפואי הוא החל בגידול המריחואנה לצריכה עצמית בלבד, על מנת להקל על כאבים בגופו. בחקירת המשטרה הופתעו השוטרים לגלות שלנאשם אין עבר פלילי. הנאשם מצידו, טען שנאלץ להפסיק לעבוד בעקבות מצבו הבריאותי ומכיוון שלא קיבל אישור למריחואנה רפואית, החליט לגדל את הסם בעצמו ולשימוש עצמי.

האם מצבו של הנאשם עשוי לסייע לו בהליך הפלילי?

עבירות סמים ובהן גידול סמים וסחר בסמים, הנן עבירות מורכבות ביותר, עמן מתמודד עורך דין פלילי המייצג חשוד או נאשם בהן. במקרים מסוג זה, כמות השתילים איננה פקטור משמעותי, אלא משקלם הסופי שעומד, ככל הנראה, על פי הכתבה, על כ-50 ק"ג. המשמעות הנה כי השתילים היו צעירים. ישנם מקרים רבים בהם חולים במחלות מסוימות נעזרים בקנאביס להקלה על כאבים ומאחר שישנו קושי להוציא רישיון להחזקה, הם פונים לגידול עצמי שאיננו חוקי.

שימוש ללא רישיון או החזקת סם ללא רישיון, אף אם בכמות קטנה, איננה חוקית במדינת ישראל. החוק מחלק את סעיף ההחזקה והשימוש לשניים – החלק הראשון הוא כמות לצריכה עצמית, אז העונש מופחת מאוד (עד 3 שנות מאסר) והחלק השני הוא כמות שאינה לשימוש עצמי, אז העונש חמור בהרבה (עד 20 שנות מאסר). הקביעה לעניין הכמות הנה בפקודה, כאשר עד כמות של 0.15 גרם, הכמות נחשבת לשימוש עצמי.

הטענה כי ישנה החזקה, אף בכמות גדולה מעל הכמות המותרת לשימוש עצמי, היא הטענה הרלוונטית לנסיבות ההחזקה. יש בה כדי להקל בעונש ובחומרת המעשה, כאשר נבחנים המניעים הסובייקטיביים של הנאשם, ובכלל זה העובדה כי הנו אדם חולה.

כמות הכסף הגדולה שנמצאה במזומן

כפי שנכתב בכתבה, 160 אלף ש"ח במזומן נמצאו בביתו של הנאשם. בדרך כלל, באישומים הנוגעים לגידול סם, מציאת סכום כסף משמעותי במזומן מעידה על כוונה לסחר בסם, או על פעילות של סחר בסם. בכך העבירה הנוספת לאישום, באם תצליח הפרקליטות להוכיח זיקה בין הכסף לסם, הנה סחר בסמים. בנוסף, בעבירות סמים, לאחר הרשעה, ישנו הליך שבו מבקשת הפרקליטות להכריז על אדם "סוחר סמים" אף אם לא הורשע בעבירת סחר. בהליך זה ייבחנו פקטורים כמו הכסף שנתפס ולאחריו תבקש המדינה את חילוט הכסף. בכל ההליכים האלו, על המדינה להוכיח כי ישנה זיקה בין הכסף לסם וכי הכסף הנו תוצא של עבירות הסם.

אם יורשע הנאשם בעבירת הגידול בלבד, עונשו עלול להגיע עד כשנתיים מאחורי סורג ובריח. אם יעבור הליך טיפולי או אם יראה בית המשפט צורך להקל בעונשו, הרי שתיתכן הקלה משמעותית, תוך התחשבות בנסיבותיו האישיות ובעובדה שלאדם זה אין עבר פלילי.

צפו: שתילי הסם שתפסה המשטרה בווילה

עדכונים נוספים