אזרח ישראלי הוסגר לבוסניה – מה הדין שיחול עליו?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
הסגרה למדינה אחרת

ב"הארץ" פורסם לפני מספר ימים כי אזרח ישראלי מכרמיאל, אלכסנדר צבטקוביץ', הוסגר לבוסניה, זאת בשל חשד למעורבות בטבח בזמן המלחמה שנערכה באזור בשנת 1995. החשוד יצא מהארץ לכיוון בוסניה, בליווי של שוטרים בוסנים. זהו מקרה ייחודי שבו ישראל מסגירה אזרח למדינה אחרת ובחשד חמור שכזה. יש לציין כי ישראל ובוסניה-הרצגובינה חתומות על האמנה האירופית בכל הקשור לנושא דיני הסגרה. בין המדינות יש הסכם הדדי להסגרת עבריינים.

barbed-wire-1408454_640לפני כשלוש שנים הוצא צו מעצר בינ"ל נגד החשוד, שעלה ארצה ב-2006, התחתן עם אישה ישראלית וכיום תושב כרמיאל. ההסגרה יצאה אל הפועל לאחר הליך ממושך בבתי המשפט, והאשמה שתופנה נגד צבטקוביץ' בבית המשפט לפשעי מלחמה בסרייבו היא השמדת עם.

במלחמת האזרחים שנערכה בבוסניה והרצגובינה, שירת החשוד בתור חייל ביחידת חבלה בצבא הבוסנו-סרבי. החשד הקיים הוא שצבטקוביץ' היה חלק מטבח של למעלה מ-1,000 מוסלמים ממוצא בוסני, לאחר שמפקדו פקד עליו להשתתף בחיסול אסירים בוסנים-מוסלמים. הראיות שהוגשו מעלות כי צבטקוביץ' העלה רעיון להשתמש במקלע מסוג M-84 במטרה להפוך את ההרג למהיר יותר.

ביהמ"ש קבע כי צבטקוביץ' בר הסגרה בגין החשד

בעבר נחקר החשוד על האירוע בפני הטריבונל ליוגוסלביה לשעבר, אבל הסביר ששימש נהג בלבד ולא היה מעורב בהרג האסירים. לאחר מכן, בחודש נובמבר בשנה שעברה, קבע בית המשפט העליון בישראל כי צבטקוביץ' הוא בר הסגרה לבוסניה-הרצגובינה, בגין אותו חשד למעורבות בטבח. ערעורו של החשוד, שבו הוא טען כי אין הוכחה שהמעשים הם "רצח עם" וכי הוא לא היה מודע לתכנונים, לא סייע לו. גם הטענה לפיה הוא חושש לחייו אם ייכלא בכלא בבוסניה לא עזרה.

כאשר אזרח ישראל חשוד בפשעים שנעשו בחו"ל, אם הוא נעצר במדינת ישראל, הדיון בעניינו יתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים. השאלה הראשונה שנשאלת הנה – האם יש ראיות לכאורה ואחיזה לאישום, בהתאם לחומר הראיות שמגיע מבוסניה. להגנה יש זכות לקבל את החומר, ולפיו לטעון את טענותיה.

בכל הקשור לתנאים בבוסניה, יש לטעון כי התנאים נוגדים את תקנת הציבור. אם החשוד יימצא אשם ואף יורשע במשפט שייערך בבוסניה, הדין שיחול עליו יהיה הדין הבוסני, ולא הדין בישראל, למרות החשש הכבד שלו מההשלכות הקיימות.

עדכונים נוספים