מה נחשב בעיני הפסיקה לחומר תועבה שאסורה החזקתו?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
עורך דין פלילי שרון נהרי

באתר Nexter מבית "מאקו" פורסמה כתבה על כתב האישום שהוגש כנגד דוד גוסטום בן ה-38, שמואשם בעבירות מין שונות ובהן מעשים מגונים, הטרדה מינית ומעשה סדום בהסכמה. כמו כן הוא מואשם בסחיטה באיומים ובפרסום והחזקה של חומר תועבה. נער בן 14 שקיבל מגוסטום הודעות אינטימיות הוביל למעצרו ולאחר מכן לאישום פלילי כנגדו. בחקירה נמצא במחשבו של גוסטום ובטלפון החכם שלו למעלה מ-1,200 סרטונים בעלי אופי מיני ומאות תמונות של נערים עירומים.

סעיף 214(ב3) לחוק העונשין קובע עונש מרבי של עד שנת מאסר אחת למי שמחזיק ברשותו פרסום תועבה ובו דמותו של קטין. "קטין" מוגדר בחוק כמי שטרם מלאו לו 18 שנה.

תכלית החקיקה

עורך דין פלילי שרון נהרי

מטרתו של סעיף החוק האמור היא להגן על קטינים אשר מנוצלים על ידי אחרים באופן מזעזע, באמצעות אישום פלילי כנגד אוכלוסיית הצרכנים של חומרים אלה. החומר יכול לכלול תמונות או סרטים של קטין או קטינה המופיעים בעירום, כמתואר במקרה זה, או להציגם כמעורבים באקט מיני עם מבוגרים או קטינים אחרים. החוק מבקש למעשה למנוע את עצם הצריכה של חומר תועבה שמעורבים בו קטינים, וכך להשפיע על עצם ייצורם והכנתם של חומרים אלה.

הפסיקה בארץ עמדה על כך שהאינטרס של המחוקק הוא להגן על אוכלוסיית הקטינים המועדים לפגיעה וניצול מיני, באופן שדוחק הצידה את הזכות והחופש של כל אדם להחזיק למטרותיו הפרטיות בחומר קריאה או צפיה כלשהו. מסיבה זו, נקבע איסור פלילי על עצם החזקת חומר התועבה האמור, ולא רק על יצירתו והפצתו.

עומד נגדכם אישום פלילי בעבירה של החזקת חומר תועבה?

אם הסתבכתם ונפתחה כנגדכם חקירה באשמה של החזקת חומר תועבה כאמור, חשוב מאוד להתייעץ כבר בשלבים המוקדמים עם עו"ד לעבירות פלילים. חשוב להבין, כי על מנת שתורשעו בעבירה זו, על המשטרה להוכיח כי חומר התועבה שמור במחשבכם האישי או מאוחסן אצלכם בדרך אחרת. במצב בו חומר התועבה נצפה למשל באמצעות צפייה ישירה באינטרנט ולא נשמר על המחשב, קיים סיכוי טוב כי עו"ד לעבירות פלילים, אשר בקיא בתחום – יוכל לסייע לכם להימנע מהרשעה.

הפסיקה עוסקת בעת האחרונה יותר ויותר בתיקים של החזקת חומר תועבה, ואפשר למצוא מקרים אשר הסתיימו ללא הרשעה ועם עונש סמלי יחסית כגון שירות לתועלת הציבור, לצד מגמה שהולכת וגוברת לסיים תיקים פליליים כאלו בהרשעות עם עונשי מאסר בפועל וקנסות משמעותיים. גם מסיבה זו, ייצוג על ידי עו"ד פלילי הנו קריטי ויכול לעשות את ההבדל בין ענישה מחמירה לסיום התיק ללא הרשעה כלל.

עדכונים נוספים