פרשת נתיבי ישראל: המשמעות הפלילית של עבירות בכספי ציבור

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]לפני מספר ימים פורסמו פרטים על פרשת שחיתות לכאורה בחברת נתיבי ישראל, שבמסגרתה נעצרו חשודים רבים, בהם חבר הכנסת לשעבר, מיכאל גורולובסקי. גם מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר שי ברס, וממלא מקום ראש אגף בחברה, שימי בן דוד, נעצרו בפרשה.

החשדות כלפי בן דוד הם שהוא ביצע יחד עם אחרים עבירות צווארון לבן שונות, שכללו בין היתר מתן מכרזים ועבודות שלא על פי החוק בחברה. בין העבירות: גניבה בידי עובד ציבור, לקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון. על פי החשד, בכירים בנתיבי ישראל קיבלו שוחד וטובות הנאה בשווי עשרות מיליוני ש"ח. במשטרה התנהלה חקירה לפני המעצרים, ועל פי ממצאיה, החשד הוא שהבכירים קידמו העסקה של ספקים חיצוניים בפרויקטים של החברה וזאת בתמורה לכספים והטבות מהם.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][vc_column_text]

כספי הציבור הופכים את העבירה לחמורה יותר

כידוע, חברת נתיבי ישראל היא חברה ממשלתית ולכן כספיה הם כספי ציבור. לבכירים שנעצרו בחברה מיוחסות עבירות כגון הפרת אמונים, הלבנת הון, מרמה, וגניבה בידי עובד ציבור. בעבירות מסוג זה, שהן עבירות חמורות הנוגעות בהפרת האמון שהציבור נותן בחברות ממשלתיות, ה'קורבן' לביצוע העבירה זה הציבור עצמו זאת מאחר שהמדובר בחברה ממשלתית שמטרת הקמתה היא מתן שירות לציבור ופיקוח על המנהל התקין בתחומי אחריותה' כגון מכרזים וכדומה. משכך הדברים, לסכום ולהיקף הכספים בהם נעברה העבירה (מיליוני ש"ח) הוא משמעותי מאחר שהוא מעיד על השיטתיות, המורכבות והכוונה של המבצעים ויש בכך על מנת להעיד על חומרת המעשים.

ניקח לדוגמא את עבירת "גניבה בידי עובד". בכל חברה פרטית ייבחן סכום הגניבה – ואין ספק כי באופן אינהרנטי העבירה טומנת בחובה הפרת אמונים של המעסיק בעובדו, דבר הנתפס על ידי בית משפט בחומרה רבה. בעבירה זו להיקף הגניבה יהיה השלכה ישירה למדרג הענישה. כך למשל נהוג היום כי בעבירות של גניבה בידי עובד עד סכום של כ-50,000 ש"ח, מתחם הענישה יהיה בין מאסר על תנאי למספר חודשים מועט של עבודות שירות.

כאשר מדובר בגניבה בידי עובד ציבור, הנעשית כלפי כספים השייכים לציבור והחברה אמונה עליהם, קל וחומר כי לסכום ולהיקף הגניבה תהיה משמעות בענישה ובהבנת חומרת המעשה.

מה לגבי המעורבים החיצוניים לנתיבי ישראל?

במבט כללי, עובדי נתיבי ישראל הנם עובדי ציבור, וכאמור בעשותם עבירות כלפי הציבור, מייחס להם בית המשפט חומרה יתרה – זאת מאחר שפגעו פגיעה אנושה באמון הציבור בממשל ובמוסדותיו, אותו מוסד שאמון בדרך כלל על המנהל התקין. אחרים אשר סייעו לביצוען של העבירות ואף לקחו חלק פעיל באותן עבירות שאינם עובדים בנתיבי ישראל, יבחנו את חומרת מעשיהם ביחס לתרומתם לביצוע העבירה וחלקם בביצועה. לכן, חומרת מעשיהם תתברר, ככל הנראה, בהמשך.

באיזה שלב נכנס עורך דין פלילי לתמונה?

באחד הראיונות הקשורים לפרשה שפרטיה הותרו לפרסום, טענה עו"ד פלילית של הח"כ לשעבר גורולובסקי, כי הוא שתק בחקירתו, וזאת מכיוון שלא ניתנה לו אפשרות להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני החקירה. בהליך הפלילי, עורך דין נכנס לתמונה כבר בשלב החקירה, דהיינו לפני תחילת החקירה מוזהר העצור כי עומדת לו הזכות להיוועץ בעורך דין. בשלב זה, כדאי ומומלץ להיוועץ בעורך דין ולנצל זכות זאת. זאת מכיוון שעו"ד המנהל שיחה חסויה עם לקוחות לפני החקירה, עשוי בהחלט למנוע מהעצור להפליל את עצמו ולספק בעדותו מידע מעבר למה שנשאל על ידי חוקריו.

כמו כן, עו"ד הוא גורם 'מצמצם נזקים' בשלב זה, עבור הנחקר. אין ספק כי שלב החקירה הנו השלב החשוב ביותר בהליך הפלילי. זהו השלב עליו נסמכים אחר כך! שלב החקירה הוא שלב איסוף הראיות, בחינת הדברים ואופיים הפלילי, גביית העדויות והגרסאות השונות ועוד. חשוב כי העצור/החשוד יימנע מהחמרת מצבו מעבר לנדרש.

במקרה זה כאמור, בחר הנחקר לשמור על זכות השתיקה. זוהי זכות העומדת לנחקר והיא חשובה בהחלט, אלא שאין נוסחה קבועה לומר אם היא פועלת בהכרח לזכותו של נחקר. באזהרה אותה מקבל נחקר טרם החקירה נאמר לו כי זכותו לשמור על זכות השתיקה וכל דבר שייאמר עלול לשמש כנגדו בבית המשפט. גם זכות השתיקה עלולה לשמש במקרים מסוימים כנגד הנחקר בבית המשפט.

במקרה שבו לא עמדו החוקרים על הזכות להיוועץ עם עורך דין פלילי, זכות השתיקה וסירובו של הנחקר למסור גרסה בשלב זה מחזקת את הטענה כי נרמסה זכות ההיוועצות. בכל מקרה, הוא יוכל למסור את גרסתו מיד לאחר ההיוועצות.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][dt_gap height="25"][dt_call_to_action content_size="normal" line="true" animation="shake"]

לפרטים נוספים / לקביעת ייעוץ – צרו קשר: 03-6969080 או השאירו את פרטיכם:

[contact-form-7 id="3967" title="טופס אנכי הנעה לפעולה"][/dt_call_to_action][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][/vc_column][/vc_row]

עדכונים נוספים