תלמיד תיכון ניהל רשת סמים גדולה דרך וואטסאפ – מה ההשלכות?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

באתר 'נקסטר' דווח על כך שנער בן 17 אשר עבד בחנות טבק, מצא עיסוק צדדי: מאות עסקאות סמים שאותם ניהל דרך הוואטסאפ שלו. 

מתוך נקסטר
מתוך נקסטר

הקטין במאמר מואשם בעבירות סחר בסם והן בעבירה של הדחת קטין לשימוש בסם. פקודת הסמים המסוכנים מגדירה הדחת קטין במספר מצבים, עפ"י עובדות המקרה הנ"ל ישנו רק מצב אחד מתוך המצבים בחוק שיכול ומתאים בנסיבות ההלו והוא נתינת סם לקטין והעונש המקסימלי בחוק הוא עד 25 שנות מאסר, כאשר מדובר בעבירה מסוג פשע. במקרה זה מדובר בקטין ועל כן הענישה בד"כ פחותה.

בנסיבות המתוארות בכתבה קשה להאמין כי הרשות התובעת תשאיר בכתב האישום את סעיף ההדחה ממספר סיבות: ראשית, קושי לבסס הדחה שכן המדובר במי שסחר בעבור כסף והפניות אליו ע"י הקטינים שרכשו את הסם היו על בסיס קבוע והיכרות עימו לכן אין מדובר במי ששידל קטין לשימוש בסם. שנית, מדובר בקטין בעצמו אשר נהג לסחור בקרב קטינים אחרים. סעיף הדחת קטין נועד להגן על קבוצת הקטינים מפני בגירים אשר ישדלו אותם לדבר עבירה ולשימוש בסם המסוכן, במקרה הזה המבצע/ החשוד בעצמו משתייך לקבוצה המוגנת.

מהי מדיניות הענישה?

קטינים נשפטים בבית המשפט לנוער אשר מונחה מהעיקרון השיקומי המשמעות היא כי על אף היכולת להעניש את הנאשם תחילה יבחן בית המשפט האם המדובר בקטין אשר ניתן להשיבו למסגרת חיים נורמטיבית מתפקדת ויעילה ולמנוע ממנו את דרך חייו העבריינית. בשל כך בד"כ יעדיף בית המשפט לנוער את הדרך השיקומית, אלא כאשר מדובר בעבירות רבות ובכתב אישום חמור לצד תהליך שיקומי תיתכן ענישה הרתעתית משמעותית.

מה הפיתרון?

במקרים דומים למקרה המתואר בכתבה רצוי לפנות לעורך דין פלילי המתמקצע בתחום הנוער ומכיר את המטריה המיוחדת של בית המשפט לנוער. עורך דין יבחן את הראיות ואת הטענות המשפטיות, אולם בד בבד יבחן את האפשרות לשילובו של הקטין כבר למן התחלת ההליך נגדו במסגרת טיפולית מתאימה אשר בסופו של יום יכולה לסייע לקטין במשפטו הפלילי.

 

עדכונים נוספים