אופק בוכריס – מכתב אישום חמור להסדר טיעון מקל

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
אישום פלילי ללא אישום פלילי - מתוך גלובס

[vc_row bg_type="no_bg"][vc_column width="1/2"][vc_single_image image="5128" img_size="full"][/vc_column][vc_column width="1/2"][vc_column_text]פרשת אופק בוכריס שהואשם בכתב אישום חמור אשר ייחס לו עבירות מין רבות העלתה בקרב הציבור שאלות רבות – כיצד יתכן שמכתב אישום חמור מאוד, שכולל בתוכו 17 סעיפי אישום בעבירות מין המייחסות לו בין היתר אינוס, מעשה סדום, מעשים מגונים, והתנהגות שאינה הולמת נגמר התיק בהסדר טיעון מקל מאוד ובכתב אישום מתוקן הכולל בעילה אסורה בהסכמה והתנהגות שאינה הולמת בלבד.

העונש במסגרת ההסדר טיעון כאמור, מקל לא פחות, ונקבע ל-9 חודשי מאסר על תנאי והורדה בדרגה באישורו של בית המשפט.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][vc_empty_space][vc_column_text]

שימוע לפני הגשת כתב אישום

אנשי ציבור, שוטרים או קצינים בצה"ל, שחשודים בביצוען של עבירות חמורות ונמצאים בהליך חקירה המייחס להם את החשדות במקרים אלה, מוצאים עצמם משוחררים במהלך החקירה. כך גם קרה במקרה של אופק בוכריס, שנחשד בביצוען של עבירות מין חמורות.

ככלל, התביעה מחויבת לקיים הליך שימוע לפני הגשת כתב האישום, כאשר מדובר בעבירות מסוג פשע, כלומר עבירות שהעונש לצידן הינו מעל ל-3 שנים והחשוד משוחרר ואינו מובא למעצר.

הליך השימוע הינו הליך מהותי ומשמעותי שאין לפסוח עליו, כך קובעת גם פסיקת בית המשפט העליון. במהלכו של הליך שימוע נחשף עורך דין פלילי מטעם החשוד לחומר החקירה בתיק, או לכל הפחות לעיקרי חומר החקירה עליו מבקשת הפרקליטות להסתמך לצורך הגשת כתב אישום.

בהליך השימוע נפגשים עו"ד הפליליים המייצג את החשוד והצד המאשים, וניתנת הזדמנות לסנגור להעלות טענות לטובת החשוד המצביעות על פערים בחומרי החקירה ובעיות נוספות בראיות התומכות באי הגשת כתב האישום, זאת בלבד לאחר שבחן ובדק את חומר החקירה. כמו כן, ניתנת הזדמנות לעמוד על גרסת החשוד בהרחבה.

פעמים רבות קיומו של שימוע לא מביא לביטול ההחלטה להגיש כתב אישום, אבל מאפשר לצד המאשים לבחון שנית את חומר הראיות שבידיו, ולהגיש כתב אישום בעבירות חמורות פחות מאלו, שהתכוונה להגיש מלכתחילה.

הליך גישור פלילי

בתיק של אופק בוכריס הוגש כתב אישום חמור לאחר השימוע הפלילי, שכלל 17 אישומים בעבירות מין חמורות. גרסת סנגוריו לא התקבלה, וכתוצאה מכך החל הליך פלילי. לאחר הגשת כתב האישום לבית המשפט, ולאחר מתן מענה לכתב האישום במסגרתו כפר בוכריס בהאשמות וטען לחפותו, הציע בית המשפט לנהל הליך גישור פלילי.

הליך גישור פלילי תופס היום מקום משמעותי בניהול המשפט. בתי המשפט ממליצים פעמים רבות לשני הצדדים להיעזר בנקודות מבט נוספת של שופט שלישי, שנבחר במיוחד לצורך הליך זה כדי לבחון את חומר הראיות ויעמוד על הטענות החזקות והחלשות של כל אחד מהצדדים. במהלך הליך הגישור, שמטרתו היחידה הוא לנסות ולהביא את הצדדים להסכמות אשר יובילו להסדר, ישנה הזדמנות מיוחדת להגנה להביא בפני השופט ראיות הגנה באופן שלא ייחשף לצד המאשים, על מנת לא לפגוע בהגנתו של הנאשם אם הליך הגישור ייכשל. לאחר שבית המשפט בוחן את הראיות הוא יכול להאיר את תשומת לב הצד המאשים, כי בידי ההגנה מצויות ראיות ממשיות התומכות בגרסת הנאשם, שצריכות להילקח בחשבון ע"י הצד המאשים.

באותה מידה יכול בית המשפט לציין בפני הצדדים כי אכן לצד המאשים יש ראיות טובות, ולכן על הצדדים להגיע להסכמות בתיק במקום לנהל משפט.

על מנת שהליך הגישור יניב תוצאות חייבת להיות הסכמה מצד הנאשם להתפשר ולוותר על טענת החפות, ולהסכים להודות בעבירות מסוימות או בכתב אישום מתוקן.

במקרה של בוכריס, הנאשם טען מלכתחילה לחפותו ואמר כי מדובר בטענות שווא. יחד עם זאת, ההליכים שקדמו לניהול התיק, הליך הגישור ומפגשי משא ומתן עם הפרקליטות הביאו בסופו של יום להערכת חומר הראיות בתיק מחדש והסיכוי להגשת הרשעה בכל סעיפי האישום.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][vc_empty_space][vc_column_text]

הסדר טיעון מקל

במהלך המשא ומתן בין הצדדים הגיעו להסכמה על כתב אישום מתוקן ועל העונש הראוי, בהתאם לעבירות החדשות עליהן הסכימו. ככלל, לא כל הסדר טיעון כולל בתוכו גם הסכמה על העונש, אך ישנם סוגים שונים של הסדרי טיעון – הסדרים הכוללים רק הסכמה על סעיפי האישום ותיקון כתב האישום, והסדרים רחבים יותר בהן נראית הסכמה לעניין העונש, עליו יעתרו בעתיד הצדדים יחד בפני בית המשפט.

חשוב להדגיש כי בית המשפט אינו כבול להסדר טיעון הנוגע לענישה. המשמעות כאן היא כי הצד המאשים במסגרת ההסדר תגיש לבית המשפט כתב אישום מתוקן מול ההגנה, שיהווה את כתב האישום החדש. הנאשם מצדו יודה בכתב האישום ויחזור בו מכפירה והצדדים יטענו לעונש המוסכם אותו יבחן בית המשפט בהתאם לנסיבות המוצגות בפניו, וייתן החלטה שאיננה כבולה להסכם על העונש בין הצדדים.

לרוב נטייתו של בית המשפט יהיה לכבד את ההסכמה אליה הגיעו הצדדים בעניין העונש, אך לא תמיד כך יהיה המצב. במקרים בה סבור בית המשפט כי העונש עליו הוסכם איננו ראוי בנסיבות האמורות, כלומר מקל מדי או מחמיר מדי, בית המשפט רשאי לפסוק עונש כראות עיניו.

בתיקו של אופק בוכריס לאחר הצגת הסדר הטיעון בפני בית המשפט, לא נפלה החלטה במקום והשופטים ביקשו לבחון את ההסדר והנסיבות. לאחר בחינת ההסדר חזרו השופטים עם גזר דין, שקיבל את ההסדר אליו הגיעו הצדדים ברוב קולות, למעט שופט אחד מהרכב השופטים שטען כי יש להטיל על בוכריס עונש מחמיר יותר ולהורידו בשתי דרגות (עמדה שכאמור לא התקבלה בסופו של יום).

לסיכום

כתב אישום חמור איננו תמיד מסמל כיצד יסתיים התיק הפלילי כנגד אדם. חשוב לזכור כי ייצוג נכון ע"י עורך דין פלילי מקצועי יכול למצות את ההליך ולהוביל לכתב אישום מתוקן, הסדר מקל וענישה מקלה.  אין להמעיט בערכם של הליכי שימוע לפני כתב אישום וגישור פלילי לאחר כתב אישום שכן יש בהם להשפיע באופן מהותי על המשך ההליך הפלילי ותוצאותיו.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][vc_empty_space][dt_gap height="25"][dt_call_to_action content_size="normal" line="true" animation="shake"]

לפרטים נוספים / לקביעת ייעוץ – צרו קשר: 03-6969080 או השאירו את פרטיכם:

[contact-form-7 id="3967" title="טופס אנכי הנעה לפעולה"][/dt_call_to_action][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]

עדכונים נוספים