להשתמש בזכות השתיקה בחקירה? לפעמים כן – ולפעמים לא

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
עו"ד פלילי שרון נהרי - על שחרור פדופילים

אחד המושגים המוכרים ביותר בתחום המשפטי הוא זה של זכות השתיקה. כל מי שצפה אי פעם בדרמה פלילית-משטרתית יודע כי לעצור או לחשוד הזכות לשתוק, כדי שלא לומר דברים העשויים להפלילו.

לדברי עו"ד שרון נהרי, מומחה במשפט פלילי, "יש הבדל בין מי שחשוד במעשה פלילי, לבין מי שנחקר כעד. מי שהמשטרה הודיעה לו כי הוא חשוד בפלילים, נהנה מזכות שתיקה ולמעשה הוא יכול לשתוק במהלך כל החקירה, בעוד שמי שזומן למשטרה ונחקר כעד לא עומדת לו זכות השתיקה".

"מי שנחקר בתור עד, ואינו חשוד בעבירה, נדרש ואף יש לו חובה לענות לשאלות. חשוב לשים לב שאם במהלך החקירה המשטרה מחליטה שהוא עבר למעמד של חשוד, עליה להודיע לו על כך באופן מיידי, כדי שיוכל לנצל את זכות השתיקה הרחבה יותר", מוסיף עו"ד נהרי.

עו"ד פלילי שרון נהרי - על שחרור פדופיליםכך היה במקרה של י', שהקים יחד עם חבריו מיזם עסקי באינטרנט בתחומי הפיננסים, התרופות וההימורים, לאחר שקיבלו חוות דעת משפטית שהנחתה אותם כיצד לפעול כדי לא להסתבך בעבירה פלילית.

כעבור כמה שנים, נעצרו י' וחבריו והובאו לחקירה במשטרה. כולם שמרו על זכות השתיקה, כך שהמשטרה התקשתה לאסוף ראיות ולקבוע לאיזו מטרה יועד המיזם. למרות הפחדות ותרגילי חקירה – העובדה שכולם שמרו על שתיקה הביאה לכך שלא נאספו ראיות נגדם, והם שוחררו ללא הליך פלילי.

האסטרטגיה תקבע אם להשתמש בזכות השתיקה

זכות השתיקה מבטאת הנחת יסוד במערכת המשפט –כל אדם הוא חף מפשע, כל עוד לא הוכח אחרת. אך למרות שזוהי זכותו של כל נחקר או חשוד, חשוב לדעת שלא תמיד בחירה בשתיקה בזמן החקירה היא האסטרטגיה הטובה ביותר.

לדברי עו"ד שרון נהרי, "נכון שמותר לחשוד לשמור על זכות השתיקה, מבחינת החוק. אך כשחשוד שותק בחקירה, לא פעם המשטרה טוענת בפניו כי התנהגותו מחשידה שהוא מסתיר משהו; ובבית המשפט, השופטים שואלים לפעמים למה אדם שהוא חף מפשע שותק, במקום לדבר ולהוכיח שהוא לא מעורב בשום עבירה וזוקפים את השימוש בזכות השתיקה לחובתו וקובעים שהדבר מהווה חיזוק לחומר הראיות כנגדו".

עו"ד שרון נהרי מוסיף כי "שתיקה בחקירה יכולה גם לפגוע בחשוד – כי כל עוד הוא שותק ולא מספק מידע, המשטרה ממשיכה לחפש ראיות לכך שהוא אשם. מנגד, ייתכן שאם החשוד היה מדבר ומספק למשטרה מעט מידע, היא לא היתה ממשיכה לחקור – ואולי לא היתה מוצאת ראיות חמורות יותר. בנוסף, כאשר לרוב מתחשבים בנאשמים ששיתפו פעולה ודיברו בחקירה, ונותנים להם 'הנחה' סמלית בעונש".

"שמירה על זכות השתיקה היא לא תמיד הדבר הטוב ביותר שחשוד או נחקר במשטרה יכול לעשות", מציין עו"ד פלילי שרון נהרי. "כדאי שהנחקר ועורך הדין שלו ישוחחו על הנושא בפתיחות ויחליטו יחד אם לשמור על זכות השתיקה, או לא".

לדברי נהרי, "ההחלטה אם לשתוק או לא אינה פשוטה, כי עורכי הדין לא יודעים מה הראיות שיש למשטרה נגד הלקוח, עד שמגיעים להגשה של כתב אישום. כך שיכול להיות שהוא ישתוק ובאמת לא ימצאו נגדו כלום; אבל יכול להיות גם שבזמן שהוא ישתוק, המשטרה תמצא ראיות שיסבכו אותו, וכך זכות השתיקה תפגע בו".

היזהרו מהפעלת לחץ מצד המשטרה

אז איך בכל זאת מחליטים אם לשמור על זכות השתיקה או לא? במהלך התייעצות עם עורך דין, כדאי לבנות תוכנית שתתייחס למצבים אפשריים שונים, עם דרכי פעולה מתאימות לכל אחד מהם. כך אפשר יהיה לשמור על עקביות בחקירה, ולצמצם את הסכנה של הסתבכות.

כך היה במקרה של ע', שמכרה שלו התלוננה במשטרה כי ביצע בה עבירות מין ללא הסכמתה. "ע', שלא רצה לספר על האקט המיני שאכן התקיים ביניהם, רצה למסור גרסה שקרית – אך קיבל מהשוטרים הסבר על כך שעומדת לו זכות השתיקה, עד שיפגוש עורך דין", מספר עו"ד שרון נהרי. "במפגש עם ע' בחנו יחד את טענותיו ואת המקרה, וגיבשנו אסטרטגיה במסגרתה הוא מסר גרסה נכונה ומסודרת, שהפריכה את טענות המתלוננת והביאה לסגירת התיק נגדו".

מהאמור לעיל, אנו למדים כי יש חשיבות רבה להחלטת חשוד באיזה צעד לנקוט, האם לשמור על זכות השתיקה או לספק גרסה לחוקר המשטרה. לכן, קיימת חשיבות רבה להחלטה בעניין זה ורצוי להוועץ בעורך דין בעניין זה.

עדכונים נוספים