תביעות אזרחיות

Sharon Nahari - Civil lawsuits

המחלקה האזרחית במשרד עורכי הדין  שרון נהרי ושות' מעניקה לקהל לקוחותיו שירותים שונים ומגוונים בשלל התמחויות הנגזרות מהעיסוק האזרחי: החל מתביעות כספיות, עובר בניהול סכסוכים עסקיים, גישורים ובוררויות וכלה בניסוח הסכמים וליווי עסקאות.  

צוות המחלקה מנוהל ע"י עורך דין מנוסה בעל ידע וניסיון רב בתחום.

אין זה סוד כי החיים בתקופתנו הפכו להיות מורכבים יותר, מתקדמים יותר ודינאמיים יותר.

לכן, כמעט כל אדם צפוי במהלך תקופת חייו למצוא עצמו זקוק לליווי וייעוץ משפטי בין אם מדובר ברכישת נכס כזה או אחר ובין אם מדובר בשאיפתו למצות זכויותיו באמצעות תביעה כספית או להתגונן מפני אחת כזו עקב הסכם שהופר או סכסוך עסקי שנוצר במסגרת עיסוק או משלח יד.

כאמור, קיימים לא מעט נושאים הנדרשים לבירור בין כותלי בית המשפט כגון; תביעות בגין חוב כספי ו/או הפרת חוזה, תביעות בגין נזקים חקלאיים, בגין ליקויי בנייה ועוד.

חשוב לציין כי על מנת להביא לבירור סוגיה כזו או אחרת בין כותלי בית המשפט, יש להקפיד כי ההליך ינוהל בהתאם לפרוצדורה החוקית, שכן, לכל הליך כללים ותקנות שעל הצדדים לעמוד בהם. המסגרת החוקית המסדירה את נושא התביעות האזרחיות הן תקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד- 1984 הטומנת מספר רב של כ-500 סעיפי תקנות. יש לפעול לאורן של התקנות תוך הכרת פסיקות בית המשפט העוסקות בפרשנות של חלק מאותן התקנות.

סדר הדין האזרחי, התקנות

תקנות סדר הדין האזרחי מסדירות את סדרי הדין הרלוונטיים לכלל התביעות האזרחיות – החל מנושאים פעוטים כגון הוראות בדבר המצאת מסמכים ועד לנושאים משמעותיים יותר, כגון הוראות כיצד ומתי ניתן לערער על החלטות שונות.

כמו כן, בתקנות מוזכרות הוראות המסדירות את דרכי הפעולה הנדרשים במסגרת סדרי הדין המיוחדים, כמו למשל: סדר דין מיוחד וסדר דין מהיר – סדרי דין ייחודיים השונים מסדר הדין האזרחי הרגיל.

מהם סדרי הדין בתביעות אזרחיות?

בסמוך לאחר הגשת תביעה לבית המשפט, הצד שפתח את ההליך יקבל מספר הליך המהווה את רישום התיק בבית משפט. יש  לציין, כי בסמוך להגשת התביעה לבית המשפט, יש להמציא תביעה לנתבע בצוותא עם הזמנה לדין או אישור פתחת התיק, כשמנגד, על הנתבע להגיש כתב הגנה מטעמו, בדרך כלל עד 30 ימים.

בנוסף לכך, רשאי הנתבע, מלבד כתב ההגנה, להגיש תביעה נגדית וכן להגיש הודעה לצד שלישי, אם הוא סבור כי אותו צד שלישי, הוא זה שחלה עליו החובה לתת את הדין במקרה זה.

השלב הבא הוא שלב ההליכים המקדמיים, הכוללים דיון ראשוני וכן מיצוי הליכים מקדמיים כגון הליך גילוי מסמכים, מענה על שאלונים ועוד… עם סיומם של ההליכים המקדמיים ובהתאם לכללי הראיות, מוגשים תצהירי עדות מטעם הצדדים ונערך דיון שמיעת ראיות הקרוי גם- דיון הוכחות, שלאחריו מסכמים הצדדים את טענותיהם. השלב הסופי בתביעה אזרחית הוא מתן פסק הדין.