עורך דין לענייני קריפטו וביטקוין

עו"ד לקריפטו וביטקוין

משרד עו"ד שרון נהרי מתמחה בטיפול במגוון עניינים משפטיים הנוגעים לענייני מטבעות קריפטוגרפיים בארץ ובחו"ל, לרבות בהיבט המיסוי וחו״ד משפטיות. לאחרונה פורסם כי עתיד לצאת נוהל גילוי מרצון אשר יחול גם על מטבעות קריפטו, שאז ניתן יהיה, בתנאים מסוימים, להכשיר ארנק דיגיטלי (שמוחזק בו הון שחור בביטקוין או מטבע אחר) ולשלם את המס ולהכניס את הכסף לישראל בצורה חוקית. למשרד היכרות מעמיקה עם עולם המטבעות הווירטואלים מבחינה מקומית וגלובלית והוא מלווה אנשי עסקים, יזמי טכנולוגיות קריפטו ובלוקצ'יין וגופים פיננסים, שמעוניינים להיכנס לעולם דינמי ומרתק זה.

מה הם מטבעות וירטואליים (קריפטוגרפים)

לתחום מטבעות הקריפטו (הוירטואליים), נכנסים לאחרונה רבים, ביניהם יזמים (בעיקר טכנולוגיים), בעלי עסקים, משקיעים וגם שכירים, שרואים בכך אפיק להשקעה. רובם סוחרים ומשקיעים ב"ביטקוין", המטבע הוירטואלי המוכר והנפוץ ביותר, שהפך בשנים האחרונות לא מעט אנשים למיליונרים, ומנגד גרם לחלק לאבד את כספם. 

מטבעות הקריפטו (Crypto-Currency), נקראים בשם זה, מתוך היותם נכסים פיננסיים שהם קריפטוגרפיים, כלומר כאלה המוצפנים בצורה מורכבת ומתקדמת ומאוחסנים בארנק אלקטרוני הייעודי לכך – בין אם הוא פיסי ובין אם הוא בענן וירטואלי. מאחורי כל מטבע דיגיטלי, עומדת מערכת קריפטוגרפית, שהיא קריטית מאוד למודל הפעולה שלו, לצורך ביצוע עסקאות. המערכת גם מבקרת את תהליך כריית יחידות המטבע ומשמשת כדי לוודא שההעברה הכספית היא תקינה ולגיטימית. 

חשוב לציין כי כל מטבעות הקריפטו הם מבוזרים וכל אחד עומד בפני עצמו והם אינם נשלטים או מבוקרים על ידי בנק מרכזי, ממשלה או כל גוף פיננסי אחר – וזה אולי ההבדל העיקרי בינם לבין ה"כסף הרגיל". עובדה זו עומדת בבסיס החשש של אותם גורמים להיכנס "למשחק". חוסר הסדר וחוסר הרגולציה, הם אולי אטרקטיביים למשקיעים, אך הגופים המוסדיים כמובן נרתעים מהם.

מה הן הונאות קריפטו?

הונאות קריפטו נמצאות במגמת עלייה תלולה בכל העולם ומסתכמות בעשרות מיליארדי דולרים בשנה. נתונים של אנליסטים שונים מראים עלייה של פי חמישה משנת 2020 ל-2021 בפשיעה בתחום של המטבעות הקריפטוגרפיים. ההונאות מתבצעות בשיטות שונות הכוללות גניבה של מטבעות, פיתוי והונאת אנשים להעביר את המטבעות שברשותם, מכירת פיקטיבית של מטבעות ועוד.

כסף וירטואלי הופך לכסף אמיתי

חוסר הסדר והדינמיות של התחום מתבטא בכך שבפועל כיום ישנם הרבה מאוד מטבעות דיגיטליים. אמנם חלקם שוליים ולא משמעותיים, אך יש כאלה שהם בעלי פעילות כלכלית גדולה, חשופים תקשורתית ומושכים את עינם של משקיעים וגורמים רגולטוריים. בהקשר הזה, היבט המיסוי, הוא אולי הכי מהותי מבחינת העוסקים במטבעות וירטואליים ועל המשקיע לדעת טוב מאוד מהו האופן בו מדינות והרשויות תופסות את אותן מטבעות. 

ככל שהמטבעות הוירטואליים והביטקוין בראשם, החלו להגדיל את היקפי השימוש ולייצר תשואות עבור המשקיעים, כך הממשלות והרשויות בארץ ובעולם, החלו להקשיח את קווי המדיניות בכל הקשור למיסוי. עניין המיסוי הוא למעשה נקודת ההשקה המרכזית בין המטבעות הוירטואליים המייצגים את הכלכלה החדשה לבין המוסדות ודרכי ההתנהלות של הכלכלה המסורתית. 

בשנים האחרונות פונים למשרדינו ישראלים רבים, שהרוויחו סכומים "אמיתיים", שהשיגו באמצעות כסף "וירטואלי", בעיקר על ידי שימוש באינספור אתרים ועסקים (בעיקר טכנולוגיים), שמקבלים מטבעות כאלו לביצוע עסקאות. הם משתמשים בבורסות ואתרים דרכם ניתן להמיר את המטבעות הוירטואליים לכסף אמיתי לכל דבר ועניין. זה הופך את מטבעות הקריפטו לכך שהם מתפקדים כמטבעות מוכרים ואמינים עם תנודתיות של ביצע וביקוש – כמו כל מטבע "רגיל".

עורך דין לענייני מטבעות וירטואליים - למה משרד עו"ד נהרי?

עדיין אין בישראל חקיקה מסודרת בנושא והמדינה עדיין רואה במטבעות וירטואליים כ"נכס" ולא כמטבע סטנדרטי. לכן מטבעות אלה חייבים במס רווח הון כמו כל נכס פיננסי אחר. יחד עם זאת, יש מורכבויות מיסוי ומשפט רבות, שאינם ברורים ונהירים למשקיעים ולכל מי שסוחר בקריפטו. 

משרד עורך דין שרון נהרי, מלווה ומייעץ משפטית למשתמשי קריפטו רבים. הידע והניסיון הרב שצבר בתחום הפלילי-פיננסי ,בעבירות הצווארון הלבן ובחיקור דין במטבעות קריפטו, העמדה לדין והסגרות בין מדינות של עברייניים בשל עבירות מרמה והונאה בתחום, יחד עם העיסוק הרציף בתיקים בהם מעורבים קידמה וטכנולוגיה, מעניקים לו את היכולת לתת הליווי והייעוץ בתחום המטבעות הוירטואליים ברמה הגבוהה ביותר.