הסדר מותנה – השינוי בחוק המאפשר סגירת תיק פלילי בהסדר

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

חוק סדר הדין הפלילי שונה לאחרונה, כך שהוסף לו סעיף 66, המאפשר לפרקליטות או לתביעה לסגור תיק פלילי אשר יש בו די ראיות להגשת כתב אישום פלילי בהסדר מותנה.

מהו הסדר מותנה?

הסדר מותנה - עו"ד לרישום פליליהסדר מותנה הוא הסדר שנערך בין התביעה לנאשם (אותו במקרים רבים מייצג עורך דין פלילי) אשר ביצע עבירת חטא או עוון, ויש כנגדו די ראיות להגשת כתב אישום. על פי ההסדר, ייסגר תיק החקירה ללא הליך פלילי והרשעה, באם ימלא הנאשם את חובותיו על פי ההסדר ובראשונה יודה בביצוע העבירה.

למעשה, ההסדר מאפשר לנאשם לסיים את ההליך כנגדו ללא הרשעה הגוררת רישום פלילי בהתאם. במסגרת ההסדר המותנה יצטרך הנאשם לשלם פיצוי או לחתום על התחייבות להימנע מעבירה, ובמקרים מסוימים אף לעבור הליך טיפולי או שיקומי בהתאם ובכך לעמוד בתנאי ההסדר ולהביא לסגירת התיק כנגדו.

המטרה כאמור, הנה להימנע מהליך משפטי סבוך היוצר נטל ומעמסה נפשית על הנאשם וכן נטל על המערכת המשפטית. הסדר מותנה יתאפשר בעבירות שהן חטא ועוון בעיקר ובמספר מצומצם מאוד של עבירות פשע, עליהן יחליט פרקליט המדינה.

מי מתאים לקריטריונים לסגירת התיק בהסדר?

  • מי שנאשם בעבירת חטא או עוון שאין עליהן עונש קנס או כופר כספי.
  • נאשם שאין לו עבר פלילי או שלא עומדים כנגדו תיקי חקירה פתוחים, ושאינו עומד למשפט פלילי בעניין אחר.
  • אדם שנסיבות ביצוע העבירה ונסיבותיו כפי שיישקלו על ידי הפרקליטות יהיו כאלה אשר לא יתבקש עונש מאסר לצידן.
  • מי שקיים חובתו על פי ההסדר וכפי שנקבע אל מול הפרקליטות בעניינו.

מה קורה אם הנאשם לא עומד בתנאי ההסדר?

באם נאשם לא עמד בתנאי ההסדר, יכולה הפרקליטות למשוך את ההסדר ולבטלו. לאחר ביטול ההסדר המותנה, יוגש כנגד הנאשם כתב אישום פלילי בהתאם לזה שהוצג בפניו טרם ההסדר. כנגד הנאשם ייערך הליך פלילי רגיל בהתאם.

חשוב לציין כי עו"ד פלילי מקצועי יידע מתי להציע לסגור תיק במסגרת הסדר מותנה אל מול התביעה וכן ידון בתנאי ההסדר המותנה עבור הנאשם, כך שההליך ייסגר במהירות ובקלות האפשרית. לא כל עבירה מתאימה להיסגר בהסדר מותנה. תיק הנסגר בהסדר יירשם ברישום הפלילי ועילת סגירתו תצוין. טרם סגירת תיק בהסדר מותנה, יש לבחון כי זוהי הדרך הטובה ביותר עבור הנאשם לסיום ההליך כנגדו.

עדכונים נוספים