שוטר מכר מידע לעבריין: מהם שיקולי הענישה?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

בחדשות 2 פורסם על אישום פלילי שהוגש נגד מי ששימש רכז מודיעין ביחידת להב 433, גלעד גרנביץ'. חוקריו של גרנביץ' טענו שזה העביר מידע מסווג מחקירות מודיעין לעבריין, וזאת בתמורה לכסף. מי שתיווך בהעברת הכסף, החוקר הפרטי עודד גביש, הפך לעד מדינה נגד גרנביץ', מה שהביא לאישום פלילי נגדו ונגד נאשמים אחרים בעבירות צווארון לבן. על פי החשד, המידע של גרנביץ' התקבל בתמורה ל-100 אלף דולר ונגע לשני אנשים בארגון פשע ששיתפו פעולה עם המשטרה. מהרגע שזה מסר מידע בנוגע לזהותם, השניים היו בסכנת חיים ממשית. המחלקה לחקירות שוטרים הגישה כתב אישום שבו הודגש התפקיד הרגיש של גרנביץ', מה שהוביל לסיכון חיי אדם. בנוסף, נטען שהנאשם ואזרח נוסף הציגו מצב כוזב של פעילות המשטרה, על מנת להתקין מכשיר שיאפשר האזנת סתר אסורה. גרנביץ' נאשם במספר עבירות צווארון לבן: קבלת שוחד ותיווך בשוחד, ובנוסף בעבירות הפרת חובת סודיות, קשירת קשר לביצוע פשע ושיבוש הליכי משפט.

הענישה בעבירות שוחד של עובדי ציבור

balance-154516_640במקרים של קבלת שוחד על ידי עובד ציבור, העונש המקסימלי הוא מאסר של עד 10 שנים. העובדה שמדובר בשוטר המחזיק במידע רגיש שהגיע לידיו מתוקף תפקידו ומעבירו לבעל עניין במידע זה תמורת טובת הנאה כזו או אחרת, הופכת את הפרשה לחמורה, מכיוון שיחד עם אישום השוחד, כידוע לכל עו"ד פלילי, בדרך כלל יופיע אישום בהפרת אמונים.

שיקולי הענישה שבוחן בית המשפט

עת יבוא בית המשפט לגזור את דינו של נאשם אשר הורשע בקבלת שוחד, יבחן בית המשפט שיקולי ענישה רבים. העובדה כי מדובר בעובד ציבור, שוטר אשר עשה שימוש במידע רגיש והעבירו לעבריין, בהחלט עלולה להשפיע על חומרת הענישה. אלא שמנגד יטען עורך דין פלילי להגנת הנאשם נסיבות מיוחדות לביצוע העבירה, המקלות עם הנאשם, נסיבותיו האישיות וטענות הגנה נוספות אשר ייבחנו טרם גזירת העונש. חשוב לציין שעבירות מסוג זה המבוצעות על ידי עובדי ציבור, אינן מהעבירות האהובות על מערכת המשפט, מכיוון שמעבר לפליליות המעשה הנוגעת במעשי הנאשם הספציפי, למעשיו יש השלכה על הארגון הציבורי אליו הוא משתייך, ובמקרה הזה על המשטרה. השוטר, אשר הציבור נותן בו את מבטחו ואמונו ומבצע עבירה מסוג זה, מפר את אמון המערכת בו ואף את אמון הציבור. על כן, מדובר בדרך כלל בעבירות חמורות, אשר להן יש נראות ציבורית.

עדכונים נוספים