אלימות משטרתית בעת מעצר – האם ניתן להתמודד איתה?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
אלימות משטרתית - עו"ד פלילי שרון נהרי

[vc_row bg_type="no_bg"][vc_column width="1/2"][vc_single_image image="4868" img_size="full"][/vc_column][vc_column width="1/2"][vc_column_text]השוטרים, שתפקידם בין היתר הוא מעצר חשודים, עלולים לא פעם להפעיל כוח מופרז, בין אם באופן מילולי או באופן פיזי, כלפי החשוד או האדם שם מנסים לעצור, גם אם אותו אדם לא תקף אותם באופן כלשהו תחילה. בשנים האחרונות נרשמים יותר ויותר מקרים של אלימות משטרתית, כאשר השוטרים באים במגע עם האזרח. האלימות המופעלת עלולה להיות סתמית, ואף אלימות המופעלת מעבר לנדרש משוטרים.

במקרים מסוימים, המשטרה עשויה אף להאשים את האזרח בעבירות תקיפה והכשלה של שוטר, כדי להסתיר את הטעויות שנעשו בעת המעצר, תוך קביעה ברורה שהאדם שתקף הוא האזרח, ולכן התגובה המשטרתית האלימה. כמו כן, כבר קרו מקרים שבהם תואמו עדויות שוטרים בינם לבין עצמם, לפיהן האזרח הוא זה שתקף תחילה, כדי לערער את אמינותו, אם זה יהיה מעוניין להתלונן למחלקה לחקירות שוטרים.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][vc_empty_space height="15px"][vc_column_text]חשוב להדגיש כי רוב השוטרים מבצעים את עבודתם כמצופה מהם, אבל במקרים חריגים אלו עלול להיתקל כל אזרח, ולא רק אוכלוסייה עבריינית. ישנם מקרים שבהם גם בדיקה שגרתית בכביש או מעצר לאחר עבירת תנועה, עלולים להוליד אלימות משטרתית כלשהי, אך אישום של האזרח בתקיפת שוטרים.

כדי שאדם יורשע בתקיפת שוטר, צריכה המשטרה להוכיח שכל יסודות העבירה התקיימו – ובמיוחד היסוד הבסיסי, לפיו השוטר מילא את תפקידו כחוק, ולא חרג מהסמכויות שניתנו לו.

מקרה רפי רפאלי

לאחרונה עלתה לכותרות פרשת רפי רפאלי, בעקבות תקרית בה מעורבים שוטרת ופקח שנכנסו לביתו, ובסיומה הוא נעצר בחשד שתקף אותם. אולם, סרטונים מהמקום הראו ממצאים שעשויים לערער על טענות המשטרה. באמצעות משרד עו"ד פלילי שרון נהרי, שיגר רפאלי מכתב ליועץ מהשפטי לממשלה וביקש בו להגיש קובלנה פלילית כנגד שני השוטרים ושוטרים אחרים שנכחו במקום.

עורך דין פלילי שרון נהרי טען כי תלונת שווא של אחד משכניו של רפאלי הובילה את השוטרים למקום, לאחר שנאמר להם שעלה מהבית רעש כביכול. רפאלי טוען כי באותה הזמן הוא היה בבית עם חבר ושני ילדיו של החבר, מהבית לא עלה רעש וזו לא הפעם הראשונה שבה מגיעים שוטרים 'סקרנים' לביתו מסיבות לא ברורות. לפי החוק, קובלנה כנגד עובדי מדינה (ובמקרה זה שוטרים) אפשרי להגיש רק לאחר אישורו של היועץ המשפטי לממשלה.

לסיכום

אם נחקרתם בחשד לעבירת תקיפת שוטרים, דעו כי גם במקרה שבו ביצעתם עבירה, לא תמיד למשטרה יש סמכות להפעיל כוח נגדכם כדי לעכבכם או תעצור אתכם, וגם אם הגבתם להפעלת כוח שכזו, ייתכן שעומדת לזכותכם הגנה. גם אם הותקפתם בעצמכם על ידי שוטרים, ייתכן כי תופתעו לגלות כתב אישום בגין תקיפת שוטרים כנגדכם. במקרים מעין אלו, קיימת חשיבות לפנות למשרד עורך דין פלילי בשלב מוקדם ככל האפשר, כדי לנסח תלונה למחלקה לחקירת שוטרים ולסגור את התיק הפלילי התלוי.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][dt_gap height="25"][dt_call_to_action content_size="normal" line="true" animation="shake"]

לפרטים נוספים / לקביעת ייעוץ – צרו קשר: 03-6969080 או השאירו את פרטיכם:

[contact-form-7 id="3967" title="טופס אנכי הנעה לפעולה"][/dt_call_to_action][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type="no_bg"][vc_column][/vc_column][/vc_row]

עדכונים נוספים