גם מטבע הליברה עשוי להוות כר פורה להלבנת הון

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
שרון נהרי ליברה

(צילום: Anthony Quintano)

לפני שבועיים התקיים מפגש עבודה של כוח המשימה הבינלאומי למאבק בהלבנת הון הנמצא תחת ארגון ה-G20, ה-FATF. נשיא הארגון, שיאנגמין ליו, אמר אז כי מטבעות דיגיטליים, גם אלו המכונים "מטבעות יציבים" (קרי צמודים למטבעות מפוקחים כמו הדולר), בדומה למטבע ליברה המתוכנן של פייסבוק, עלולים לפגוע במאמצים הבינלאומיים למנוע פעילויות פיננסיות פליליות. לפי ליו, גם המטבעות היציבים וגם המנפיקים שלהם (פייסבוק?), יהיו חייבים לעמוד בסטנדרטים בינלאומיים של נכסים פיננסיים מסורתיים. ואכן, המחוקקים ברחבי העולם עוקבים בדאגה אחר היוזמה של פייסבוק להנפיק את מטבע הליברה. רק בשבוע שעבר, מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, הגיע לשימוע בקונגרס על רקע הנפקת הליברה, וספג חקירה צולבת מחברת הקונגרס האמריקנית אוקסיו-קורטז בנוגע למחדלי דליפת המידע שלה בעבר.

עוד רב הנסתר על הגלוי

עם השנים, ועם חקיקתו של חוק איסור הלבנת הון, התפתח הנושא של מניעת הלבנת הון במשפט הישראלי. בעבר, החשיבה הייתה שרוצים למנוע זליגת כספים לא חוקיים מפשיעה לתוך מערכות פיננסיות, העלמה של הכסף השחור על ידי הכסף הלבן. חקיקתו של חוק איסור הלבנת הון "שינה את הדיסקט": החוק הטיל חובת דיווח מאד גדולה, כדי שהמדינה תקבל המון מידע, כך שהיא תוכל להחליט בעצמה מה חשוב, ולדלות מתוך המידע את ההיבטים הפליליים. חובת הדיווח ייצרה עבירה פלילית חדשה: מניעת דיווח במצבים מסוימים, שהיא עבירה נפרדת מהלבנת ההון עצמה. יצירת העבירה פרסה "רשת" שלמה על המון מצבים, ומטילה אחריות על אי-דיווח על גורמים רבים. עם השנים התפתח החוק בפסיקה, הן בחילוטים, הרחבת היריעה לגבי מה ייחשב "רכוש אסור" וכדומה.

אנו ערים לכך שהבלוקצ'יין ומטבעות הקריפטו למיניהם, משמשים כיום לניסיונות להלבנת הון, והסכנה היא שגם מטבע הליברה יהפוך למטבע כזה, במסווה של מטבע מפוקח. לכן הגופים המפקחים הרלוונטיים לעניין, תמיד בודקים וימשיכו לבדוק את מקור הכסף: האם מדובר מכריית המטבעות, האם מסחר במטבעות, והאם יש חשש שמקור הכסף הוא הלבנת הון שחור. כרגע יש אי בהירות, והדברים יתפתחו בעתיד עם התפתחות הטכנולוגיה בעניין. הדברים מקבלים משנה תוקף מכוח חוק איסור הלבנת הון, והתקנות שהותקנו מכוחו בנוגע למטבעות דיגיטליים.

הבלוקצ'יין מעורר עניין רב בקרב מומחים משפטיים להלבנת הון. ישנה פסיקה שהחלה להתפתח בארה"ב ואירופה בנושא. אנו סבורים כי העתיד מסקרן ומעניין מאד בכל הנושא של בלוקצ'יין ומטבעות מוצפנים, ואף כי עשויות להיות התפתחויות חיוביות בנושא.

עדכונים נוספים