הלבנת הון: מה התנאי להסגרה לארה"ב בעבירה זו?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

1. מהי הלבנת הון?

חוק איסור הלבנת הון תש"ס-2000 מעגן את עבירת הלבנת ההון. ניתן להסביר עבירה זו בפשטות באופן הבא: כאשר אדם המבצע עבירה ברכוש, או כזו אשר יש לה תמורה כספית, דהיינו, כתוצאה מביצוע העבירה הופק סכום כסף. רכוש זה שמקורו בעבירה או בסכום הכסף שהופק כתוצאה מהעבירה, "מגולגלים" הלאה על מנת להסתיר את מקור הרכוש והכסף, כך שייראה לגיטימי.

הלבנת הון / כספים – משמעותה הפיכת הרכוש ו/או הכסף ללגיטימי וחוקי ובכך הסתרת מקורו האי חוקי.

עבירת הלבנת הון (scottchan)העבירה ממנה הופק הכסף או הרכוש נחשבת ל"עבירת המקור" ואילו הפעולה הפיננסית (בדרך כלל השקעת הכסף דרך חברות, הלבנת הכספים באמצעות תאגידים, השקעת הכסף וכדומה) היא עבירת "הלבנת ההון" האסורה, כיוון שזו ביסודה מקורה במרמה, בהסתרה או בניסיון לכך.

בישראל העונש בצידה של עבירת הלבנת ההון הנו 10 שנות מאסר או קנס משמעותי.

מהן עבירות המקור? עבירות המקור הנן עבירות שבצידן בדרך כלל המבצע מפיק כסף, מקבל תמורה בכסף או משיג לידיו רכוש כגון יהלומים, אבני חן או רכוש בעל ערך גבוה או עתיק (יכול להיות חפצי אומנות גנובים וכדומה).

מה נחשב ל"עבירות מקור"?

מדובר בעבירות שונות, כגון: עבירות לפי פקודת הסמים, סחר בנשק לא חוקי, עבירות הקשורות במעשי זנות כגון סרסרות, הבאת אדם לזנות, הבאת קטין לזנות, החזקת מקום לשם זנות. מקרים נוספים לדוגמא: עבירות מכירה והפצה של חומר תועבה, עבירות הימורים, שוחד, זיוף כספים ומטבעות, עבירות של הברחת טובין מחוץ לישראל על פי פקודת המכס  וכן עבירות רצח או ניסיון לרצח אשר כתוצאה מעשייתן הופק טובין או כסף.

החוק בישראל מאפשר להעמיד אדם לדין, אף אם עבירת המקור (ממנה הופק הטובין) נעברה מחוץ לישראל ועבירת הלבנת ההון נעברה בישראל, וזאת בתנאי כי עבירת המקור נחשבת לעבירה במדינה בה נעברה.

2. הסגרה בעבירות הלבנת הון לארה"ב

בארצות הברית, החוק הפדרלי מגדיר עבירת הלבנת הון באופן דומה לחוק בישראל – "Laundering of monetary instruments".  בצידו של חוק זה עונש מאסר מקסימלי של 20 שנות מאסר או קנס משמעותי.

ארה"ב - מה התנאי להסגרה? (Ohmega1982)

כמו בישראל, כך גם לממשל הפדרלי בארה"ב סמכות שיפוט על מי שביצע את העבירה או חלק ממנה בתוך המדינה והעביר כספים או רכוש אל מחוצה לה ובתנאי שהמעשה שנעשה בתוך ארה"ב נחשב לעבירה במדינה בה בוצע. מכאן, שייתכן מאוד כי אדם יבוקש על ידי הממשל בארה"ב בגין עבירה של הלבנת הון ותבוקש הסגרתו.

תנאי להסגרת אזרח ישראל לארה"ב הנו כי העבירה בה מואשם במדינה אחרת היא עבירה אף לפי חוקי מדינת ישראל.

אדם אותו מבקשים להסגיר למדינה זרה נמצא אל מול הליך פלילי מורכב ועליו להתייעץ עם עורך דין פלילי מנוסה בתחום דיני הסגרה על מנת לעמוד על זכויותיו הן בהליך ההסגרה עצמו והן בהליכים המתקיימים נגדו במדינה הזרה המבקשת את הסגרתו.

הלבנת הון נחשבת בעולם לעבירה חמורה ומדינות רבות כגון ישראל וארה"ב נוהגות לשתף פעולה בתפיסתם של מבצעי עבירות אלה כחלק מניסיונן של המדינות להתחקות ולעצור הברחות של טובין, זיוף כספים, סחר נרחב בסמים וכדומה.

אשר על כן, ובשל מורכבותה של העבירה, אדם העומד בפני הסגרה מישראל לארה"ב בעבירות של הלבנת הון, חייב בייצוג משפטי הולם על ידי עו"ד פלילי בעל ניסיון רב בתחום דיני ההסגרה.

עדכונים נוספים