חושבים על השקעה באיחוד האמירויות? דברים שחשוב לדעת

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
דובאי בלילה

הסכם השלום עם איחוד האמירויות פותח עבור ישראלים דלתות נפלאות לעשיית עסקים, שעד כה היו סגורות בפניהם. מבחינה כלכלית, האמירויות הן סיפור הצלחה מסחרר: לפי קרן המטבע העולמית, עתודות הדולרים של האמירויות יהיו קרוב ל-120 מיליארד דולרים (!) עד לסוף השנה (כאשר ישראל כידוע צפויה להגדיל משמעותית את הגירעון שלה עד לסוף השנה). העודף הדולרי של האמירויות עד סוף השנה, צפוי להיות למעלה מ-33 מיליארד דולרים. כמו כן, הכלכלה באמירויות צמחה בשיעור של כמעט 3% ב-2019. 

המספרים הללו נובעים מכך שהאמירויות התפתחו לכדי גן עדן למשקיעים זרים ותאגידים בינלאומיים, וזאת לאור בירוקרטיה מועטה, הזדמנויות רבות שנובעות מהשקעות של הממשלה, מערכת פיסקלית חזקה ועוד. כל זאת נולד מתוך הרצון של הנסיכויות השונות של האמירויות, שלא להיות תלויות בהכנסות שלהן ממכירת נפט, מתוך הבנה שיום אחד הביקוש העולמי לנפט יפסק, והם רוצים להישאר רלוונטיים בכלכלה העולמית גם ביום שאחרי (אבו דאבי למשל היא מעצמה של אנרגיה סולארית, שהיא אנרגיה ״מתחרה״ לנפט כמובן).

המיקום של דובאי, אבו דאבי והאמירויות, מציב אותן בעמדת פתיחה מצוינת לעסקים: האמירויות נמצאות ״על הדרך״ בין אירופה לבין המזרח, ואכן לדובאי מגיעים אנשי עסקים ממדינות אירופה, וכן גם מפקיסטן, סין, הודו ועוד. לאור ריבוי אנשי העסקים בדובאי ואבו דאבי, והריבוי של עובדים זרים באמירויות, אפשר להגיע לאמירויות לזמן קצר, ולא לראות כמעט מקומיים. עם זאת, גינוני העסקים והתרבות העסקית באמירויות נותרו מאד מזרח-תיכוניים ופחות אמריקאיים. למשל, ההבנה היא שחוזים שנחתמים באמירויות, למרות שהועלו עלי כתב, עדיין מבוססים על כבוד ואמון. אם התנאים השתנו, יש ציפייה להבנה מהצד השני, במקום התעקשות ודבקות דווקנית בלשון החוזה. 

באופן עקרוני, החוק בדובאי מבוסס על חוקי האסלאם והשריעה. עם זאת, במה שמכונה אזורי הסחר החופשי, יש משטר משפטי שונה, והדין בעסקים מושפע מאד מן הדין האנגלי, ונועד באופן עקרוני לקדם מסחר חופשי ופורה.

מיסוי וכלכלה באמירויות

מבחינת המיסוי באמירויות, מדובר במשטר מס נוח במיוחד למשקיעים: ברמה הפדראלית, אין מס חברות באיחוד האמירויות, וברוב איזורי הסחר החופשי, נהנים בפטור ממס (עם זאת, ישנם מגזרים בהם קיים מס חברות מכוח צווים: נפט ובנקאות). המע״מ באמירויות הוא 5% בלבד, והמע״מ על יצוא הוא 0% באופן עקרוני. כמו כן, ברמת היחיד, פשוט אין מס הכנסה באמירויות לתושבי האמירויות.

עם זאת, חשוב לדעת כי הממשל חתום על אמנות מס בינלאומיות שונות, נוקט במדיניות של החלפת מידע בין מדינות, ומיישם את תוכנית ה–BEPS של ארגון ה-OECD, שנועד למנוע התחמקות מתשלום מס של תאגידים. באמירויות מיישמים גם את חוק ה-FATCA, קרי העברת מידע לארה״ב, כאשר ישנו חשש להעלמת הכנסות על ידי מי שיש לנו אזרחות או תושבות של ארה״ב.

משרדנו בין היתר מעניק שירותים משפטיים לאנשי עסקים אשר מעוניינים לעשות עסקים באמירויות, לרבות פתיחת פתיחת חברות offshore או ישויות משפטיות מתאימות, בדיקה של עסקאות מכר בינלאומיות וכדומה, וזאת תוך עבודה בשיתוף פעולה עם משרד עורכי דין מקומי מוביל באמירויות. כמו כן, משרדנו עוסק ומייצג גם בכל היבט הקשור בדין הפלילי, לרבות נושא של הסגרות בינלאומיות, וכן משברים ותיקים פליליים בינלאומיים.

עדכונים נוספים