כיצד יפעל עורך דין פלילי כאשר מדובר בהלבנת הון של למעלה מ-200 מיליון דולרים?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

פרשת "המאפיה החרדית" סוקרה באמצעי התקשורת לאחרונה ועוררה לא מעט עניין בציבור. מדובר על עשרות חשודים במעורבות ברשת הלבנת הון חובקת עולם. לפי החשדות, החשודים היו מעורבים בעבירות זיוף ומס, כאשר הם נעזרים ברשת מסועפת ונחשדים כי באמצעות החלפת מטבע, הסתירו מסלולי כסף ברחבי העולם. מהי המשמעות של עבירת מס חוצה גבולות ואיך זה משפיע על קו ההגנה של עורך דין פלילי העוסק בתחום עבירות מס?

המאפיה החרדית – הלבנת הון של למעלה מ-200 מיליון דולרים

fdgהלבנת הון היא אחת מהעבירות הכלכליות החמורות בעולם ומוגדרת כעבירה חמורה במרבית המדינות. הסיבה לכך היא כי פעמים רבות, דווקא בסוג עבירות אלו, המבצעים חוצים את גבולות ארצם לצורך מימוש תכניתם. הלבנת הון משמעותה הכנסתם של כספים שהושגו בדרך לא חוקית (עסקאות לא כדין, סמים, טרור וכדומה) למחזור הכספים של חברה קיימת כאילו והוכנסו כדין. במילים אחרות -העלמת ההכנסה הלא חוקית בתוך הכנסה חוקית.

במקרה המדובר הרשת הלבינה על פי החשד למעלה מ-200 מיליון דולרים. במסגרת החקירה הסמויה שנוהלה, התגלה כי ייתכן שאזרחים ישראלים המתגוררים בארץ ובחו"ל, וכן אזרחים זרים, חברו וניהלו רשת שיטתית להלבנת כספים בהיקף נרחב מאוד. כאשר החקירה עברה למישור הגלוי, נחקרו יותר ממאה מעורבים ועלה כי נעשה שימוש במגוון רחב של שיטות להסתרת מסלול הכסף והימנעות מדיווח. בין היתר נקטו המעורבים העברת כספים בין מדינות שונות, רישום כוזב של עסקאות, העברת הכספים באמצעות עמותות שונות בישראל ובעולם ועוד, כך על פי כתבה שפורסמה באתר וואלה.

ראשית, יש לציין כי מדובר בעבירה שבוצעה בישראל, דהיינו "מקומית" ולכן לישראל סמכות שיפוט, אך ההיקף של העבירה הינו בינלאומי. כלומר: כלל המשך ביצוע העבירה או חלקים ממנה מחוץ לגבולות ישראל ע"י מי שהיה בעת הביצוע אזרח ישראלי ומכאן שוב שיש לישראל סמכות שיפוט.

העובדה כי מדובר בעבירות מס ובעבירות הלבנת הון, אשר חלקן התממש באמצעות החלפת כספים בחו"ל והזרמתם מחוץ לישראל על מנת לבצע את העבירה, מעידה על היקפה הגדול של העבירה ולכך השפעה עת בודקים ובוחנים את נסיבות ביצוע העבירה – המשקל של ההיקף יפעל לחומרת הנאשמים.

עורך דין פלילי – הפרדה בין מבצעי העבירה למתכננים

המקרה הנידון כלל לכאורה העברת כספים לא חוקיים בידי ידיים רבות, המרת הכסף פעם אחר פעם לצורך טשטוש עקבות וסכום, והכנסתו לכאורה כדין למחזור הכספים של עמותות או חברות כאילו והכסף הושג כדין. בדרך כלל לעבירות של הלבנת הון נלוות עבירות מס רבות מאחר שעל ההכנסה המקורית לא נעשה דיווח מס, או שהכסף הוברח אל מחוץ למדינה לצורך הלבנתו.

כאשר מדובר בריבוי חשודים בפרשה, על כל עורך דין פלילי לעבור בדקדקנות על חומר הראיות, שהוא בדרך כלל רב מאוד, ולהבדיל את חומרי החקירה הנוגעים באופן ישיר ללקוח שלו לבין אלו שחומרי החקירה לא רלוונטיים ללקוח שלו.

מאחר שישנם נאשמים רבים, הרי שחלקו של כל אחד בביצוע העבירה, בידיעתו האישית על היקפה ובכוונה שמאחורי ביצועה יהיה שונה. כמו כן, יש להבדיל בין הנאשמים אשר היוו חלק דומיננטי בביצוע העבירה, כלומר הובילו אותה רעיונית וביצועית והיו בעצם "המוח" שבביצועה ובין הנאשמים שנטלו חלק קטן.

עו"ד פלילי יבחן את היקף העבירה או ביצועה של אותם נאשמים שלא היו דומיננטיים, אם נעשה בהם "שימוש" לצורך השגת המטרה לביצוע העבירה ע"י האחרים, האם היו הם "תמימים" בפרשה או פעילים ועוד. לכל אלו תהיה חשיבות רבה בהצגת הגנתם של הנאשמים השונים.

 

עדכונים נוספים