כיצד מתייחס החוק למתן ולקיחת שוחד?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

בשבוע שעבר, פורסמה בתקשורת ידיעה, אודות שוטר לשעבר, אשר בתמורה לשוחד מיני – ויתר על מעצרה של נערת ליווי בעת פשיטה על המכון בו עבדה. השופט, תוך התחשבות במצבו המשפחתי והאישי של השוטר ועדויות קצינים ושוטרים בכירים, שהובאו על ידי סנגורו של הנאשם – עו"ד שרון נהרי, אשר העידו לטובתו כי היה מועמד לקצונה, גזר על הנאשם תשלום פיצויים של 5,000 שקל ושישה חודשי עבודות שירות.

עו"ד פלילי

כעקרון, הגדרת העבירה של לקיחת שוחד הינה: "עובד ציבור הלוקח בעד פעולה הקשורה בתפקידו". כפי שניתן לשים לב, זוהי הגדרה רחבה מאוד הכוללת בתוכה: עובדי מדינה לרבות חיילים, עובד רשות מקומית או רשות חינוך מקומית, מועצה דתית, המוסד לביטוח לאומי, בנק ישראל, מוסדות כמו ההסתדרות הציונית העולמית לשכת שירות התעסוקה, מוסדות שהממשלה משתתפת בניהולן, נושא תפקיד על פי חוק, עובדי חברות ממשלתיות ועוד.

בתי המשפט נוטים לפרש את ההגדרה בצורה מאוד רחבה כאשר מדבר במי שממלא תפקיד בעל אופי ציבורי ולא פרטי. בין עובדי ציבור נמנים גם תאגידים המספקים שירות לציבור.

שוחד מיני הינו טובת הנאה לכל דבר

לרוב בית המשפט בוחן את אופיו של התפקיד ותכליתו וגם אם התפקיד הוא לא פר אלקסלנס בהגדרת העבירה ישנם שופטים שייטו לראות בממלא התפקיד כעובד ציבור לצורך עבירת השוחד.

השוחד עצמו מוגדר ככסף, שווה כסף, שירות וכל טובת הנאה. לפיכך, העבירה של שוחד מיני היא לא עבירה ספציפית אלא יכולה להיכנס בהגדרה של טובת הנאה אחרת.

השוחד יכול להיות בעד עשייה, אי עשייה, השהייה או חשה האטה העדפה ואפליה לרעה. כמו כן השוחד יכול להיות עבור פעולה של מישהו אחר שלא בהכרח לקח את השוחד, ואין זה משנה מה נתן או לקח פיזית בפועל את השוחד. כמו כן, התנייה או בקשה לשוחד כמוה כמתן שוחד.

כפי שרואים הגדרת עבירת השוחד היא מאוד רחבה ונועדה לכסות את כלל המקרים וכלל האפשרויות למתן וקבלת שוחד.

חומרת המעשה נקבעת לפי רמת הפגיעה בציבור ובאמונו

הענישה בעבירות השוחד כמו בכל עבירה נקבעת בהתאם לנסיבות האינדיבידואליות של כל נאשם ונאשם. נשקלים נסיבות כמו היקף השוחד, היקף הפגיעה בציבור ובאמון הציבור בשירות הציבורי בעקבות השוחד, תרומתו של הנאשם באופן כללי לציבור ועדויות על אופיו הטוב. הדבר לפעמים מורכב היות ומדובר בעבירת צווארון לבן וניתן למצוא מקרים בהם אנשים בשירות הציבורי תרמו רבות לציבור אך הדבר לא נשקל לקולא במסגרת שיקולי הענישה בגלל חובת האמון המוגברת של בעל התפקיד.

טובת הנאה מינית מעוררת תחושות קשות מבחינה ציבורית ובמקרים מסוימים יכולה להקים עבירת מין עצמאית אם נוצרו יחסי מרות מבין מקבל השוחד לנותן השוחד בעת לקיחת השוחד. מכיוון שהענישה אינדיבידואלית ושיקול הדעת בענישה הוא כה רחב קשה לערוך אבחנה ברורה בין שוחד בעל אופי כלכלי לשוחד מיני.  עניינים מיניים באופן כללי מעוררים הד ציבורי גדול ומטבעם יכולים להוביל לענישה מחמירה.

עדכונים נוספים