מדוע המדינה מתעקשת על מעצר של אדם שהוכרז כבר הסגרה?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
בין המשפט העליון

בשבוע שעבר נדונה בבית המשפט העליון, בקשת ערר בעניינו של אדם אותו נכנה בשם י׳, אשר הוכרז כבר הסגרה לפינלנד, וערכאה דלמטה הורתה על מעצרו. למרות שהוכרז כבר הסגרה על ידי בית המשפט, ואף הסכים להיות מוסגר לפינלנד, בית המשפט העליון הורה לבחון את שחרורו ממעצר. עם זאת, המדינה התעקשה בכל זאת על השארתו במעצר. 

מדוע נעצר י׳?

י׳ הוא אזרח פיני-ישראלי. בשנות ה-70 הגיע לישראל כחייל בכוחות האו״ם אשר שירתו באיזור, הכיר אישה ישראלית, השתקע בלבנט ואף יש לו שני ילדים המתגוררים בישראל. בשנת 2015 נדון י׳ לארבע שנות מאסר על ידי בית המשפט בפינלנד, בגין מעשי מרמה והונאה שביצע לכאורה בעסקי קוסמטיקה וטיפוח שהיו בבעלותו. בשנת 2018 הגישה פינלנד בקשה להסגרתו של י׳ מפינלנד לישראל, ולפני חודשיים, הגיש היועץ המשפטי לממשלה בקשה להכריז עליו כבר הסגרה. יחד עם בקשת ההסגרה, הוגשה בקשה למעצרו של י׳ מכוח סעיף 5 לחוק ההסגרה, תשי"ד-1954, המאפשר לבית המשפט להורות על מעצרו של אדם המבוקש להסגרה.

בית המשפט המחוזי נעתר לבקשת היועץ המשפטי לממשלה, והורה על מעצרו של י׳ עד להסגרתו לפינלנד. י׳ לא התנגד כאמור להסגרתו לפינלנד, אולם ביקש שלא להיות במעצר עד להסגרתו: לטענתו של י׳, העובדה שלא ערער על הסגרתו והסכים לה, מלמדת על נכונותו לקבל את הדין, ולכן לא נובעת ממנו סכנת הימלטות מן הדין. כמו כן, טוען כי הוא סובל מבעיות בריאותיות שונות, אשר אינן מקבלות מענה הולם משירות בתי הסוהר.

השופט יוסף אלרון מבית המשפט העליון, קיבל את טיעוניו של ווסטרלונד, והורה לשחררו ממעצר עקב בעיותיו הבריאותיות. עוד ציין השופט אלרון בהחלטתו על שחרורו של י׳, כי העובדה שהבקשה להסגרתו של י׳ רק שנתיים אחרי הבקשה של פינלנד להכריזו כבר הסגרה, אומרת דרשני, בכל הנוגע למסוכנות הנשקפת ממנו לכאורה. בנוסף, השופט אלרון אף אמר כי על אף האינטרס הציבורי שעניינו קיום התחייבויותיה של מדינת ישראל בזירה הבינלאומית, לא מדובר בעילת מעצר עצמאית. עניינו של י׳ הוחזר לבית המשפט המחוזי, שם ידונו בתנאי השחרור שלו ממעצר לחלופת מעצר כזו או אחרת.

משרד עו״ד שרון נהרי ושות׳, מתמחה בדיני הסגרה לחו״ל מישראל, והסגרה לתחומיה של מדינת ישראל, וכן בפלילים ועבירות צווארון לבן. כמו כן, עורך דין שרון נהרי הינו יו״ר (במשותף) של ועדת הסגרת בלשכת עורכי הדין.

עדכונים נוספים