מדוע חשוב לקבל ייעוץ משפטי לפני חקירה במשטרה?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
ייעוץ משפטי חקירה במשטרה

אם משטרת ישראל זימנה אתכם בטלפון לסור לתחנת המשטרה לצורך חקירה או לחלופין אם שוטר הגיע אליכם פיזית וביקש מכם להתלוות אליו לתחנת המשטרה לצורך חקירה, עליכם לבצע מספר פעולות קריטיות אשר ישליכו באופן ישיר על תוצאות החקירה.

  1. לשאול (טלפונית או פרונטלית) את השוטר האם אתם מוזמנים לסור למשטרה כחשודים או כעדים ולהתעקש לקבל על כך תשובה ברורה.
  2. מקום בו נאמר לכם (בין אם טלפונית ובין אם פרונטלית בתחנת המשטרה) כי אתם נחקרים באזהרה בחשד לביצוע עבירה כלשהי – עליכם לדרוש מהשוטר או השוטרת להיוועץ עם עורך דין פלילי המתמחה בהכנה לחקירות במשטרה – לפני החקירה – קל וחומר כאשר אתם יושבים מול החוקר המשטרתי אשר מקריא לכם כי הנכם חשודים בעבירה כזו או אחרת, כי זכותכם לא לומר דבר, כי דבריכם יתועדו ועשויים לשמש כראיה בבית המשפט, כי בית המשפט יוכל להביא בחשבון את שתיקתכם – וכי זכותכם להיוועץ בעורך־דין טרם חקירתכם. 

מעבר לכך, חשוב לדעת כי בישראל אין לנחקרים את הזכות להיחקר בנוכחות עורך דינם ולכך קיימות לא מעט השלכות על הנחקרים. כך ולשם המשל, בתוך חדר החקירות לא יהיה אף גורם (מלבדכם) אשר יעמוד על זכויותיכם כנחקרים – ומשכך מומלץ מאוד להיוועץ עם עורך-דין טרם תחילת החקירה על מנת שתגיעו לחקירה מוכנים ככל הניתן. בין אם זומנתם בפעם הראשונה בחייכם לסור למשטרה ולהיחקר באזהרה, או בין אם כבר נחקרתם בעבר באזהרה במשטרה – קיימת חשיבות רבה להיוועצות עם עורך דין טרם תחילת החקירה – והיוועצות עם עורך־דין עשויה במקרים לא מבוטלים לקבוע את גורלכם המשפטי. 

הלכה למעשה, עורך דין פלילי המתמחה בהכנה לחקירות במשטרה יקשיב לגרסתכם, יצביע על חולשות הקיימות בה, ייעץ לכם מה כדאי לומר ושלא לומר בעת החקירה המשטרתית – ואף ייעץ לכם לנצל את זכותכם לשמור על זכות השתיקה (מקום בו זומנתם לחקירה במשטרה כחשודים) או לנצל את זכותכם להימנע מהפללה עצמית (מקום בו זומנתם לתת עדות בתחנת המשטרה) – וזאת בשים לב לכך, כי אף אם זומנתם לסור לתחנת המשטרה למתן עדות, קיימת אפשרות כי בעת מתן העדות, יחליט החוקר או החוקרת המשטרתי, לחקור אתכם באזהרה כחשודים לביצוע עבירה כזו או אחרת

זאת ועוד, ככל האפשר, עורך דין פלילי המתמחה בהכנה לחקירות במשטרה יסייע לכם לבנות גרסה עקבית אשר תבליט לפני החוקר המשטרתי את המידע והעובדות החשובים לכם. בעניין זה יצוין כי ניתן משקל רב למסירת גרסה ראשונית טובה ועקבית בחקירה, דבר אשר אף הוא עשוי לקבוע את גורלכם המשפטי. 

משכך – אף אם אתם סמוכים ובטוחים כי אתם יודעים להתנהל בחקירה משטרתית באופן עצמאי, או אף אם אתם סבורים כי התיק המשטרתי שנפתח בעניינכם חלש – דעו – כי חקירה במשטרה טומנת בחובה בעיקר אי ודאות רבה, מבחינתכם כנחקרים –  ורק עורך דין פלילי המתמחה בהכנה לחקירות במשטרה יוכל לסייע לכם לנווט בתוך אי הוודאות בחקירה.

שיחת חולין על פחית קולה – זו ליבת החקירה

לרוב, לחוקרים משטרתיים ניסיון של שנים רבות בחקירת חשודים, וככאלה, הם יודעים היטב כיצד לנצל לטובתם את ההשלכות של החקירה המשטרתית על הנחקרים, ביניהן האינטנסיביות שבחקירה המשטרתית. לדוגמה – לא פעם החוקרים נוקטים בפעולות ובמניפולציות שונות על מנת לגרום לנחקר ללחצים פנימיים ונפשיים, אשר גורמים לנחקרים להילחץ ולהסתגר.

כך ולשם המשל, במקרים לא מעטים החוקרים מפסיקים לפתע את החקירה ומציעים לנחקר שתייה, סיגריה, להתפנות לשירותים וכדומה – וזאת כדי לגרום לנחקר לחשוב כי הם, החוקרים, נמצאים לטובתו, דבר אשר יביא את הנחקר לספק לחוקרים מידע אותו לא סיפקו במהלך החקירה בחדר החקירות. למעשה, האווירה הלא פורמלית אשר החוקרים המשטרתיים יצרו לנחקר, היא מצג שווא פר אקסלנס, שכן בפועל, יתכן והשוטר שהתלווה אליכם לשתייה, סיגריה לשירותים וכדומה, מקליט אתכם, ויתכן כי הוא מנסה לגרום לכם לומר אמירה מפלילה, אותה השוטר יתעד במזכר אשר ישמש כראיה נגדכם בבית המשפט.  

גם בעניין זה, חשוב מאוד כי תיוועצו עם עורך דין פלילי המתמחה בהכנה לחקירות במשטרה, אשר יכין אתכם למגוון תרגילי חקירה, בהתאם לתיק שמתנהל נגדכם – וכך ניתן יהיה למנוע את הפללתכם בפני החוקר המשטרתי. 

כמו כן, עורך דין פלילי המתמחה בהכנה לחקירות במשטרה יסביר לכם על זכויותיכם ויילחם עליהן, ואם חלילה תיכנסו למעצר לצרכי חקירה, עורך דין פלילי המתמחה בהכנה לחקירות במשטרה, יוכל לדאוג לכם לתנאים טובים ככל הניתן, ובעיקר להכין אתכם נפשית לכך – הואיל ומעצר טומן בחובו לחצים שיש בהם כדי לגרום לאדם להודות אף במעשה שהוא לא ביצע, ורק כדי להשתחרר ממכבש הלחצים הכבד בו הוא נתון.

עדכונים נוספים