מתי ניתן לרצות את המשך המאסר בישראל? המקרה של נתי חדד

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
נתי חדד

(תמונה מתוך קבוצת הפייסבוק "קוסומוי חילוץ והצלה")

בשנתיים וחצי האחרונות, היה כלוא הישראלי נתי חדד בכלא בתאילנד בגין הפעלה של מרפאה שסייעה לישראלים ללא רישיון. בעקבות התערבות של הנשיא ריבלין, הועבר אתמול נתי חדד לישראל. עם זאת, חדד לא שוחרר לחלוטין, אלא הועבר לישראל לצורך המשך ריצוי מאסרו. כלומר, על עבירות שהורשע בגינן בתאילנד, "יישב" חדד בכלא הישראלי.

אמנות ההסגרה בין מדינות בעולם, מכילות בתוכן סעיפים המאפשרים העברה של אסירים למדינות מוצאם לריצוי עונש המאסר. לאזרח ישראלי יש זכות לבקש ממדינת ישראל לרצות בה את עונש המאסר. בקשה זו אינה מתקבלת באופן אוטומטי, היות וחדד לא הוסגר לתאילנד מישראל, אלא נתפס, נשפט והורשע בתאילנד. כאשר מוגשת בקשה לריצוי עונש המאסר בישראל, המחלקה הבינלאומית בפרקליטות שוקלת מספר שיקולים, כגון מסוכנות האסיר לציבור, הסיכון שהוא עשוי להוות לאחרים בכלא, התנהגות טובה וכדומה. כמו כן, ובהתאם לאמנה בין המדינות, נדרשת הסכמה מצד המדינה המסגירה (במקרה הזה, ממלכת תאילנד). היתרון הגדול בהסגרה לישראל, מלבד הקרבה לבית ולמשפחה (והימנעות מתנאי מאסר קשים במיוחד בבתי הכלא בתאילנד), הוא שמרגע שתאילנד מועבר לכלא בישראל, הוא אסיר ישראלי לכל דבר, אשר זכאי לתנאים להם זכאי כל אסיר (לרבות חופשות, קיצור שליש, ביקורים וכדומה).

עדכונים נוספים