נעצרתם בחו"ל? תקחו עורך דין ישראלי

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
נעמה יששכר

המקרה של הצעירה הישראלית נעמה יששכר, שנעצרה ברוסיה בגין החזקה של 9.5 גר' חשיש ונשפטה ל-7.5 שנות מאסר, הינו מקרה שבו העוול המשפטי זועק לשמיים. נכון, לפי הפרסומים בתקשורת, יש סיבות טובות לחשוב כי ממילא מדובר במשפט ראווה, שבו החוק והצדק בכלל לא שיחקו תפקיד. עם זאת, מן הפרסום של היומן של נעמה בידיעות האחרונות ביום ראשון, נראה כי ההסתבכות המשפטית הזאת יכלה להיראות אחרת לגמרי אם הייתה מקבלת ייעוץ משפטי איכותי יותר.

מן הפרסום עולה כי בבית חב"ד המקומי ברוסיה הוצע לה עורך דין מקומי המתמחה בייצוג במקרים כאלה, וכן ייצג ישראלית שנמצאה במצב דומה לפני כמה חודשים. עם זאת, משפחתה של נעמה יששכר סיפרה כי: "לקחנו עורך דין אקראי מרשימה שקיבלנו מהשגרירות". דיון המעצר הראשוני הסתיים כפי הנראה לרעתה של נעמה, והיא נלקחה למוסקבה לעמוד בפני שופט, ללא כל ייעוץ. לאחר דיון קצר, נקבע לנעמה דיון נוסף לעוד חודש, כאשר בינתיים היא נותרה במעצר. בינתיים החליפה המשפחה את עורך הדין המטפל, אך גם הוא לא הביא בשורה:

"אלכסנדר (עורך הדין החדש) אמר לי, 'יש לנו דיון עוד חודש. תעלי על מטוס ונחזיר לך אותה לישראל'. אמרתי לו, 'אני טסה לארץ אבל חוזרת לדיון. כמה שעות אחרי שאני נוחתת בארץ, הוא מתקשר בהיסטריה ומספר לי שמאשימים אותה בהברחה. אני לא מבינה. איך הברחה? היא בכלל לא נכנסה לרוסיה". 

כפי שאנו מבינים, כמות של פחות מעשרה גרם חשיש, שבישראל נחשבת לכמות הגוררת אחריה קנס כספי, ואפילו ברוסיה מדובר בכמות של שימוש עצמי במצב שבשגרה, הפכה לתיק  של הברחת סמים לרוסיה, עם עונש מאסר חסר פרופורציות. נדמה כי לייצוג המשפטי שקיבלה הייתה תרומה ניכרת לכך.

אנו במשרדנו מייצגים לא אחת ישראלים שנעצרו בחו"ל, ואנו מבינים את המשמעות של עורך דין המומחה לדבר שנמצא עם העצור בלידת התיק. כאשר ישראלי נעצר בחו"ל, הדבר הראשון שהוא צריך לעשות הוא להתקשר לעו"ד ישראלי המתמחה בנושאי הסגרה ובעבודה עם רשויות אכיפה ומשרדים בחו"ל. הסיבה לכך היא שהשיחות הראשוניות עם עו"ד המתמחה בדיני הסגרה ובהליכים משפטיים פליליים-בינלאומיים, הן חשובות מאד לצורך הדיונים הראשונים בבית המשפט, וכן לגבי החקירות הראשונות במשטרה: עורך דין טוב יידע למסגר את התיק בגבולות הראויים, ולא ייתן לתיק לגלוש לסעיפי אישום חסרי שייכות. בנוסף, עורך הדין הישראלי ידאג לייצוג ראוי על ידי עורך דין מקומי בהליכים המשפטיים המקומיים בארץ המעצר.

חשוב לבחור עורך דין ישראלי המתמחה בדיני הסגרה באמנות הבינלאומיות והחוקים הרלוונטיים במדינת המעצר ונורמות בינלאומיות נוספות הרלוונטיות להליך.  רצוי שלא להסתמך על המלצות מקומיות של בית חב"ד וכדומה, שכבודן במקומן מונח אולם הדבר החשוב ברגע המעצר הוא להשתלט על הנראטיב, להילחם בתיק עבור הסגרה וכן למסגר את התיק לגבולות ראויים, ולא להתעסק בעניינים פחות קריטיים, כמו תנאי המעצר ואוכל כשר.

עדכונים נוספים