עבירה מתחום דיני ההגירה, עשויה להביא להסגרתו של עבריין ישראלי ממרוקו

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
בית הכלא במרוקו

בית הכלא בקזבלנקה בו מוחזק גולן אביטן. צילום: גוגל מפות.

לאחרונה פורסם כי העבריין גולן אביטן, הנמצא במאסר כעת במרוקו, צפוי להיות מוסגר לישראל בתקופה הקרובה. גולן מבוקש להעמדה לדין בישראל, אולם הוא עצור כעת במרוקו בחדש לעבירות הקשורות בניסיון שלו לקבל אזרחות במדינה. גולן אביטן הינו אחד מן הדמויות המבוקשות בפרשת 512 והיה יד ימינו של העבריין יצחק אברג'יל.  גולן חשוד בביצוע של שלושה מקרי רצח ובניסיון רצח של זאב רוזנשטיין. הוא נמלט מישראל ב-2018 לאחר שהסיר את האזיק האלקטרוני שלו.

לפי חוקי ההסגרה והאמנות הבינלאומיות בדיני הסגרה, למרוקו למעשה אין הסכם הסגרה עם מדינת ישראל. לפיכך, באופן עקרוני לא ניתן להסגיר אדם ממרוקו לישראל, אלא אם קיימת הסכמה אד-הוק לגבי מקרה מסוים. מעבר לכך, מבחינה עקרונית, הרשויות במדינת ישראל אינן משתפות פעולה בדרך כלל עם מרוקו (מרוקו ניתקה את יחסיה עם ישראל מבחינה רשמית מאז האינתיפאדה השנייה). עם זאת, במקרה של גולן אביטן, ימצאו כנראה דרך עקיפית להביא להסגרתו: אביטן חשוד בעצם בעבירה על דיני ההגירה (יחד עם אביטן נעצרה רשת של זייפני דרכונים במרוקו). כאשר יש עבירה של דיני הגירה, רשויות ההגירה במרוקו יכולות לנצל את האמתלה הזאת על מנת להחזיר אותו לישראל, ולהיפטר מתפוח האדמה הלוהט הזה שהונח לפתחן.  כך ניתן יהיה להחזיר את אביטן לישראל גם ללא אמנה בין הצדדים וללא הסכמה בין רשויות התביעה בין שתי המדינות.

עם זאת, ישנה אפשרות תאורטית שגולן יובא בפני שופט במרוקו, ויבקש להישפט במרוקו ולא בישראל. בעוד מספר שבועות גולן יובא בפני שופט, וכאמור אם יוכח כי קיבל דרכון ואזרחות שלא כדין, הוא צפוי להיות מגורש לישראל. המשטרה בישראל נמצאת במעקב אחר העניין.

 

עדכונים נוספים