החשיבות של ראיה נסיבתית במשפט הפלילי

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

כאשר עו"ד פלילי מבקש לנקות חשוד מאשמה או לחלופין לבסס אשמה של אדם אחר, עליו לקחת בחשבון את כל סוגי הראיות שהוצגו לפני בית המשפט. במקרים מסוימים, אשמתו של חשוד הנה פועל יוצא ותוצאה מתבקשת מאליה של חומר הראיות. מצבים כאלה נשענים בדרך כלל על עדות ראייה, צילומים או כל ראיה חותכת שלא משאירה ספק בדבר אשמתו של חשוד או ניקיון כפיו (כאשר מוכח שהפשע נעשה על ידי אדם אחר).

המציאות מראה שבמרבית הדיונים המשפטיים, מתקשה התביעה להשיג ראיות חותכות וישירות הנוגעות לעניין. על פי רוב, מרבית הראיות הנן חלשות יותר ואלה ידועות בשם "ראיות נסיבתיות". מהי בדיוק ראיה מסוג זה ומה המשמעות שלה וחשיבותה במשפט הפלילי?

עורך דין פלילי שרון נהרימקרה של ראיות נסיבתיות שהובילו להרשעה פורסם לאחרונה ב"הארץ": איש עסקים הורשע שביצע מעשי סדום בילד בן שנה וחצי. ההרשעה נעשתה על סמך ראיות נסיבתיות, בנוסף לחוות דעת רפואית שניתנה בעניין וממצאים של דנ"א שקשרו את הנאשם לפציעות על גוף התינוק.

מהי ראיה נסיבתית?

כאשר עורך דין פלילי ישאל מהי ראיה נסיבתית, יוסבר שמדובר בראיות שכשלעצמן אין הן מורות על אשמה מוחלטת או ניקיון כפיים מוחלט. ראיות כאלה מצריכות הפעלת שיקולים לוגיים והגיוניים על מנת לחבר בינן לבין צורת התרחשות הפשע.

דוגמא לראיה נסיבתית תהיה מציאת שעון גנוב בכליו של פלוני כשעה לאחר שדווח על גניבתו של השעון. הימצאותו של השעון איננה יכולה להוות הוכחה מוחלטת לכך שפלוני גנב אותו. ייתכן שהשעון נמצא על ידו לאחר שהגנב איבד אותו וייתכן שהשעון נמסר במתנה לפני הגשת התלונה, כדי לגרום לפלוני להימצא במצב ביש. במקרה זה, יש להפעיל היסק הגיוני, שאומר שמכיוון שהשעון נגנב, ומכיוון שהוא נמצא בכליו של פלוני זמן קצר לאחר מכן, ניתן להניח שפלוני גנב אותו.

מכלול של ראיות

כוחה של ראיה נסיבתית תלויה בהקשר שלה ובדרכים האחרות והחלופיות שיכולות להסביר את קיומה של הראייה ביחס לפשע. על פי רוב, כדי לבסס אישום פלילי אך ורק על ראיות נסיבתיות, יש לעשות שימוש במכלול שלם של ראיות שתומכות ומחזקות מסקנה מתבקשת. אם נחזור לדוגמא של פלוני שנמצא כאשר בכליו שעון גנוב, ונגלה שקיימות ראיות נוספות כגון חלון ראווה שבור בחנות השעונים וטביעת אצבע של החשוד על שברי חלון הראווה, הרי שכאן ישנו מצב אחר מהמוצג למעלה. כאן ישנו מכלול שלם של ראיות נסיבתיות שמורות על סבירות גבוהה שפלוני אכן אשם בגניבה. בכל אופן ראיות נסיבתיות נדרשות לחיזוק משקלן של ראיות לרבות הודעת חשוד במשטרה וחזרתו מהודאתו בבית המשפט כדי לחזק את התיק נשוא העבירה המתייחס לחשוד או לנאשם (באם הוגש כנגדו זה מכבר כתב אישום).

אין האמור בתוכן הכתבה כדי להוות יעוץ משפטי מסוג כלשהו – משרדו של עו"ד פלילי נהרי מטפל בעבירות פליליות ובסגירת תיקים פלילים המבוססים בין היתר על ראיות נסיבתיות.

עדכונים נוספים