עבירות מס: האם יש צורך להסדיר תשלומים מול הרשויות?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
הכתבה מכלכליסט - עורך דין פלילי שרון נהרי

חשד לעבירות הלבנת הון ועבירות מס הביא למעצרם של 11 חשודים במעורבות בפרשה בתחום הדלק שסוקרה לאחרונה בתקשורת. כתבה בנושא פורסמה באתר "כלכליסט". על פי החשד, בוצע דילול סולר בכמה תחנות דלק בירושלים ובסביבותיה, בבית שמש ובערים רמלה ולוד. לאור הדילול, על פי החשד, היו צריכים בעלי התחנות לרכוש חשבוניות פיקטיביות על מנת שיסבירו לרשויות המס את כמות הסולר הקיימת אצלם. על פי ההערכות, מדובר בעבירות בהיקף של מיליוני שקלים.

בחיפושים בבתים ובמשרדים של החשודים, נמצאו מאות אלפי ש"ח בצ'קים ובמטבעות שונים, מסמכים ועוד. 11 החשודים הובאו לדיון בהארכת מעצרם, שהוארך בכשבוע. בנוסף לחשדות הקיימים, קיים חשד שהמעורבים בפרשה העלימו הכנסות. עקב שימוש בחשבוניות הפיקטיביות, המדינה לא קיבלה את היקף המיסים הנדרש מהעסקאות ובתוספת מס ההכנסה שלא שולם, ייתכן שמדובר בסכומים גבוהים מ-100 מיליון ש"ח.

העבירות כנגד החשודים

הכתבה מכלכליסט - עורך דין פלילי שרון נהריבמקרה שלפנינו עבירות צווארון לבן שבהן חשודים המעורבים: הלבנת הון (גלגול סכומי כסף שהתקבלו תוך ביצוע עבירה, כגון מרמה לכספי חברה כאילו הם הכנסות כשרות) ועבירות מס שונות, בהן העלמת מס, דיווח שקרי וכדומה. לכך, יש להוסיף את דילול הסולר שלבדו נחשב לעבירה פלילית מסוג הונאה ומרמה.

סעיף 220 לפקודת מס הכנסה מונה את עבירות המס, בהן זיוף או רישום כוזב של חשבוניות והצגת מסמך כוזב לרשויות המס על מנת להפחית או למנוע ניכוי מס. הנפקת חשבוניות כוזבות עבור הוצאות שבפועל לא ביצע בעל עסק, משמעותה כי בעל העסק מדווח על הוצאות שלא התקיימו בכלל – וכאשר הוא בא לדווח לרשויות המס על ההכנסות וההוצאות באמצעות חשבוניות אלה, הוא יוצר מצג שווא תוך מרמה על מנת להפחית או להימנע מניכוי המס אותו הוא חייב בתשלום עבור הכנסותיו [ראו סעיף 220 (5+6)].

מה קובע את חומרת הענישה?

עורך דין פלילי העוסק בתחום עבירות מס הכנסה, יציין בפניכם כי קיימים גורמים רבים המשפיעים על חומרת הענישה, באם יוכחו כל יסודות העבירה ויימצאו נאשמים בפרשה. בין היתר יילקחו בחשבון: הסכום הכולל, שיטתיות המעשים, היקפם ומורכבות ביצוע העבירות.

פקודת מס הכנסה קובעת כי אף אם יושב הכסף, אין הדבר מונע מהמשך ההליכים הפליליים להתקיים ואין הדבר מבטל את ביצועה של העבירה. לכן, מומלץ בכל מקרה לבצע פנייה אל עורך דין פלילי המנוסה בתחום עבירות צווארון לבן. יש לציין כי בעל תיקי עבירות המס נדרשים הנאשמים להשיב למס הכנסה את הכספים האמורים. לעתים ניתן להסדיר את תשלומי המס במסגרת הסדר. גם במקרה זה יחויבו החשודים לשלם למס הכנסה סכומים לא מבוטלים, אם יתברר כי הם אכן ביצעו את המעשים.

מכיוון שמסתמן כי הסכומים גבוהים מאוד (עשרות מיליוני ש"ח), יצטרכו הנאשמים לבוא במשא ומתן אל מול רשויות המס ולהגיע עמן להסדר תשלומים. כמו כן, בדרך כלל בהליכים כגון אלו, בדיקה מדוקדקת של הראיות יכולה להביא להפחתה של חלק מהסכומים, ולכן כאמור, נדרשת ואך חיונית ביותר מעורבותו של עו"ד פלילי בהליך.

עדכונים נוספים