קיבלתם כתב אישום ללא שימוע: מה באפשרותכם לעשות?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

לא פעם מתערבבים עולם הספורט ועולם הפלילים, ולאחרונה קיבלנו דוגמא לכך כאשר לכותרות עלה המקרה של האתלט אסף מלכה לאחרונה. מלכה, סגן אלוף ישראל בריצה ל-100 מטרים, נכשל בבדיקת סמים שעבר ופנה ליו"ר הוועדה הממלכתית למניעת סימום בספורט, בטענה שההתנהלות בעניינו לא תקינה: הוא קיבל לידיו כתב אישום פלילי שמייחס לו שורת הפרות של התקנון בנושא סמים וספורט.

סנגורו של האתלט טען כי כתב האישום הגיע בזמן שמרשו מחכה לזימונו להליך שימוע פלילי, לפני הגשת כתב אישום כנגדו. לדברי עורך הדין, ישנה זכות לעבור שימוע פלילי לכל חשוד שכתב אישום עומד להיות מוגש כנגדו, על מנת שישמיע את טענותיו – וכי במקרה של מלכה, זכות זו נרמסה.

האם קיימת חובה לבצע שימוע פלילי?

hammer-620011_640אכן, על פי חוק סדר הדין הפלילי בסעיף 60א, נקבע כי לאחר שחומר החקירה מועבר מהמשטרה לפרקליט המטפל (יכול להיות גם תובע משטרתי) בעבירות פשע (שעונשן מעל 3 שנות מאסר בחוק) לצורך בחינת חומר החקירה וקבלת החלטה אם להגיש כתב אישום, מחויבת הפרקליטות לשלוח לחשוד הודעה בדבר העברת החומר. הודעה זו נקראת "הזכות לשימוע", במסגרתה רשאי החשוד לטעון טענות כנגד הגשת כתב אישום כנגדו.

הפסיקה קבעה כי הזכות לשימוע פלילי הנה זכות מהותית ולא פרוצדורלית בלבד – ולכן יש לה חשיבות ומשמעות רבת משקל. חשוב לציין כי תובע יכול שלא לשלוח הודעה, כלומר, לא ליתן זכות לשימוע, בשני מקרים:

  1. במקרים חריגים שנמצאו לנכון לאחר שנימק את החלטתו.
  2. אם מדובר במי שעצור בזמן העברת החומר לבחינה.

במילים אחרות – ככל שהחשוד איננו במעצר, הרי שחובה לקיים שימוע פלילי על פי סעיף 60א בטרם הגשת כתב אישום.

במקרים אלו, סנגורו של האצן, או במקרים כלליים אחרים, עורך דין פלילי מטעם החשוד, יכול לפנות לבית הדין הדן באישום בטענה מקדמית ולציין כי לא נערך שימוע כדין. על פי חוק ועל פי הפסיקה, פגיעה בזכות להליך הוגן ובכללה פגיעה בזכות הבסיסית לשימוע, עשויה להביא לביטול כתב אישום. בדרך כלל, עם ביטול האישום, נערך שימוע ולאחריו יוחלט אם להגיש את כתב האישום מחדש.

איך תדעו אם יש לכם זכות לשימוע?

אם נחשדתם בביצוע עבירת פשע והחקירה בעניינכם הסתיימה, באפשרותכם לפנות אל עורך דין פלילי על מנת שיעמוד על זכותכם לשימוע. כמו כן, חשוד יקבל הודעה בדואר על פי סעיף 60א, המציינת את זכותו לשימוע. באופן כללי, ההמלצה עבור אדם העומד לפני חקירה לפנות לעורך דין פלילי כבר בשלב התחלתי זה, על מנת לעמוד על כל זכויותיו, ובין היתר על הזכות החשובה לשימוע, הקמה לאחר סיום החקירה.

עדכונים נוספים