דו"ח הסנגוריה הציבורית לשנת 2018 מצביע על שימוש בעייתי במדובבים במדינת ישראל

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

דו"ח הסנגוריה הציבורית אשר נחשף באחרונה בנוגע לפעילות של שנת 2018, חושף כי ישנם כשלים רבים באופן בו רשויות החקירה בישראל מפעילות מדובבים. מיהו "מדובב"? מדובב הינו אדם המנסה לפתות עצור, אסיר, חשוד וכדומה, למסור מידע מפליל על עצמו או מידע הנחוץ לחקירה. "הדיבוב" נעשה על ידי התחזות לאסיר או עצור והפעלת מניפולציות על החשוד, תוך רכישת אמונו ויצירת מצג שווא כלפיו. מדובב יכול להיות שוטר סמוי אשר מעמיד פנים שהוא עצור בתא מעצר, ומנסה על ידי כך להתקרב לחשוד. עם זאת, ברוב המקרים העוסקים במלאכת הדיבוב, הינם אסירים אחרים אשר עושים זאת תמורת הטבות כאלו ואחרות בתנאי המאסר שלהם. המדובבים נחשבים לאנשים מתוחכמים לרוב, אשר יודעים לחלץ מידע באופן מניפולטיבי ואסטרטגי מן החשודים. הנושא של מדובבים עלה לאחרונה לתרבות הפופולרית, ומשמש כנושא של סדרת טלוויזיה שעלתה לאחרונה לשידור ברשת Yes בשם "המדובב".

הנושא של שימוש במדובבים הינו שנוי במחלוקת. ראשית, יש לדעת כי ישראל מתירה את שיטת החקירה של גביית הודאות על ידי מדובב, וזאת בניגוד לרוב המדינות בעולם המערבי. שנית, לפי הדו"ח ישנה בעייתיות רבה באופן שרשויות החקירה משתמשות במדובבים. הדו"ח של הסנגוריה מתאר הפעלת מערך לחצים כבד מדי על החשודים המורכב מ: "איומים או ביזוי של החשוד ומאידך, מלקיחת חסות על החשוד או יצירת קירבה והדחתו להצטרף לעולם העברייני שהמדובב שולט בו לכאורה". 2018 מהווה מעין נקודת מפנה מבחינת היחס של בית המשפט לפרקטיקה זו, שהרי בית המשפט ניפק מספר החלטות השנה בהן נרשמו זיכויים מאישומים פליליים, לאור פסילת ההודאות שנגבו על ידי מדובב לאור פגמים בהודאותיהם של הנאשמים.

השימוש במדובבים במדינת ישראל נפוץ במיוחד בפרשיות פשע רחבות היקף. המקרה של הרשעת רומן זדורוב, הנחשבת לשנויה במחלוקת ציבורית, נעשה על ידי שימוש במדובב. ראינו גם שימוש במדובב גם בפרשת יוני אלזם המנוח, אשר הורשע ברצח וזוכה באופן תקדימי על ידי עורך דין שרון נהרי, בעקבות פסילת ההודאה שסיפק אלזם למדובב (אם כי הזיכוי של אלזם נעשה לאחר שנמצא מת בתאו בנסיבות מסתוריות, זמן קצר לפני שהיה אמור להעיד במשפט).

בית המשפט העליון אומר שהשימוש במדובב הינו הכרח, אולם הכרח לגיטימי ויש לעשות בו שימוש. עם זאת, מרגע שהמדובב הופך להיות "אקטיבי", ולוחץ לחצים פסולים את החשוד או הנחקר הנמצאים במאסר, ואף מנסה לחצות את קווי החיסיון בין עו"ד ללקוח, יכולה להעלות טענה שהמידע הנמסר בפני המדובב נגבה תוך לחץ בלתי לגיטימי, והודאת החשוד תהפוך ללא קבילה בבית משפט, היות והיא ניתנה שלא באופן חופשי ומרצון. דו"ח הסנגוריה הציבורית מאותת מדגים את המגמה של בית המשפט, אשר לא מתכוון להקל עם רשויות החקירה, כאשר השימוש במדובב נעשה באופן המונע מחשוד את זכויותיו הבסיסיות להליך הוגן.

עדכונים נוספים