עו"ד נהרי : עבירות סמים ומה דינם?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

נתפסת עם ג'וינט – (גראס) !
היום השימוש בסמים קלים היא תופעה נפוצה ביותר, ע"י מגזרים רחבים, אבל עצם השימוש והמתירנות אינה הופכת את השימוש לחוקי, כך מסביר עורך דין פלילי בת"א שרון נהרי.

פקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש) תשל"ג – 1973, סע' 7 קובעת, כי החזקה ושימוש לרבות שימוש עצמי אסורה, ועונשו של המשתמש בשימוש עצמי עד שלוש שנות מאסר.

המשטרה תפסה בחור צעיר ללא עבר פלילי מחזיק סם מסוג ג'וינט מה דינו?

שלב המעצר- בד"כ לא נהוג לעצור, אלא לעכב למס' שעות, אומנם המשטרה לעיתים קרובות נוהגת לעצור למספר ימים למרות שעבירה של החזקה לשימוש עצמי אינה כשלעצמה מקימה עילה למעצר, אפילו לא ליום אחד. המעצר נדרש לצורך חקירה, ממי קנה החשוד סמים ו/או האם החשוד מכר או סיפק סמים לאחר, בד"כ נמצא בידי המשטרה מידע מודיעיני מוקדם על הסחר והאחזקה.

שלב הגשת כתב האישום – אם המדובר בבחור צעיר ללא עבר פלילי קודם, המדינה יכולה לפעול במס' דרכים בהבאתו לדין:

1. החלטה של סגירת התיק מהעדר עניין לציבור.
2. הגשת כתב אישום לביהמ"ש השלום.

ההליך הפלילי לא מחייב על סף הרשעה, הפסיקה קבעה מס' פרמטרים אשר מאפשרים לביהמ"ש לקבוע כי הנאשם ביצע את העבירה המיוחסת לו בכתב האישום ולהימנע מהרשעה ולנקוט באמצעי ענישה אחר: לעמידו לשירות מבחן, לחייבו בעבודות לשירות למען הציבור. זאת משום שמדובר כאן בעבירה ראשונה, גילו הצעיר של הנאשם, אופי העבירה אינו חמור, הפגיעה בנאשם בהרשעתו היא גבוהה מעל לאי הרשעתו.

יש לזכור, כי המאשימה – המדינה מנהלת את המשפט והיא תציג לפני ביהמ"ש מידע ממרשם הפלילי, ביהמ"ש רשאי לקבל כראיה את מרשם הפלילי בנוגע להרשעות קודמות של הנאשם בהתקיים התנאים הבאים:

1. הוגש לביהמ"ש.
2. הנאשם לא הכחיש את תוכן המרשם.

כיצד יכול הנאשם לאחר מתן הכרעת הדין להביא לפניי ביהמ"ש את נסיבותיו המיוחדות שהביאו אותו לביצוע העבירה?

הנאשם יכול לבקש מביהמ"ש תסקיר שירות מבחן, התסקיר נכתב ע"י קצינת מבחן בתסקיר סוקרת קצינת המבחן את עברו של הנאשם, מצבו הכלכלי, מצבו המשפחתי, בריאותי, והנסיבות המיוחדות שבגללן ביצע את העבירה.

חשוב לדעת, כי השיחות מול קצינת המבחן הינם חסויות והנאשם יכול להודות בכול דבר, ולחלוק עם קצינת המבחן בדברים שטרם הוגשו נגדו כתב אישום בגינם.

ביהמ"ש הרשיע את הנאשם בעבירה של שימוש עצמי בסם מסוכן, לנאשם עומדת הזכות לערער לביהמ"ש בערכה הגבוהה יותר על הרשעתו הרשאי לבטל את ההרשעה בה הואשם הנאשם.

לסיום, בתי הקפה בארץ אינם אמסטרדם ששם העישון מותר. יש לציין, כי רוב האנשים אינם מודעים כי העישון באמסטרדם אינו חוקי, מאחר ופקודת הסמים המסוכנים בישראל הינה אקסטרה טריטורילית, דהיינו חלה על ישראלי בכול העולם, מכאן כי מי שמעשן סמים בהולנד, מבצע עבירה פלילית ולכאורה ובאופן תאורטי, למרות שזה לא קרה, ניתן להאשימו בישראל ולהגיש כתב אישום, מה שקורה בעבירות חמורות של סחר בסמים אפילו שבוצעו בחו"ל.

לסיכום: כאשר נתפסים לראשונה עם סם מסוכן, יש לשקול הליך של אי הרשעה כדי לא להכתים את עתידו של הנאשם. לצורך כך, נדרש לשתף פעולה עם קצינת המבחן ולבנות תוכנית שיקום מתאימה ולנסות לשכנע את ביהמ"ש בטיעונים אילו בבוא היום.

עדכונים נוספים