הבריחו זרעי קנביס בדואר – האם יורשעו בהברחת סמים?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

בשבוע האחרון, פורסמה ידיעה לפיה המשטרה עצרה 4 חשודים בהברחת זרעי קנאביס בתוך חבילות דואר אשר נראו לכאורה תמימות והכילו בגדים, דיסקים ועוד. הארבעה נעצרו, כאשר ידוע על אחד מהחשודים כי שוחרר כבר למעצר בית.

פקודת הסמים בישראל מגדירה מהו סם מסוכן על פי סוגי החומר ממנו מורכב ועל כן יש לבדוק אם הרכב הזרע מצוי בפקודת הסמים. בנוסף, לפי הפקודה, כל חלק מן הצמח האסור נחשב לסם, בין אם מדובר בזרע, פרח, גבעול או גזע. לכן, נראה כי באם יאומתו הראיות, שכן אחד מן החשודים כבר קשר עצמו לסמים, הם ישפטו על הברחת סמים לארץ על פי החוק הרגיל – ללא הקלה או החמרה הקשורה לעובדה כי היו אלה זרעים.

את ההברחות, שעדיין לא ברור האם ישנו קשר בין אלו שקיבלו אותן או שמדובר בצירוף מקרים, זיהו עובדי המכס לאחר שהגעתן בזו אחר זו מאנגליה, עוררה את חשדם. בבדיקה יסודית, התברר כי מדובר בלמעלה מ-80 זרעי קנאביס.

לאחר שהחקירה הועברה ליחידת צבר של מג"ב-מרכז, הגיעו שוטרים מחופשים לשליחי דואר לבתיהם של החשודים וברגע החתימה על מסירת החבילה – אלו נעצרו והובלו לחקירה.

החוק קושר את החבילות למקבלים
עבירות כאלו, שמתגלות כניסיון לייבוא סמים דרך הדואר, מתקבלות בעיקר ממידע מודיעיני, או אז היחידה החוקרת עוקבת אחרי החבילה עד אשר מגיעה ליעדה, העובדה כי אדם יטען כי לא ידע מה יש בחבילה היא סבוכה לאור הלכת הוכשטט שם נקבע כי ברגע שהחבילה הינה על שם אותו אדם שיש לו שליטה בה והוא ורק הוא יכול לשחררה מהדואר, הרי שהחבילה בחזקתו.
אם כן, לא נדרשת רמת הוכחה בה יש צורך להראות כי תוכן החבילה קשור לאותו אדם.

בין החשודים ישנו טייס בשירות מילואים בן 34 מאזור השרון ועוד שלושה, גם הם בשנות ה-30 לחייהם, תושבי ראש העין, תל מונד וראשל"צ.

גורם במשטרה אמר ל-ynet כי "מדובר בזרעים מזן מיוחד של מריחואנה שנותנים יבול רב, ועלותו של כל זרע כזה היא אלף שקלים". הוא הוסיף כי במשטרה בודקים אם יש קשר של ייבוא וגידול סמים בין ארבעת החשודים. "כל הארבעה הם אנשים נורמטיביים, וייתכן שהחבילות הגיעו אליהם במקרה בו זמנית", ציין הגורם המשטרתי.

תקדימים הוכיחו כי זרע הוא לא בהכרח סם
לאור העובדה כי מדובר בזרעי הצמח ולא בחלק אחר המכיל את החומר הנמצא בפקודת הסמים (THC), ישנה אפשרות להתייחס למקרה משנת 2006, בו הורה השופט להנביט את זרעי הקנביס שהיו בתוך צמחי הסם שנמצאו ברשות אזרח שנעצר.
באותו מקרה, הטענה עליה התבססה ההגנה היתה כי לאור העובדה שהזרעים אינם מכילים THC בעצמם – אין להתייחס אליהם כאל חלק מהסם. לאחר שרק 22% מן הזרעים נבטו, הכריע השופט כי אין להתייחס לזרעים כאל סם בהשתמשו בדימוי "אם אדם מחזיק זרע של אבטיח זה אינו אומר שהוא מחזיק אבטיח".

אין טבלת ענישה מסודרת
לעניין העונש הצפוי לחשודים – העובדה כי מדובר בזרעים אשר לא יודעים מה יכולת התפוקה שלהם, הינה רלוונטית שכן כאמור, באם ינבטו והחומר בצמח לא יימצא בפקודת הסמים המסוכנים, הרי שאין מדובר בסם. כמו כן כמות הזרעים אינה יכולה להעיד על כמות הסם שיונפק מהצמח.
במקרה של הזמנת סוג של סם דרך הדואר, הרי מודבר בעבירות של יבוא סם מסוכן וניסיון להחזקת סם מסוכן שלא לצריכה עצמית, לפי סעיפים 13 וסעיפים 7(א) ו-7(ג) לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973. עבירות אשר העונש לצידן הוא 20 שנות מאסר. אולם בישראל אין טבלת ענישה בה לכל עונש מצמידים שנות מאסר קבועות, אלא יש התחשבות במדדים שונים, כגון עבר פלילי, כמות הסם, חומרת המעשה, נסיבות אישיות, שיקולי גמול, הרתעה שיקום וכו'.

עדכונים נוספים