פרשת הקצין החשוד בהברחת סמים – פרשנות משפטית

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

בשבוע האחרון, הותר לפרסום כי קצין בדרגת רב סרן, המשרת בתפקיד רגיש בפיקוד דרום, נעצר בחשד שניהל רשת להברחת סמים ממצריים לישראל דרך הגבול. על פי החשדות, סמים שנתפסו על ידי כוחות צה"ל במהלך פעולות על הגבול, נלקחו על ידי הקצין ונסחרו בהיקף של מיליוני שקלים.

יחד עם הקצין, נעצרו תשעה חשודים נוספים, אשר שניים מהם אף היו חייליו של הקצין ושרתו תחתיו. הקצין חשוד שסחר בכ-200 ק"ג חשיש ו-25 ק"ג הרואין.

במהלך הפעולות ללכידת החשודים, ביימו צה"ל והמשטרה תפיסה של עשרות ק"ג של חשיש ומריחואנה על ידי חיילי הפלוגה הפועלת באזור הגבול. לאחר מכן על פי החשד, שלח הקצין שניים מחייליו להביא את הסמים אליו, כאשר רק שלושה שקים הועברו בפועל למשטרת אופקים. 50 הק"ג הנותרים, אוחסנו בכספת ביחידתו של הקצין, אשר מהווה את אחת הכספות השמורות ביותר בצה"ל.

ברגע שהבשילה עסקה מתוכננת, עצרו כוחות המשטרה והצבא את החשודים בפרשה. במהלך החקירות, הודה הקצין בביצוע בין ארבע לחמש עסקאות, בהיקפים אשר צוינו למעלה.

שימוש במתקנים צה"ליים לביצוע עבירות

סביר להניח, כי בשל היותו של החשוד/נאשם קצין בצה"ל, הוא יישפט על מעשיו בבית דין צבאי ולא בערכאות האזרחיות. כלומר, הרכב של שופטים בבית הדין הצבאי המחוזי – הוא שינהל את הדיון בעניינו של הקצין ויכריע את הדין.

כמו כן, סביר להניח כי עובדת השימוש במתקני צה"ל להחבאת הסמים בפרט וביצוע העבירות בכלל – תביא להחמרה בעונשו של הקצין, שכן יש כאן מקרה של ניצול תפקיד ואף "הפרת אמונים" מצד הקצין. יש לזכור גם, כי יתכן ואותו קצין השתמש בסמכויותיו על מנת לבצע את העבירות ויש בכך כדי להחמיר את עונשו.

מאידך, סביר להניח כי ההגנה דווקא תשתמש בעובדה שמדובר בקצין ובתרומתו הרבה למדינה על מנת לנסות ולהקל בעונשו.

האם קיים במקרה ניצול מרות אל מול הפקודים?

ישנו סיכוי אשר העובדה כי שניים מהחשודים היו חיילים של הקצין, תביא להחמרה בעונשו שכן יראו בו העבריין העיקרי – כלומר זה שיזם, הפעיל את החשודים ופעל בשטתיות. לעומת זאת, ספק אם טענת הניצול (שסביר להניח שתועלה על ידי אותם חיילים ששיתפו איתו פעולה ומואשמים בסיוע) תתקבל, שכן לכל חייל ניתנת הזכות לסרב לפקודה של מפקדו במידה והינה בלתי חוקית ו/או בלתי חוקית בעליל. על כן, אותם חיילים לא יוכלו לומר שמדובר היה בפקודה ממפקדם. בנוסף, ברור לכל בר דעת כי הדברים שהתבקשו החיילים או משתפי הפעולה מאותו הקצין, היוו עבירות פליליות.

לסיכום, רף הענישה בעבירות סמים הינו רחב ואולם בשנים האחרונות עלה רף הענישה וכיום מחמירים עם מבצעי עבירות הסמים. בדרך כלל מדובר במספר שנות מאסר, אך כמובן שהכל תלוי בכמויות, מסר הפעמים שבוצעה העבירה, כמה זמן נמשכה מסכת העבירות, מה היו הרווחים ועוד.

יש לזכור כי שלב גזירת עונשו של הנאשם מתבצע לאחר לב הטיעונים לעונש, בו התביעה תבקש להחמיר בעונשו ותציין את הנסיבות לחומרא, ואילו ההגנה תבקש לציין את הנסיבות לקולא.

משרד עורך דין פלילי שרון נהרי, עוסק במגוון תחומי משפט ובעקרם באישום פלילי ועבירות סמים.

עדכונים נוספים