הלבנת הון במשפט הפלילי

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

פרקליטות המדינה גיבשה טיוטת כתב אישום נגד יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, בעבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון ופגיעה בניהול תקין של עסקי תאגיד בנקאי. המחלקה הכלכלית בפרקליטות הודיעה (יום ב', 5.9.11) לבאי-כוחו של דנקנר, כי יוכלו להתייצב לשימוע לפני ההחלטה הסופית.

ללא שם

חוק איסור הלבנת הון, מיועד למנוע מעבריינים להסתיר את מקור כספם, ולאפשר לרשויות לעקוב אחר הכסף, אל העבירה המקורית.

המחוקק קבע רשימה ארוכה של עבירות, אשר יכולות לשמש "עבירות מקור", המצמיחות הון, שהסתרתו מהווה עבירה על פי חוק איסור הלבנת הון. עבירות המקור הן עבירות על פי פקודת הסמים, סחר בנשק, עבירות הקשורות לזנות ותועבה, הימורים שוחד, מרמה, עבירות בקשר לביטחון המדינה, עבירות נגד הגוף והרכוש ועוד.

תהליך הלבנת ההון הוא פעולה או עסקה, המיועדת להסתיר את הבעלות והזכויות האחרות ברכוש שהושג כתוצאה מפעילות עבריינית או ששימש לפעילות עבריינית, כגון העבירות לעיל, ולהציגו כאילו היה מקורו של הון לגיטימי.

על מנת למגר את התופעה בה גם אם משלם העבריין קנס כספי גדול, הדבר אינו מהווה הרתעה, שכן נשארים לו עדיין כספים מכובסים באמתחתו או עסקאות בהן רכש זכות, הוכנס אלמנט החילוט המטה את כפות המאזניים ומאפשר שלילת כל הרווחים שצמחו לעבריין בפעילותו העבריינית ובכך תישלל ממנו התועלת  הכלכלית שניסה להשיג באמצעות העבירה.

על מנת לעקוב אחר רכוש וכסף שהושג דרך עבירות המקור, ישנה חובת זיהוי ורישום המוטלת על מוסדות פיננסיים היוצרת "אזור סטרילי" שכל כניסת הון אליו מתועדת. כמו כן קיימת חובת דיווח על סוגים מסויימים של פעולות, המאפשרת איתור פעולות חשודות. כמו כן נקבע מספר "נקודות ביקורת", כאשר ההון חולף בנקודות אלה הוא מזוהה ונקשר אל מבצע פעולה מסוים.

לצורך כך הוקמה בישראל הרשות לאיסור הלבנת הון. הרשות מרכזת את המידע, וכאשר מחליטה כי התגבש חשד לביצוע הלבנת הון להעביר המידע למשטרה על מנת שתפתח בחקירה. יצויין כי קיים הנושא גם שיתוף פעולה בינלאומי.

כאשר מוטלת בפני בית המשפט מלאכת הענישה בעבירות הון, קיימים שיקולים כלליים כגון נסיבות אישיות, שיקולי גמול והרתעה, וחומרת העבירה. ובעבירות הלבנת הון,  נשקלים גם היקף הלבנת ההון והאם היה זה מנגנון קבוע או פעולה חד פעמית. כמו כן נשקל האם ההון תרם לקידום הפעילות העבריינית ושימש כמקור הכנסה שאיפשר הימשכותה של הפעילות והנזק שנגרם לציבור.

המחוקק ייחס חשיבות ניכרת למניעת עבירות על חוק איסור הלבנת הון. עבירת הלבנת הון, הן מהעבירות הכלכליות החמורות יותר בספר החוקים, כך שאלמנט ההרתעה משחק תפקיד גדול במאבק נגד הלבנת ההון. החוק קובע עונש מאסר של עד 10 שנים.

עדכונים נוספים