ביטול ראיות די.אין.איי – פסק דין איתן פרחי

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

ביטול ראיות די.אן.איי - איתן פרחי בעקבות רצח עורכת הדין, ענת פלינר, אספה המשטרה דגימות דנ"א של חשודים ו"מתנדבים" – נדגים אשר אינם קשורים לפרשה, בכדי להשיג קצה חוט כלשהו. כחלק מן המדגם, נתן גם איתן פרחי דגימת דנ"א למשטרה בתמורה להבטחה מפורשת כי לא ייעדה שימוש בדגימה לכל מטרה אחרת.

 

 

איתן פרחי אכן לא נמצא חשוד ברצח ענת פלינר, אך המשטרה הפרה את הבטחתה ובדקה את התאמתה של דגימת הדנ"א למקרים לא פתורים. בעקבות הבדיקה, נמצא פרחי חשוד בשלושה מקרי עבירות מין חמורות. בין החשדות נגדו עמדו: עבירות אונס, מעשה סדום, מעשה מגונה בנסיבות מחמירות ועבירות נלוות של הדחה בחקירה שוד ופריצה.

את ההתאמה בין שתי הדגימות מצאה סגן-ניצב אשירה זמיר, אשר ראתה זמן מה קודם לכן את פרופיל הדגימות מזירות האונס וחשדה בדמיון בין השתיים.

 

המשטרה הפרה הבטחתה ופגעה בזכויות יסוד

לאור הראיות שנמצאו בהליך החקירה שבעקבות התאמת הדנ"א, נמצא איתן פרחי אשם ונגזרו עליו 25 שנות מאסר לאחר שהרשיע אותו השופט, אדמונד לוי, בכל העבירות שיוחסו לו. לדבריו, מאחר שהפיכתו לחשוד התבססה אך ורק על ראיות אלו, אי-אפשר להסתמך גם על הראיות האחרות ששימשו להרשעתו, מאחר שהן תוצר ישיר של החשד שנוצר נגדו.

השופט לוי קבע לאחר דיון מקיף, כי "הפרת ההבטחה של המשטרה, לפי לא יעשה שימוש בדגימה שמסר המערער בהסכמה אלא לצרכי חקירת הרצח, מובילה במקרה זה לפגיעה בשתי זכויות יסוד – הזכות להליך הוגן והזכות לפרטיות". לאור זאת הוא ממשיך וקובע, כי יש לפסול את ראיות הדנ"א נגד פרחי.

"מסירת דגימת הרוק על-ידי המערער בפרשת הרצח נעשתה בהתנדבות. אם היה מסרב לחיפוש בגופו לא היה ניתן לכפותו לכך. הוא הוזהר במפורש באשר לזכותו לסרב לחיפוש בגופו, וכן הובהר לו מה השימוש שייעשה בדגימה. אם היה למערער ולו ספק קל שייעשה שימוש בדגימה שמסר גם לצורך חקירות אחרות, יש להניח כי היה נמנע ממסירתה. המערער הסתמך על הבטחת המשטרה והסכים למסירת הדגימה, תוך שהוא נותן בה אמון מלא. לטעמי, במצב דברים זה, כאשר הסתמכותו של המערער הייתה כה גדולה, מחייבת ההגינות כלפיו, להגן על האינטרס שלו שהפרת ההבטחה עלולה לקפחו".

 

שאר הראיות תקפות

בניגוד לארה"ב, שם במקרה של ראיה שנלקחה בצורה לא חוקית – שאר הראיות לא תקפות גם הן, בישראל יש לבדוק את מידת הזיקה בחם הראיה הפסולה לראיות האחרות.

לאור העובדה כי נמצאו עוד ראיות מרשיעות נגד פרחי, כגון: עדויות המתלוננות בנוגע למראהו החיצוני של התוקף, איכון מכשיר הטלפון הנייד שלו בסמוך לזירת העבירות בעת בה בוצעו, הימנעותו מלהעיד במשפטו, סירובו להשתתף בהליכי חקירה (מסירת דגימת רוק, מסדר זיהוי ועימות עם המתלוננות) ואמירת דברים הקרובים מאוד להודאה באשמה  – אין מנוס מלהרשיעו גם ללא ראיות הדנ"א.

איתן פרחי יוצג ע"י משרד עורך דין פלילי שרון נהרי

 

קראו את פסק הדין ממשפטו של איתן פרחי:

 

פסק הדין של איתן פרחי

עדכונים נוספים